Berner sennen
Fra : jytte M

Dato : 12-03-10 12:38

Hej Alle

Jeg har i flere år ønsket mig en Berner sennen hund. Endelig langt om
længe har min bedre halvdel indset, at hvis jeg får hunden, så får han
- måske - fred )

Derfor vil jeg høre, om der er nogle kloge hoveder herinde, som vil
fortælle mig, hvad jeg skal være særligt opmærksom på, mht. den race?

Naturligvis vil jeg også gerne høre, om der er nogen som kan anbefale
nogle bestemte opdrættere?

Hilsen Jytte M

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-03-10 21:48

"jytte M" <mollie-mor@hotmail.com> wrote in message

>Derfor vil jeg høre, om der er nogle kloge hoveder herinde, som vil
>fortælle mig, hvad jeg skal være særligt opmærksom på, mht. den race?

Savl ?

Bjarne K.

Fra : jytte M

Dato : 13-03-10 00:40

On 12 Mar., 21:48, "Bjarne K." <n...@nej.ni> wrote:

> Savl ?

Jow jow

Hilsen Jytte M - som også er opmærksom på, at man får et ekstra
gulvtæppe med sådan en hund

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-03-10 13:46

"jytte M" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Jytte

Ja, du kan ganske roligt give dig i kast med et krævende arbejde.
Nemlig at finde den rette Kennel, hvis det skal være en med papirer.

Opmærksomheden bør du holde meget skarpt på anlæg for HD.
Der er denne races store problem....

Så du skal måske ikke gå helt efter at forældrene begge har A++
med kryds og slange.... B forældre kan godt gå an, specielt hvis
deres afkom er gode til at bevare forældrenes B status.

At få en BS, som er uden HD er ønsketænkning... Så det du skal
tænke i, er at få en, med så lidt som muligt.... Og så sikre dig,
at dens opvækst foregår så langsomt som overhovedet muligt.

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-03-10 16:39

Benny Mortensen skrev den 13-03-2010:
> [...]
> deres afkom er gode til at bevare forældrenes B status.
>
> At få en BS, som er uden HD er ønsketænkning...

Dét var som syv!?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-03-10 16:51

On Fri, 12 Mar 2010 11:37:38 -0800 (PST), jytte M
> [...]

>fortælle mig, hvad jeg skal være særligt opmærksom på, mht. den race?
>
>Naturligvis vil jeg også gerne høre, om der er nogen som kan anbefale

Start med at kigge her:

http://www.berner-sennen.dk/

Der er kenneler over hele landet - og så vidt jeg ved er de generelt
interesserede i at vise deres hunde frem for mulige hvalpekøbere. Find
et sted du stoler på og vent på den lille. Lad for guds skyld være med
at købe den første den bedste - hvis der bare er det mindste der føles
forkert! Og det kan være svært, hvis man står med "det lille kræ" i
armene. For de er eddermaneme nuttede sådan nogle 8-10 uger gamle
bernere
Naturligvis spiller HD ind, men hvis du køber gennem dansk
berner-sennen klub har man avlsrestriktioner med henblik på at
begrænse HD - totalt undgå det kan man ikke. Og en HD-fri
Berner-Sennen er egentlig ønsketænkning - den er bygget til at vandre
i dyb sne, og det kræver lidt løse hofter. Og så kan hundene få
problemer, når de bliver gamle.
Klubben har generelt styr på sundheden og der gennemføres forskellige
undersøgelser før parring.

Fra : jytte M

Dato : 13-03-10 15:02

On 13 Mar., 13:45, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:

> [...]
> Nemlig at finde den rette Kennel, hvis det skal være en med papirer
> Opmærksomheden bør du holde meget skarpt på anlæg for HD.

Jo, jeg tror, det skal være med papirer ellers har jeg jo ikke en
kinamands chance for at kigge på forfædrenes HD status. Ligeledes har
jeg hørt, at der skulle være problemer med at de udvikler kræft (?)

Okay

Hilsen Jytte M

Fra : Leyna

Dato : 14-03-10 10:56

On Sat, 13 Mar 2010 14:02:05 -0800 (PST), jytte M
<mollie-mor@hotmail.com> wrote:

>Ligeledes har
>jeg hørt, at der skulle være problemer med at de udvikler kræft (?)

Det har jeg oogså læst rigtigt mange steder. Det var hovedårsagen til
at jeg i sin tid helt opgav at få en BS. Jeg ville slet ikke kunne
bære at skulle miste den til kræften efter nogle få år.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-03-10 13:00

> [...]

> tænke i, er at få en, med så lidt som muligt.... Og så sikre dig,
> at dens opvækst foregår så langsomt som overhovedet muligt.

Hej igen Jytte

Indrømmet, kræft har jeg ikke som et fænomen, der specielt hænger
på BS'ere.... Det som til gengæld er vigtigt, er at den selvfølgelig
skal spise sig mæt, men uden den får tilført mere energi end den
lige præcist skal bruge, men til gengæld, en mægtigt kalkholdig kost.
Således dens opvækst, sker så langsomt som muligt....
Da den jo bliver en tung hund.. Skal der et godt skelet til at bære
denne vægt... Lad så opdrætteren fortælle, hvor meget den skal
motioneres, for det skal sikkert også ske i begrænset mængde i
opvæksten.... Hvor mange tænker på, at en Sct Bernhard helst
skal sove den's første år væk... Det er nok knap så galt med en
BS'er men tror faktisk, motion skal gives med forsigtighed i dens
første leveår.

M.V.H....Benny..

Fra : jytte M

Dato : 13-03-10 15:19

On 13 Mar., 16:50, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:

> Start med at kigge her:
>
> http://www.berner-sennen.dk/

Jep, der har jeg været - og har også talt med både deres hvalpeanviser
og et par opdrættere

> [...]
> forkert! Og det kan være svært, hvis man står med "det lille kræ" i
> armene. For de er eddermaneme nuttede sådan nogle 8-10 uger gamle

JA, det er de i hvert fald

> [...]
> Berner-Sennen er egentlig ønsketænkning - den er bygget til at vandre
> i dyb sne, og det kræver lidt løse hofter. Og så kan hundene få

Det var en god forklaring, du gav på hofterne - tak

> Klubben har generelt styr på sundheden og der gennemføres forskellige
> undersøgelser før parring.

Det lyder jo godt

Hilsen Jytte M

Fra : jytte M

Dato : 15-03-10 07:25

On 15 Mar., 12:59, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:

> [...]
> lige præcist skal bruge, men til gengæld, en mægtigt kalkholdig kost.
> Således dens opvækst, sker så langsomt som muligt....

Er det nok med hvalpefoder, som er specielt rettet til store hunde,
eller er der et eller andet kalktilskud, som det kunne være smart at
give?

> [...]
> skal sove den's første år væk... Det er nok knap så galt med en
> BS'er men tror faktisk, motion skal gives med forsigtighed i dens

Jow det bliver da nok noget anderledes end med de border collier, som
jeg er vant til at have... )

Hilsen Jytte M

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 15-03-10 18:19

> [...]

> første leveår.

Jow det bliver da nok noget anderledes end med de border collier, som

border collier er jo en meget klog hund, har kendt 3 BS hunde det var de
ikke.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-03-10 10:05

> [...]

> første leveår.

Jow det bliver da nok noget anderledes end med de border collier, som

Nu har jeg nok lige mistet følingen med, hvad der er på markedet af
den slags, sådan til langtidsbrug. De sidste mange jeg har haft, har jo
alle skullet videre efter 8 uger....

Men jeg vil tro, at almindeligt hvalpefoder, suppleret med kalk,
og eventuelt noget indholdsløst foder, som bare tjener det formål at
mætte, ville gøre underværker.... Men det er jo svært at sige, da jeg
syntes BS'ere er meget forskellige... Nogle æder alt hvad de kommer
i nærheden af, andre spiser kun, hvis den er sulten.

M.V.H....Benny..

Fra : jytte M

Dato : 15-03-10 14:17

On 15 Mar., 18:19, "Stig Rasmussen" <stig.rasmus...@get2net.dk> wrote:

> Jow det bliver da nok noget anderledes end med de border collier, som
> jeg er vant til at have... )
>

> border collier er jo en meget klog hund, har kendt 3 BS hunde det var de
> ikke.

He he Nej, jeg er også spændt på, hvor meget jeg evner at putte i
hovedet på den. Det bliver en sjov udfordring

Hilsen Jytte M

Fra : jytte M

Dato : 15-03-10 14:19

On 14 Mar., 10:56, Leyna <le...@leyna.dk> wrote:

> Det har jeg oogs l st rigtigt mange steder. Det var hoved rsagen til
> at jeg i sin tid helt opgav at f en BS. Jeg ville slet ikke kunne
> b re at skulle miste den til kr ften efter nogle f r.
dk

Nej, det vil også være svært for mig

Hilsen Jytte M

Fra : Lene Nielsen

Dato : 18-03-10 01:11

On 15 Mar., 14:24, jytte M <mollie-...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> give?

> Jow det bliver da nok noget anderledes end med de border collier, som

Jeg tror bestemt, at et godt hvalpefoder til store hunde vil være
nok. Jeg har selv store kraftige hunde, og det går fint med at fodre
dem op på et godt hvalpefoder. Lad opdrætteren råde dig med hensyn til
mærket, og hold så hvalpen slank på det foder. Den skal have hvad den
behøver og af den rigtige sammensætning, men må ikke blive for tung.

VH Lene

Fra : Hanne

Dato : 18-03-10 18:46

Vi har en Berner Sennen hund på ca. 1½ år, og den fik selvfølgelig
hvalpefoder i begyndelsen, hvor vi var ret omhyggelige med at afpasse
mængden (og vejede ofte hunden). Vi havde jo også fået at vide, at de ikke
må vokse alt for hurtigt. Men i øvrigt synes jeg ikke, det har været et
problem at styre fodermængden, det er jo ikke som en labrador, der bare
bliver ved med at spise så længe, der er noget i skålen. Vores er nogle
gange ret kræsen og kan sagtens "gå fra bordet" uden at spise op.
Til gengæld tror jeg ikke, den har læst "manualen" hvad angår motion. Den
har næsten fra starten gået lange ture og blev/bliver noget urolig, hvis den
ikke bliver motioneret forholdsvis meget, men det er muligvis ret
forskelligt, hvad den enkelte hund kræver. Den har været helt i sit rette
element her i vinter med al den sne, og har i den grad tumlet rundt og nydt
det!
Der var en, der nævnte noget med "savl" - der gør vores i hvert fald ikke.
Det er muligt, at den ikke er så klog som en border collie, men vores har da
lært de fleste nødvendige ting, og klarede fint hundetræningen, men var til
tider nem at distrahere.
Alt i alt er det en rar og kærlig hund, hvor det største problem her i huset
er, at den glemmer at den har en masse kræfter og har en tendens til at
vælte folk af bare iver og glæde

mvh
Hanne

Fra : jytte M

Dato : 19-03-10 02:57

On 18 Mar., 08:10, Lene Nielsen <lnsandyb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> mærket, og hold så hvalpen slank  på det foder. Den skal have hvad den
> behøver og af den rigtige sammensætning, men må ikke blive for tung..

Hej

Jeg regner også med at spørge opdrætteren til råds, når jeg engang
finder en Der er ikke ligefrem overflod af de hvalpe lige nu

Hilsen Jytte

Fra : jytte M

Dato : 19-03-10 03:00

On 18 Mar., 18:45, "Hanne" <h...@duerikke.dk> wrote:
> [...]
> bliver ved med at spise så længe, der er noget i skålen. Vores er nogle
> gange ret kræsen og kan sagtens "gå fra bordet" uden at spise op.

Gad vide om det egentlig ikke er ret typisk for racen at de er
temmelig kræsne. Det passer i hvert fald på de bernere, som jeg har
kendt

> [...]
> element her i vinter med al den sne, og har i den grad tumlet rundt og nydt

Det har da også været skønt med alt sneen

> [...]

> er, at den glemmer at den har en masse kræfter og har en tendens til at

Dejligt med en glad hund. Jeg er nysgerrig: Er din hund sky overfor
fremmede?

Hilsen Jytte M

Fra : Hanne

Dato : 19-03-10 23:22

Dejligt med en glad hund. Jeg er nysgerrig: Er din hund sky overfor
fremmede?

Hilsen Jytte M

Nej, den er bestemt ikke sky overfor fremmede. Den betragter stort set alt
og alle som potentielle legekammerater!

mvh
Hanne