Overgang fra clearwire Wimax til Skyline (~
Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 18-03-10 18:29

Hej

Har i nogle kommentarer eller tips for at få liv i en pap2 router til ip
telefoni på Skyline's Wimax net. Mine forældre har ingen telefon efter at
ClearWire's net er overtaget af Skyline.

Support folk fra Skyline er efterlyst i sagen men de ringer ikke tilbage....

/lars

Fra : Chano Andersen

Dato : 18-03-10 23:16

Den 18-03-2010 18:28, Lars B. Nielsen skrev:
> [...]
> ClearWire's net er overtaget af Skyline.
>
> Support folk fra Skyline er efterlyst i sagen men de ringer ikke tilbage....

Jeg var ikke lige klar over, at Clearwire var overtaget af Skyline..
Gælder det hele landet?

Anyway, jeg er på mit arbejde blevet ringet op af en Skyline
medarbejder, for et par dage siden. (Arbejder for en IP
telefoniudbyder), hvor vi fik en lille snak om deres og vores udstyr.
Uden at kende ret meget til deres udstyr, vil jeg tro at problemet enten
er den omtalte "DMZ" opsætning, eller det samme som er problemet med
TDC's homebox, og erhvervsrouter, samt de ZyXel routere som Telenor og
Fullrate benytter. Nemlig at der er SIP awareness i deres NAT
implementation, og blandet sammen med udbyderens kompensation for NAT
problemer, giver det sjove resultater.

Umiddelbart vil jeg tro, at det er et spørgsmål om at fjerne DMZ
opsætningen, og derefter slå SIP ALG/SIP Awareness/eller lignende, fra
på deres udstyr. Det hjælper i hvert fald på TDC, Telenor og Fullrate
udstyret.

- Chano Andersen

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 19-03-10 07:14

> Jeg var ikke lige klar over, at Clearwire var overtaget af Skyline..
> Gælder det hele landet?

ja Danske Telecom, og Clearwire er overtaget af Skyline. De er ved at
"Flytte" kunder i Århus iøjeblikket.

Fra : Chresten

Dato : 19-03-10 12:22

Hvis forbindelsen, er som følger;

<------->telefon
wan<----->skyline router<-------->pap2 router<------>PC

kan du prøve om du kan ping din voip server(ex:musimi.dk), fra PC. Er
der hul igennem er det mest sandsynligt at, Skylinerouter er voip
awareness, som nævnt af Chano. Dette kan måske slås fra i skylinerouteren

Fra : fjern

Dato : 19-03-10 12:26

Chresten wrote:
> [...]
> der hul igennem er det mest sandsynligt at, Skylinerouter er voip
> awareness, som nævnt af Chano. Dette kan måske slås fra i skylinerouteren
hov..
forbindelsen;

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 20-03-10 07:23

Chano Andersen <sunsite092009@chanoandersen.dk> wrote in

> [...]
> NAT implementation, og blandet sammen med udbyderens kompensation for
> NAT problemer, giver det sjove resultater.

Enig. Jeg bruger en Musimi IP via min ZyXEL / Fullrate router, og det
virker kun, når SIP ALG (Application Level Gateway) er slået fra.

Mvh. NKJensen

Fra : Paul-J

Dato : 19-03-10 13:48

"Lars B. Nielsen" <oz1iaj@XXXmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overtaget af Skyline.
>
> Support folk fra Skyline er efterlyst i sagen men de ringer ikke tilbage....

Jeg bruger også IPtelefoni via Skyline (i København)
med Sipura2100 adapter på Viptel.

Der har været ustabile dage omkring 1.marts, men nu virker det helt OK.
Jeg havde held til at få et svar fra kundesupport:

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Tak for din henvendelse og interesse for SkyLine.
Vi udskifter dele af systemet.
Udskiftningen vil helt sikkert kunne hjælpe med mange af sådanne problemer, derudover
beder jeg lige vores teknikkere om at kontrollere den sender du er koblet til på problem
boksen.

Med venlig hilsen

Anders Jensen
Customer Service