FTP virker pludseligt kun sporadisk
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 11-03-10 16:22

Hej

Jeg oplever noget underligt.

Jeg har en FTP Server kørende på min maskine. Pludseligt fra den ene dag til
den anden, er folk begyndt at klage over de ikke kan logge på. Det er
sporadisk, idet de sommetider godt kan...

Når jeg kører en server connect test udefra, er det samme resultat. Nogen
gange giver den response, andre gange ikke...
Jeg prøver både med ftp://x.x.x.x/ og med ftp://test.dyndns.dk/ (test er
ikke det korrekte navn).
Test opløses til det korrekte IP nummer, men uden det virker.

Prøver jeg fra en maskine internt på samme lan, så kommer jeg ALTID i
forbindelse med serveren. Det er altså, IMHO, ikke et firewall problem på
den pc der hoster FTP serveren.

Routeren der ligger imellem LAN og internet er ikke ændret, omkonfigureret
eller opdateret.

Hvad dælen kan der lige være sket her??

/Finn
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : Taba

Dato : 11-03-10 21:43

Finn Stampe Mikkelsen wrote on 11-03-2010 16:22:
> Routeren der ligger imellem LAN og internet er ikke ændret, omkonfigureret
> eller opdateret.
>
> Hvad dælen kan der lige være sket her??

Prøv at genstart din router og test se om det hjælper på forbindelsen
udefra. Det kunne lyde som om at routeren er belastet og kan tabe
forbindelsen til tider.

--
/Taba

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 11-03-10 22:58

"Taba" <all.spammers@die.fockers> skrev i meddelelsen

> Prøv at genstart din router og test se om det hjælper på forbindelsen
> udefra. Det kunne lyde som om at routeren er belastet og kan tabe
> [...]

Har lige prøvet det, men der skete det samme igen..

Virkede i 10 sek og så var der igen ikke hul igennem. Har prøvet at lukke
ned for AL trafik igennem den, foruden at den alm port 80 trafik på en
browser...

Men har ikke ændre brugs adfærd på den, så undrer mig over den pludselig
skaber sig...

/Finn

Fra : Jens

Dato : 12-03-10 00:18

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> browser...
>
> Men har ikke ændre brugs adfærd på den, så undrer mig over den pludselig

Hvad hvis du tilgår FTP fra en anden PC internt på dit netværk ? Kører den
så også dårligt ?
Hvis ikke, så kunne det tyde på problemer med routeren/noget eksternt.,,

Jens

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 12-03-10 00:57

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> så også dårligt ?
> Hvis ikke, så kunne det tyde på problemer med routeren/noget eksternt.,,

Har 4 maskiner i huset. 1 Stationær, som huser FTP-Serveren og 3 bærbare som
er tilsluttet trådløst. Alle kan uden problemer logge på FTP serveren vha
HTTP/FTP og brug af dyndns.dk adressen, som opløses korrekt. Jeg er lidt i
tvivl om, hvor vidt denne opløsning betyder, at pakkerne kun når routeren og
der vurderes at være til sig selv eller de når "ud af huset"

Men de må jo under alle omstændigheder blive behandlet i routeren. Jeg har
haft snakket med min ISP og de bedyrer, at de IKKE spærrer for nogle porte.
Ville også lyde mærkeligt, at de skulle det sporadisk..

/Finn

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-03-10 17:16

Finn Stampe Mikkelsen <stampe@city.dk> wrote:

<snip>

> Har 4 maskiner i huset. 1 Stationær, som huser FTP-Serveren og 3 bærbare som
> er tilsluttet trådløst.

denne 'ftp-server' har den et softwarenavn?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 12-03-10 02:54

> [...]
> så også dårligt ?
> Hvis ikke, så kunne det tyde på problemer med routeren/noget eksternt.,,

Det virker tilsyneladende ca. 30-60 sekunder efter en total router reset...

/Finn

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 12-03-10 06:27

> "Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det virker tilsyneladende ca. 30-60 sekunder efter en total router
> reset...
>
> /Finn

Prøvede at disable SPI Firewall i routeren. Nu syntes det at virke, meeeeen

Hvorfor hulen skulle den pludselig deaktiveres... Den har jo været aktiv
hele tiden, siden jeg anskaffede mig den router. Jeg har ikke skiftet FTP
software eller opdateret router..

Nogen ideer??

/Finn

Fra : jos

Dato : 12-03-10 21:47

> [...]
> aktiv hele tiden, siden jeg anskaffede mig den router. Jeg har ikke
> skiftet FTP software eller opdateret router..

Har du nogen trafiklister over din linie?
engangimellem må jeg lukke min FTPserver ned et par dage for at få ro for
diverse angreb, typisk logonforsøg med multimange navne/passwds. Det kan
næsten lægge min linie ned!
At min ftpserver kun giver adgang til anonymous, og kun download, afholder
altså ikke hackere for forsøg!

finn

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 12-03-10 23:39

"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> næsten lægge min linie ned!
> At min ftpserver kun giver adgang til anonymous, og kun download,

Hej Finn

Nej det har jeg ikke. Har dog checket og det er ikke det der er problemet.
Jeg kan se i loggen for Serv-U, at der ikke har været logon forsøg på den.
Iøvrigt går forbindelsen til den kold få sekunder efter opstart og det uden
nogen har kunne komme i forb. med den..

Nej, det er helt sikkert i routeren og deaktivering af SPI firewallen har
elimineret problemet, men det er ikke tilfredsstillende. Jeg skal derfor
have eksperimenteret med, hvordan dælen jeg kan få det til at køre, med
SPI'en aktiveret... Det har den jo kørt med i over 1 år...

/Finn

Fra : jos

Dato : 13-03-10 09:41

> [...]
> derfor have eksperimenteret med, hvordan dælen jeg kan få det til at
> køre, med SPI'en aktiveret... Det har den jo kørt med i over 1 år...

Det er måske banalt, men hvad er det nu lige SPI står for?
Du kunne jo lige sætte en anden router foran, og men en pc fra dette
"mellem-net" prøve ftp. Så vil du blive klar over om det er et
"linieproblem" eller et "routerproblem" ! - det er jo tydeligvis ikke et
"host-problem"
- håber jeg har udtrykt mig forståeligt??

finn

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 13-03-10 14:58

> [...]
> "host-problem"
> - håber jeg har udtrykt mig forståeligt??

Hej Finn

SPI = (S)atefull (P)acket (I)nspection (
http://en.wikipedia.org/wiki/SPI_firewall )

Ja det har du og jeg kan godt se hvad du mener, men mener at det er en test
der ikke er nædvendig. Jeg kan kun se, at det ville eliminere hvorvidt det
er min ISP der evt. blokerede og det er jo konstateret med sikkerhed, idet
en frakobling af SPI firewallen løste problemet...

/Finn

Fra : jos

Dato : 13-03-10 17:34

> [...]
> hvorvidt det er min ISP der evt. blokerede og det er jo konstateret
> med sikkerhed, idet en frakobling af SPI firewallen løste problemet...

ok, den undslap min opmærksomhed, (forvirret over begrebet!)
tilbage er så (efte min mening også den mest sansynlige) muligheden at
routeren er defekt. Dette kan så være firmwaren (er set flere gange -
nærmest ofte) især udløst ved at udbyderen pludseligt giver større
båndbredde fremfor rabat, samt strømforsyningen (er også set før). eks ved
brug af en uoriginal pwrunit med korrekt spænding, men for lidt strøm.
Når routeren netop har statefull packetinspection, kan dette jo sagtens
resultere i hickups, hvis båndbredden øges.

finn

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 14-03-10 00:47

> [...]
> Når routeren netop har statefull packetinspection, kan dette jo sagtens
> resultere i hickups, hvis båndbredden øges.

Sjovt du nævner båndbredde forøgelse...

Jeg har en 50/50 linie og en gigabit router for at kunne klare det. Men her
for nyligt oplevede jeg over nogle dage, at min hastighed var oppe i
nærheden af de 70-75 MBit ned... Det er siden falden tilbage til 50/50
igen...

Jeg kan ikke lige selv se, hvorfor det skulle påvirke min SPI Firewall og
heller finde nogen dokumenter om det via google. Kunne du uddybe, hvad en
båndbredde ændring kan gøre ved en SPI Firewall?? Som jeg ser det, initierer
det jo ingen pakker og burde derfor heller ikke være grund for en vurdering
ag en pakke-state...

/Finn

Fra : jos

Dato : 14-03-10 11:59

> [...]
> jeg ser det, initierer det jo ingen pakker og burde derfor heller
> ikke være grund for en vurdering ag en pakke-state...

Ikke ud over ældgammel erfaring.
Højere hastighed=højere strømforbrug= højere temperatur=ustabilitet.
Højere hastighed=hurtigere fyldte buffere=evt. tab af data.
SPI er jo en cpuforbrugende process, og CPUen i routeren har jo en eller
anden begrænsning.
Men nej, jeg kan ikke referere til nogen eksakte artikler, men jeg har
gennem 16 år arbejdet med en bestemt klientapplikation, som er ekstrem
følsom for pakketab, og har i den forbindelse meget ofte set at en
opgradering af liniehastighed har væltet en SOHO router/pc forbindelse.
Nogle har så kunnet løses med firmwareupgrades, andre har måttet skiftes.
Måske databladet for routeren kan indikere noget??

finn
nb. Gigabit-router ??
gigabit hvor? - jeg ville antage at det max gælder lan-siden, altså pc/pc
imellem på nogle switchporte??

finn

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 14-03-10 14:59

> [...]
> Højere hastighed=hurtigere fyldte buffere=evt. tab af data.
> SPI er jo en cpuforbrugende process, og CPUen i routeren har jo en eller

Det har du helt ret i. Den burde dog ikke være overbelastet her, idet der
ingen anden aktivitet var/er på linien... Desuden var hastigheds
problematikken for over en uge siden og ville det have forvirret min SPI,
ville en reset jo have løst det problem.

> [...]
> følsom for pakketab, og har i den forbindelse meget ofte set at en
> opgradering af liniehastighed har væltet en SOHO router/pc forbindelse.

Helt korrekt. Min lille LinkSys kunne heller ikke klare springet fra15/1 til
50/50 og derfor skiftede jeg routeren ud til en større med mere
cpu-styrke... Jeg er helt med på problematikken omkring pakketab og
overbelastning. men routeren kører ved den hastighed og belastning den hele
tiden har gjort. Selvom den skulle være blevet midlertidigt overbelastet ved
det båndbredde boost, så ville det være blevet løst ved en slukning/reset af
routeren. Desuden er jeg stadigt ikke sikker på, at det ville have påvirket
SPI firewall'en overhovedet...

> Nogle har så kunnet løses med firmwareupgrades, andre har måttet skiftes.
> Måske databladet for routeren kan indikere noget??

Har opgraderet firmware og forsøgt, efter jeg fandt ud af hvad der var
problemet. Det var en opdatering fra 1.4.31 til 1.4.38, men der skulle ikke
være nogen ændringer omkring SPI'en...

> finn
> nb. Gigabit-router ??
> gigabit hvor? - jeg ville antage at det max gælder lan-siden, altså pc/pc
> imellem på nogle switchporte??

Gigabit referere til LAN/WAN portene, der er 10/100/1000. Var foruden cpu
speed et potentielt problem og en af problemerne med LinkSys routeren.

/Finn