Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
FO-timer og hjemmeplejen ?
Fra : Jan Hansen

Dato : 17-03-10 16:00

Sikkert den forkerte gruppe jeg skriver til men jeg aner ikke hvilken anden
jeg skal skrive til ang. dette :

Da jeg ikke er medlem af fagforening og har en lille twist med min chef ,
ville det være fint om en læser tilfældigvis skulle kende svaret :

Jeg arbejder inden for Frederiksberg Hjemmepleje i aftenvagt. Har et ganske
kort spørgsmål :

Hvis man IKKE har vagter feks i Påsken, har man så alligevel ret til
FO-timer ( 5,6 timer i disse dage 9/4 - 10/4 - 13/4)

Eller skal man fysisk være på arbejde i de dage for at få de timer ?

Fra : Elmand

Dato : 17-03-10 16:14

"Jan Hansen" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ( 5,6 timer i disse dage 9/4 - 10/4 - 13/4)
>
> Eller skal man fysisk være på arbejde i de dage for at få de timer ?
Det står i din overenskomst med din arbejdsgiver.- Nå, sådan en har du heller
ikke?.
Arbejdsforhold er i stor udstrækning en aftale mellem en fagforening og en
arbejdsgiver og gælder så disse parter. Ikke medlemmer har i teorien ingen del i
de aftaler.
Med venlig hilsen
Kurt Espersen

Fra : Ole C

Dato : 17-03-10 16:50

Elmand skrev blandt andet:

> Ikke medlemmer har i
> teorien ingen del i de aftaler.

Det er nok meget teoretisk, da spørgeren med stor sandsynlighed er ansat på
de betingelser, som områdets overenskomst foreskriver - medlem af
fagforeningen eller ikke.
Til gengæld kan han ikke umiddelbart få fagforeningens hjælp, hvis der
snydes på vægten....

--
vh
Ole C

Fra : alexbo

Dato : 17-03-10 17:00

"Elmand" <elmand@fjernpc.dk> skrev

> [...]
> arbejdsgiver og gælder så disse parter. Ikke medlemmer har i teorien ingen

Det er ikke rigtigt

Fagligt Fælles Forbund
En kollektiv overenskomst omfatter alle arbejdere på en arbejdsplads, og
ikke kun dem der er organiseret i den fagforening, der har indgået
overenskomsten.

mvh
Alex Christensne

Fra : alexbo

Dato : 17-03-10 16:53

"Jan Hansen" <ingen@ingen.dk> skrev

> Hvis man IKKE har vagter feks i Påsken, har man så alligevel ret til
> FO-timer ( 5,6 timer i disse dage 9/4 - 10/4 - 13/4)

Det ser sådan ud, men jeg har ikke ret meget viden om emnet.

"Hvem vil så arbejde helligedage, for dem som har fri optjener også retten
til FO-dage."
http://www.foa-aarhus.dk/forum/viewmsg.asp?id=894&ForumID=5

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Hansen

Dato : 17-03-10 20:08

> [...]
>
> Det ser sådan ud, men jeg har ikke ret meget viden om emnet.
>
> "Hvem vil så arbejde helligedage, for dem som har fri optjener også retten

Tak for svar. Nu kan jeg se at indlægget er skrevet for 4 år siden, uden at
vide det, kan det mon tænkes at reglen er lavet om siden ?
Og det giver heller ikke et helt konkret svar på mit spørgsmål.

Har som skrevet spurgt min chef, som absolut ikke mener jeg har krav på
noget ; kun på de påskedage hvor jeg ER på jobbet men vores lønningskontor
kan hverken be-eller afkræfte !

En kollega der er i fagforening mener vi 100% har krav på timerne.

Syntes i det hele taget at FO-reglerne er svært gennemskuelige.

Fra : alexbo

Dato : 17-03-10 21:12

> [...]

> at vide det, kan det mon tænkes at reglen er lavet om siden ?
> Og det giver heller ikke et helt konkret svar på mit spørgsmål.

Så er der en nyere her.
http://www.foa.dk/Afdelinger/FOA-Aalborg/Loen-og-ansaettelse/Foraarets-helligdage.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Hansen

Dato : 18-03-10 00:40

> "Jan Hansen" <ingen@ingen.dk> skrev

> Så er der en nyere her.
> http://www.foa.dk/Afdelinger/FOA-Aalborg/Loen-og-ansaettelse/Foraarets-helligdage.aspx

Now we talkin' !!

Mange tak for link, Alexbo. Lige hvad jeg havde brug for

Fra : Jan Hansen

Dato : 18-03-10 17:11

> "Jan Hansen" <ingen@ingen.dk> skrev

> Så er der en nyere her.
> http://www.foa.dk/Afdelinger/FOA-Aalborg/Loen-og-ansaettelse/Foraarets-helligdage.aspx

Min kære chef ; han benægter det stadig selvom vores lønningskontor (Visma),
foa-rep. siger at vi har krav på fo-timer uanset om vi ligger hjemme i
sengen eller er på job

Vi skal have den.

Bortset fra det er reglen også lidt underligt skruet sammen.

Fra : Tomtomog meget tom

Dato : 18-03-10 14:33

> [...]
> FO-timer ( 5,6 timer i disse dage 9/4 - 10/4 - 13/4)
>
> Eller skal man fysisk være på arbejde i de dage for at få de timer ?

Da du ikke er medlem af en fagforening må du selv søge oplysningerne,
desuden må du selv hyre advokat til at føre eventuel arbejdssag osv.

Jeg kan give dig min mening om ikke at være medlem af en fagforening, men så
skal indlægget nok futtes til politik.dk

Fra : Jan Hansen

Dato : 18-03-10 16:20

"Tomtomog meget tom" <tomtomtomt@tomtomtomtommmtomt.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg kan give dig min mening om ikke at være medlem af en fagforening, men
> så skal indlægget nok futtes til politik.dk

Har meldt mig ind i FOA i dag. Kan vist først få faglig bistand efter en
periode, men det er ok.