Location header hvis ikke submit
Fra : Martin Ploug

Dato : 18-03-10 18:47

Hej

Jeg er ved at lave en kontaktformular bestående af to filer.
Den første fil indeholder selve kontaktformularen, og den
anden fil behandler det indtastede.

Som det er nu, kan man gå direkte til fil nummer 2, uden
først at have været omkring selve formularen og klikket
på submit, og man får altså en side, hvor der kun står en
overskrift i selve indholdsruden / indholdsområdet.

Det vil jeg gerne undgå og tænker at man må kunne lave det
sådan, at man automatisk bliver sendt til kontaktformularen,
hvis der ikke er klikket på submit.Eller kan man gøre noget
smartere / mere rigtigt? Ja, man kan vel echo et link til
formularen, hvis submit ikke er sat.

Som altid er det nok nemmeste og måske endda nødvendigt,
at jeg poster min kode, men jeg vil lige først høre, om der er
nogen, der umiddelbart kan fortælle, hvordan jeg kan løse det.

Jeg har lige prøvet at skrive nedenstående øverst i fil nummer
2, og jeg bliver da også fint sendt til kontaktformularen.
Men når jeg efterfølgende klikker på submit i formularen, bliver
jeg ikke sendt til fil nummer 2 - jeg bliver bare stående.

Øverst i fil nummer 2:

$send = $_POST['submit'];

if (!isset($send)){
header('Location: http://www.domæne.dk/fil1.php');
}

Er det mon fordi det skal ind i en if - else - sætning?

Hvis det er tilfældet er jeg ikke helt klar over, hvordan
jeg skal gøre det.

Som jeg forstår det må der være en bestemt rækkefølge, som
må skulle overholdes:

1. If-sætningen med header location må skulle stå øverst sammen
med mine sessions, som jeg sætter for at huske brugerens indtastninger

2. Herefter har jeg noget HTML med head, title, body osv, og inden i HTML'en
starter og slutter jeg den php, der validerer det indtastede og
sender mailen
osv.

3. Endeligt slutter jeg HTML'en

Venlig hilsen
Martin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-03-10 19:20

Martin Ploug skrev den 18-03-2010:
> [...]
> starter og slutter jeg den php, der validerer det indtastede og sender

if ( !isset( $_POST[ 'submit'])) { header( 'Location: ...); }
hvis name="submit" i input i formen.

Lidt bedre er
HTML:
<input type="submit" name="submit" value="Send">
PHP:
$subm = ( isset( $_POST[ 'submit'])) ? $_POST[ 'submit'] : '';
if ( $subm != 'Send') { header( 'Location: ...); }

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 18-03-10 21:09

Den 18-03-2010 19:20, Birger Sørensen skrev:

> [...]
> $subm = ( isset( $_POST[ 'submit'])) ? $_POST[ 'submit'] : '';
> if ( $subm != 'Send') { header( 'Location: ...); }

Hej Birger

Tak for dit indlæg.

Jeg har nu lagt filerne ud, så du og andre kan
se koderne i de to filer.

Fil1:
http://www.detour.dk/location/fil1.phps

Fil2:
http://www.detour.dk/location/fil2.phps

Hvor mener du, at....

> $subm = ( isset( $_POST[ 'submit'])) ? $_POST[ 'submit'] : '';
> if ( $subm != 'Send') { header( 'Location: ...); }

skal placeres henne?

Hvad er det ? $_POST[ 'submit'] : ''; ?

Det kunne være ret fedt, at få det til at spille

Venlig hilsen
Martin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-03-10 23:32

> [...]
>
> skal placeres henne?
>
> Hvad er det ? $_POST[ 'submit'] : ''; ?
>
> Det kunne være ret fedt, at få det til at spille

Terney operator.
Hvis det der står mellem = og ? er sandt, returneres det der står efter
?. Ellers returneres det der står efter :
altså $subm = $_POST... hvis den er sat, ellers en tom streng.
Lidt som en if() else - lidt hurtigere at skrive. Det sikrer så også at
$subm er initialiseret.

Det er et test på om der er tastet submit - altså til først i fil 2.
Men det kan nu stadig omgås, hvis man ved hvad man skal skrive på
adresselinien.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 19-03-10 16:40

Den 18-03-2010 23:31, Birger Sørensen skrev:

> [...]
>
> Det er et test på om der er tastet submit - altså til først i fil 2.
> Men det kan nu stadig omgås, hvis man ved hvad man skal skrive på

Hej Birger

Mange tak, jeg er blevet en lille smule klogere.
Jeg forstår så bare stadigvæk ikke, hvor i min fil
jeg skal indsætte dette tjek. Jeg går ud fra, at dette submit-tjek
skal indsættes i fil 2 ?
Men hvor? For header location skal stå som det allerførste i filen,
som jeg forstår det.
Skal....
$subm = ( isset( $_POST[ 'submit'])) ? $_POST[ 'submit'] : '';
if ( $subm != 'Send') { header( 'Location: ...); }

dermed stå allerøverst i fil 2, og hvordan får jeg det i så fald koblet
sammen med mine øvrige PHP-forspørgsler længere nede i filen?
Som jeg skrev, om som det kan ses, har jeg jo skiftevis php og HTML
i filen, så hvordan laver jeg denne kobling?

Skal jeg iøvrigt skrive noget imellem apostrofferne efter kolonnet
i den linje med $subm, eller betyder det netop, at strengen er tom, hvis
der ikke er klikket på submit?

> Men det kan nu stadig omgås, hvis man ved hvad man skal skrive på
> adresselinien.

Ok, men i forhold til den almindelige bruger er det vel ikke det store
problem? Selvom man skulle komme ind på fil nummer 2, bliver der vel
ikke sendt noget fra formularen, så længe der ikke er klikket på submit.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Martin

Dato : 19-03-10 18:11

On 19-03-2010 16:39, Martin Ploug wrote:
> Men hvor? For header location skal stå som det allerførste i filen,
> som jeg forstår det.

Nej header() skal ikke stå som det første i filen..

header() skal stå som det første inden noget OUTPUT (i form af fx. html,
xml eller bare et mellemrum).

<?php
function x()
{
echo 'Sum';
}

x();
header('...');

// Denne vil fejle da x outputter noget (her Sum)

<?php
function x()
{
echo 'Sum';
}

header('...');
x();

// Denne vil virke helt perfekt.

Faktisk kan du genere flere 1000 linjers kode inden header() bliver
skrevet. (dog lidt uheldig at maskinen skal gruple 1000 linjers kode
igennem, for så at starte forfra, hvis det er location i header)

---- side start ---

<?php
header();
// Denne vil fejle da der er et retur tegn inden <?php

--- side start ---
<?php
// En masse php kode
?>

<?php
header()
// Denne vil fejl da der er igen er noget output inden header

Fra : Martin

Dato : 19-03-10 18:26

On 19-03-2010 18:11, Martin wrote:

> Nej header() skal ikke stå som det første i filen..
[SNIP]

Din side 2 kunne se således ud fx.
Jeg har også lagt det op på
http://php.pastebin.com/CKzSJYKu
så er det nemmere at læse :)

<?php
$error = array();
if ($_POST['submit']) {
if (empty(trim($_POST['name']))) { $error['name'] = 'Du skal indtaste
navn'; unset($_POST['name']); }
if (empty(trim($_POST['email']))) { $error['email'] = 'Du skal
indtaste din email'; unset($_POST['email']); }

if ($error) {
// Der var fejl i det indtastede
// Lad os smide fejlene ind i sessions så kan vi bruge dem på side1
session_start();
$_SESSION['form']['error'] = $error;
$_SESSION['form']['values'] = $_POST;
header('location: side1.php');
exit;
} else {
// Ingen fejl
// HER KAN VI SÅ SMÆKKE DATAENE I DATABASEN
// SENDE DEM PÅ MAIL ELLER LIGN.
echo 'Tak for din besked';
} else {
// Knappen submit blev ikke trykket
$error['submit'] = 'Du glemte at trykke på knappen';

[...]

if (isset($_SESSION['form'])) {
if (isset($_SESSION['form']['error'])) {
$errors = $_SESSION['form']['error'];
unset($_SESSION['form']['error']);
}
if (isset($_SESSION['form']['values']) {
$values = $_SESSION['form']['values'];
unset($_SESSION['form']['values']);
}
}
?>

<input type="text" name="name" value="<?php echo (isset($values['name'])
? $values['name'] : ''); ?>" />
<?php echo (isset($errors['name']) ? '<span class="error">' .
$errors['name'] . '</span>' : ''); ?>

<input type="text" name="email" value="<?php echo
(isset($values['email']) ? $values['email'] : ''); ?>" />
<?php echo (isset($errors['email']) ? '<span class="error">' .
$errors['email'] . '</span>' : ''); ?>

Fra : Martin Ploug

Dato : 19-03-10 19:43

Den 19-03-2010 18:26, Martin skrev:

> [...]
> $values = $_SESSION['form']['values'];
> unset($_SESSION['form']['values']);
> }
> }
> ?>
>
> <input type="text" name="name" value="<?php echo (isset($values['name'])
> ? $values['name'] : ''); ?>" />
> <?php echo (isset($errors['name']) ? '<span class="error">' .
> $errors['name'] . '</span>' : ''); ?>
>
> <input type="text" name="email" value="<?php echo
> (isset($values['email']) ? $values['email'] : ''); ?>" />
> <?php echo (isset($errors['email']) ? '<span class="error">' .

Hej Martin

Mange tak for dine kommentarer og ikke mindst for dine eksempler
på, hvordan mine filer kunne se ud.
Jeg prøver at kigge nærmere på dine eksempler og arbejder videre
ud fra disse.

Super.

Venlig hilsen
Martin