Forklaringen på at mange epiger drikker al~
Fra : Andrea

Dato : 16-03-10 11:37

Jvf. en undersøgelse foretaget af "The National Center on Addiction
and Substance Abuse at Columbia University" så skyldes det faktum at
mange teenagepiger drikker for meget at de dater fyre der er for
gamle.

http://www.girlslearndifferently.com/girls_education/should-you-let-your-daughter-date-an-older-boy.php

Hvis der er mere end 2 års forskel mellem drengen og pigen i et
forhold hvor at drengen er ældst, så stiger risikoen for overdreven
alkoholindtagelse. Af test-gruppen, som bestod af 1.000 piger var der
4 forhold som gør sig gældende:

1) Hvis pigen var sammen med fyren mere end 25 timer om ugen, så var
sandsynligheden for at der blev drukket alkohol dobbelt så stor.
2) Hvis der blev brugt endnu mere tid, så fordoblede risikoen sig.
3) 58% af de piger som havde en fyr der var mindst 2 år ældre end dem
selv drank, hvorimod der i gruppen af pebermø'er kun var 25% der nød
alkohol.
4) Halvdelen af de piger som havde fyre der var mindst 2 år ældre røg
fjolletobak sammenlignet med 8 % af resten. 65% nød normal tobak
sammenlignet med 14 % af restgruppen.

Bemærk at artiklen anbefaler at forældrenes kontrol af datingen skal
strække sig langt ind i tyverne. Faktisk indtil det 25'ende år.

Umiddelbart kunne man afskrive ovennævnte research rapport som nonsens
kommende fra bibelbæltet, men det hysteri vi så i 80'erne omkring
rygning og alkoholindtagelse i USA har forplantet sig til Danmark.
University of Columbia er ikke en hvilken som helst anden skole. Vi må
nok forberede os på at forebyggelseskommisionen vil have anbefalinger
som ovennævnte omkring år 2020.

Så hvis der er nogle teenage forældre derude der bekymrer sig over
ungerne drikkeri, så er her hvad den ypperste forskning er kommet frem
til. Der er med andre ord mulighed for at være på forkant inden at
folketinget priser forebyggelseskommisionens rapporter og lovgiver
udfra kommisionens skrækscenarier.

Mvh
A. Burns.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-03-10 02:05

On 16/03/2010 18:36, Andrea wrote:
> [...]
> and Substance Abuse at Columbia University" så skyldes det faktum at
> mange teenagepiger drikker for meget at de dater fyre der er for
[...]

Og Danmark har en dating-kultur der i det mindste delvist er
sammenlignelig med den USAnske?

(hint: Rungende *NEJ*!)

(Det samme gælder i øvrigt i høj grad den danske alkoholkultur blandt
teenagere, kontra den USAnske alkoholkultur. Ikke dermed sagt at
alkoholkulturen blandt voksne er den samme)

Jeg læste for et par år siden en artikel, om at årsagen til at unge
danske piger drikker alkohol, er at de er sammen med drenge på
gruppebasis, altså hvor man er *flere* sammen i en løsere defineret
social kontekst ("hænge ud", "klassfest", "fest", "på disko"), ikke den
meget tungt protokollerede kontekst som en USAnske "date" er, hvor man
på forhånd ganske godt ved hvad der skal ske og hvornår, og hvad der
forventes af én, fordi der er 117 tons uskrevne regler som alle har
kendt til siden de gik i 3. klasse.

De danske piger drak alkohol, ifølge artiklen, for at gøre indtryk på
og/eller blive accepteret af drengene, og formodentlig også fordi
drengene opmuntrede dem til det, og leverede alkoholen. Artiklens pointe
var at når piger - i en vis, forholdsvis ung aldersgruppe - var sammen
alene, *uden* drenge, så drak de ikke (eller jo, de drak té eller sodavand).

Nærmere undersøgelser af sagen ville så absolut være en god idé, men det
har kun værdi hvis man er opmærksom på de *store* forskelle der er
mellem dansk ungdomskultur, herunder dansk alkoholkultur (henholdsvis
alkoholkultur blandt unge og blandt voksne), og USAnsk ungdomskultur.

(Ovenstående er med forbehold for at dansk ungdomskultur kan være blevet
fuldstændig sindsygt ekstremt "amerikaniseret" i de år der er gået siden
jeg var en del af den - jeg er årgang 1977 - hvilket jeg dog betragter
som værende uendeligt usandsynligt.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Vadmand

Dato : 17-03-10 10:10

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> gået siden jeg var en del af den - jeg er årgang 1977 - hvilket jeg
> dog betragter som værende uendeligt usandsynligt.)

Jeg er stort set enig i din vurdering, Peter, men får lyst til at supplere
med et punkt, hvor jeg oplever, at den nuværende generation af unges
alkoholkultur har ændret sig stærkt fra min.
Det er mit indtryk, at man i dag i højere grad drikker med det udtrykkelige
formål at blive fuld - og KUN med det formål. I min generation kunne det
også somme tider være formålet, men langt oftere drak vi, fordi vi syntes,
det smagte godt eller for at hygge os sammen med den frigjorthed en bajer
eller to giver.
I dag ser jeg de unge drikke sød vand til mad eller i arbejdspauser, ikke et
enkelt glas vin eller en øl. Øl og spiritus rører de stort set kun, når
formålet er at feste og "drikke sig i hegnet".
Rent bortset fra, at tanken om sød cola i stedet for rødvin til en god bøf
eller kondivand til en sildemad i stedet for øl og snaps er mig en
vederstyggelighed, undrer jeg mig over, at spiritussen bliver brugt med
beruselse som formål, ikke som en nydelse i sig selv.

Har andre observeret det samme?

Per V
--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Holst

Dato : 17-03-10 10:39

Per Vadmand wrote:

> [...]
> det smagte godt eller for at hygge os sammen med den frigjorthed en bajer

Jeg er helt enig. Jeg er selv født i 1970, og navnlig i min studietid
blev der helt sikkert drukket meget. Men drikkeriet var så at sige en
biting. Vi var primært sammen for at hygge os, og mens vi hyggede os fik
vi nogle øl eller lignende.

Min kæreste derimod er noget yngre end jeg - hun er født i starten af
80'erne. For mig virker det meget til, at hun netop har været vant til
at drikke med det formål at blive fuld. Hun taler om, at hun "trænger
til at drikke sig i hegnet" og lignende. Formålet med drikkeriet er at
blive fuld - og stort set kun det.

Og det er såmænd ikke kun hende, der giver udtryk for sådant. Jeg har
mange gange oplevet lignende blandt andre, der er jævnaldrende med hende.

Jeg skal bestemt ikke pudse glorien og påstå, at vi var bedre i mine
unge dage. Men jeg har virkelig ALDRIG oplevet, at jeg og mine venner
gav udtryk for, at vi trængte til at drikke os stangstive eller lignende.

Det kan stort set opsummeres til følgende:

Os fra starten af 70'erne: Vi åbner den første øl med det formål at
hygge os - og efter det følger måske øl på øl og vi ender med at blive
stangstive.

Dem fra starten af 80'erne: De åbner den første øl med det formål at
åbne ti mere og blive stangstive.

> I dag ser jeg de unge drikke sød vand til mad eller i arbejdspauser, ikke et
> enkelt glas vin eller en øl. Øl og spiritus rører de stort set kun, når
> formålet er at feste og "drikke sig i hegnet".

Jeg synes nu nok, at jeg såvel blandt min egen aldersgruppe som min
kærestes oplever, at man sagtens kan drikke en øl eller et glas vin til
maden.

Men i en udstrækning vil jeg give dig ret. Blandt hendes årgang er der
efter min mening en tendens til, at hvis vi er startet med at åbne en
flaske vin til maden, så kan man næsten lige så godt fortsætte og drikke
sig i hegnet.

Jeg er dog godt klar over, at folk i pensionsalderen som dig er fra en
generation, hvor øldrikkeri til frokost og lignende var meget mere
udbredt. I dag drikkes der jo slet ikke øl på arbejdspladserne på samme
måde som i din ungdom.

Absolut.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-03-10 12:34

On 17/03/2010 10:09, Per Vadmand wrote:
[...]
> Har andre observeret det samme?

Ja, og det var også tilfældet da jeg ver teenager for halvandet årti
siden. Den danske drukkultur har ændret sig. Det er muligt at du
overdriver en smule, men teenagere i starten/midten af 1990'erne drak
primært for virkningens skyld. Sekundært måske, som den artikel jeg
husker var inde på, for at være seje og være med.

Bemærk dog én ændring, nemlig at man i dag kan købe færdigblandede
drinks med sødere smag, altså Smirnoff Ice og lignende, en art sodavand
med vodka i (der dog, til producenternes forsvar, ikke står sammen med
de almindelige børnevenlige sodvand - så ved de jo godt, at de kommer på
forsiden!). Det fandtes såvidt jeg ved ikke i 1990'erne, bortset fra at
jeg én gang så færdigblandet rom & cola på dåse i en tysk grænsebutik,
og disse ny alkosodavand har efter sigende gjort at især pigerne drikker
mere, da de ikke rigtig bryder sig om smagen af øl og vin, men nemt kan
hælde de sødere ting ned.

Du har ret i at vin/øl til maden er mindre udbredt i dag blandt unge
(jeg ved ikke om det er lidt mindre eller mege mindre), men bemærk dog
at mange virksomheder i dag har en nultolerancepolitik over for alkohol
i arbejdstiden, inklusive til frokosten. Det kan have spillet - lidt - ind.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org