dæk til bilen
Fra : jan kristensen

Dato : 10-03-10 12:22

hej ng

Jeg skal til at købe nye sommerdæk, og ser så noget
som heder loadindex, er det noget som man med en personbil
skal tænke på eller er det til varevogne.
jeg tænker her også på når jeg har campingvogn på.

mvh jan.

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-03-10 15:31

"jan kristensen" <jan@garsdal.org> skrev i meddelelsen
> [...]
> skal tænke på eller er det til varevogne.
> jeg tænker her også på når jeg har campingvogn på.

Det gælder skam alle biler og påhængsvogne.
Du skal minimum have et LoadIndex der er 50% af max tilladt akseltryk på den
aksel hvorpå dækket skal sidde.

Til påhængsvogne er der svjh. en regel om at loadindexet skal være min. 90%
af maxlast, dette pga en trailer ikke belaster dækket så hårdt, da den max
fremføres med 80Km/t.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.