Newbee - opsætning af NAS
Fra : j.val

Dato : 09-03-10 10:35

Har erhvervet mig en Buffalo linkstation Live.

Findes der på nettet en NAS for dummies?

Jeg har ikke via google kunnet finde noget, for mig, brugbart

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-03-10 21:15

"j.val" <jv@jvk> skrev i meddelelsen
> Har erhvervet mig en Buffalo linkstation Live.
>
> Findes der på nettet en NAS for dummies?
>
> Jeg har ikke via google kunnet finde noget, for mig, brugbart

Det vil jo nok være smartest at bruge manualen lige præcis til den du har i
stedet for nogle generelle ting.
Manualen bør du kunne finde her:
http://www.buffalotech.com/support/downloads/

Kurt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-03-10 21:31

On Tue, 9 Mar 2010 10:34:37 +0100, "j.val" <jv@jvk> wrote:

>Har erhvervet mig en Buffalo linkstation Live.
Der er vel en manual med ?

>Findes der på nettet en NAS for dummies?
Massere, men det er ikke alt sammen lige tilgængeligt for "dummies".

Men sådan helt basalt:
Den skal have en IP adresse, fast eller via DHCP.
Den skal også have en Host navn.
Der skal oprettes nogle brugere, eller alle skal kunne tilgå via
gæstekontoen som så skal åbnes helt op.
Der skal laves en eller flere partitioner. Og disse skal så deles
(share) via SMB/samba, så kan de ses i windows.

Det kan godt anbefales at sætte en lille UPS på sin NAS, går den ned
pga. strømsvigt kan de være meget trælse at få op igen og samtidig
redde enes data.

/Hans

Fra : j.val

Dato : 10-03-10 08:22

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det kan godt anbefales at sætte en lille UPS på sin NAS, går den ned
> pga. strømsvigt kan de være meget trælse at få op igen og samtidig

Jo der er manual med. Og den læser jeg skam også :)
Og den (NASSEN)kører også.
Jeg har fået alle mine mediefiler (musik, fotos) kopieret over på den.
De andre brugere i huset har jeg oprettet på NAS'en så de også har adgang
til den.

Men hvordan laver jeg flere partitioner? Dette fremgår ikke af manualen.
Er det nødvendigt med SMB/samba?

Da jeg skulle kopiere mine mediefiler startede jeg med at kopiere fra min
laptop via trådløs til NAS. Men det gik hele tiden i stå fordi jeg mistede
forbindelsen til netværket.
Så måtte jeg koble på nette med lan-kablet og så kørte det.
Men hvad kan årsagen være til at kopiering via trådløs ikke kører optimalt?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-03-10 10:25

On Wed, 10 Mar 2010 08:22:13 +0100, "j.val" <jv@jvk> wrote:

>Jeg har fået alle mine mediefiler (musik, fotos) kopieret over på den.
>De andre brugere i huset har jeg oprettet på NAS'en så de også har adgang
>til den.
Så er alt jo i den skønneste orden.

>Men hvordan laver jeg flere partitioner?
Har du brug for det ?
Har du mere plads af lave partitioner fra ?

>Dette fremgår ikke af manualen.
Det er jeg nu sikker på det gør, de bruger måske ikke de termer jeg
bruger, men det er med stor sandsynlighed beskrevet.

Hver bruger får nok også default oprettet deres eget private share.

>Er det nødvendigt med SMB/samba?
Hvis det er windows filhåndtering (explorer) du bruger så er det
> [...]
>laptop via trådløs til NAS. Men det gik hele tiden i stå fordi jeg mistede
Trådlæst netværk er ikke optimalt til overførsel af større mængder
data, hastigheden er også meget sløvt med trådløst.

>Så måtte jeg koble på nette med lan-kablet og så kørte det.
>Men hvad kan årsagen være til at kopiering via trådløs ikke kører optimalt?
Windows filhåndtering er ikke optimal når det er over dårlige/ustabile
forbindelser, dertil kommer den lave overførselshastighed, så enkelt
er det.
Når en transmision af en pakke går galt koster det båndbredde (den
skal gensendes + det overhead der er omkring checksum og
transmisionskontrol), så hvis der er støj eller andre forstyrrelser
spiser det gevaldigt af båndbredden.

/Hans

Fra : j.val

Dato : 10-03-10 12:51

> Har du brug for det ?
> Har du mere plads af lave partitioner fra ?

Kan godt være det ikke er nødv.

> Hver bruger får nok også default oprettet deres eget private share.

Det gør de nemlig ikke, men så skal jeg vel bare forhindre dem adgang til de
foldere de ikke skal kunne bruge vha restrictions.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 17-03-10 11:33

> Det kan godt anbefales at sætte en lille UPS på sin NAS, går den ned
> pga. strømsvigt kan de være meget trælse at få op igen og samtidig
> redde enes data.

Er det normalt, at de smider opsætningen ved strømsvigt?

Mvh
Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-03-10 14:27

On Wed, 17 Mar 2010 11:32:53 +0100, "Hans Mouridsen"
<hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

>Hej
>
>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Er det normalt, at de smider opsætningen ved strømsvigt?
Normalt og normalt, de kan finde på hvad-som-helst når strømme bare
forsvinder midt i det hele, også at smide hele eller dele af
opsætningen.

/Hans