Netværk på Kubuntu
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-03-10 14:10

Jeg mangler lidt ideer til at blive gode venner med netværksmanageren
fra KDE-opsætningen på Kubuntu 9.10.

Det drejer sig både om trådløst netværk og mobilt bredbånd. Der burde
være drivere til begge dele.

På det trådløse netværk kan det fint skanne og finde SSID. Der er nogle
valgmuligheder, som man ikke skal udfylde i andre systemer (Mode, BSSID,
Restrict to interface, MTU) - dem har jeg kun i meget begrænset omfang
forsøgt at pille ved. Jeg har valgt den rigtige Security og Adangskode.

Derefter kan man gøre hvad man vil; der er ingen mulighed for at
tilslutte sig manuelt, den tilslutter sig ikke automatisk, der er ingen
fejlmeddelelser eller log at finde.

Mine spørgsmål er:

1) Understøtter Kubuntu en bedre netværksmanager?
2) Kan man tvinge den til at forsøge at tilsutte sig, og give en
udførlig log?
3) Er der nogle af de anførte indstillinger, jeg burde interessere mig
for? (Det trådløse netværk virker uden dikkedarer andet end
indtastning af password under OS X og Windows).

(Ikke at jeg tror at det har nogen betydning: den trådløse
netværksforbindelse er en Intel 3945ABG, som styres af kernemodulet
iwl3945).

Mobilt bredbånd vender jeg tilbage til, når jeg har fået det trådløse
til at virke.

Mvh. Lars