Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Andelsboliger falder med op til 50% af vær~
Fra : Jan Hansen

Dato : 20-03-10 18:51

http://epn.dk/privat/bolig/priser/article2016133.ece

hvordan finder man ud af om ens andelsboligforening har lavet dette :

"Problemet er den forsikring - en såkaldt renteswap - som foreninger med
rentetilpasningslån har købt for at sikre en stabil husleje."

http://www.bellmansgade.dk/userfiles/File/Regnskab%202008.pdf

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-03-10 21:45

Jan Hansen wrote:

> http://epn.dk/privat/bolig/priser/article2016133.ece
>
> hvordan finder man ud af om ens andelsboligforening har lavet dette :

Kigger i regnskaberne, hvor swappen som minimum vil generere enten
nettoindtægter eller nettoudgifter for foreningen (selv hvis den ikke
optræder i balancen). Eller spørger bestyrelsen, hvis de har bemyndigelse
til at indgå aftaler om renteswaps på AB's vegne.

> "Problemet er den forsikring - en såkaldt renteswap - som foreninger med
> rentetilpasningslån har købt for at sikre en stabil husleje."

Problemet er at man har lavet et syntetisk 30-årigt inkonverterbar lån
via swapaftalen, og så er renten faldet uden at man har mulighed for at
opsige lånet. I 1980'erne var der en del inkonverterbare realkreditlån
(og pensionskasselån), og det har låntagerne bittert fortrudt idet renten
faldt. Same shit her, så intet nyt under solen (folk bliver ikke klogere).

> http://www.bellmansgade.dk/userfiles/File/Regnskab%202008.pdf

En meget hurtig gennemlæsning giver ingen antydning af at foreningen har
indgået renteswaps. I givet fald ville jeg forvente at finde den under
note 6 hvor der kun er renteudgifter vedr "rigtige" lån. Needless to say
er denne vurdering uden garanti

--
Jesper Lund

Fra : Jan Hansen

Dato : 24-03-10 01:00

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> indgået . I givet fald ville jeg forvente at finde den under
> note 6 hvor der kun er renteudgifter vedr "rigtige" lån. Needless to say

Mange tak for svar . Og nej, du har ret, det har de (vist) heldigvis ikke.
Men ifbm med noget ombyning vi skal igennem til efteråret, indgår ordet
CIBOR ved generalforsamlingen sidste år. Så vi kan måske nå det endnu