Gode udbydere
Fra : Michael Tinding

Dato : 09-03-10 18:20

Hej Gruppe

Jeg er nu tilbage efter et længere fravær, derfor kan jeg ikke se indlæg
særligt langt tilbage i tiden og derfor spørger jeg nu om noget der sikkert
allerede er diskuteret til hudløshed, sorry.

I dag betaler jeg ca 600 kr/md for 20Mbit ADSL og fastnet telefon. Dette
kunne jeg godt tænke mig at reducere fordi jeg har ikke noget at bruge min
fastnet telefon til. Jeg forsøgte derfor at få en fiber linie hos VERDO
(energi Randers), men de syntes ikke mit område er særligt interessant,
selvom fiberen ligger i fortovet, så de vil ikke tilbyde mig fiber. Tilbage
er der så ADSL og trådløs internet. Trådløs internet er for mig at se for
dyrt og man kan alligevel ikke tage det med sig (det havde været fint, hvis
man kunne bruge det på sin mobiltelefon). Alle de ADSL udbydere jeg lige kan
komme i tanke om tilbyder kun duo (dvs. altid IP-telefoni og ADSL), man har
ikke mulighed for at vælge telefonen fra, men det er også ligemeget, hvis
ellers produktet er ok prismæssigt. Jeg ser så at TDC duo koster ca. 250
kr/md for en 5 Mbit linie, mens Telia og Fullrate tilbyder 10Mbit for ca
200kr/md.
Spørgsmålet er så er der nogen udbyder jeg har overset eller er der nogle
udbydere som jeg PT. skal holde mig fra eller er det reelt hvad jeg kan få?
Jeg bor i Randers og alt hjælp er velkommen.

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 09-03-10 18:51

"Michael Tinding" <whocares@fiske.net> skrev i en meddelelse
> I dag betaler jeg ca 600 kr/md for 20Mbit ADSL og fastnet telefon. Dette
> kunne jeg godt tænke mig at reducere fordi jeg har ikke noget at bruge min
> fastnet telefon til.

TDC HomeDuo med 20/1 Mbit til 348,- (du undlader bare at bruge
fastnettelefonen)
Telmore 20/1 Mbit til 299,-
Fullrate 20/1 Mbit til 299,-

Alle tre er væsentligt billigere end hvad du betaler idag.

Søren

Fra : Michael Tinding

Dato : 09-03-10 19:02

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4b968a6b$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-03-10 19:07

Michael Tinding skrev den 09-03-2010 19:02:
> [...]

Der skal nok betales for oprettelsen.

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 09-03-10 19:11

Mindsprisen i 6 måneder (bindingsperidoden) fordeler sig på denne måde:
6x299,- (månedligt abonnement), 200,- i oprettelse, og 99,- i forsendelse,
som samlet giver 2093,-.

Dertil skal lægges 6x49,- (opgradering til 20 Mbit), så alt i alt giver det
2387,-.

Får/ser du da en anden pris?

Søren

Fra : Michael Tinding

Dato : 09-03-10 20:56

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4b968f3b$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Ole C

Dato : 09-03-10 19:06

Michael Tinding skrev blandt andet:

> [...]

> nogle udbydere som jeg PT. skal holde mig fra eller er det reelt hvad
> jeg kan få? Jeg bor i Randers og alt hjælp er velkommen.

Fullrates priser er nok svære at slå - og ingen tvinger dig jo til at bruge
telefonen
Ellers er der Telmore, som jeg selv bruger med fuld tilfredshed.
Der er frit valg her:
https://www.telmore.dk/adsl-bredbaand/adsl-alle-hastigheder

--
vh
Ole C

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-03-10 19:18

Michael Tinding skrev den 09-03-2010 18:20:
> Spørgsmålet er så er der nogen udbyder jeg har overset eller er der nogle
> udbydere som jeg PT. skal holde mig fra eller er det reelt hvad jeg kan få?

Telmore er reseller af TDC ADSL-forbindelser. De er ejet af TDC, men
servicen er meget bedre - eller det var den i hvert fald, da jeg brugte
den for ca. et år siden. Hvis de stadig sender modems ud med den
indbyggede router slået fra, kan du bruge din egen kvalitetsrouter.

Fra : Sune

Dato : 09-03-10 19:32

On Tue, 09 Mar 2010 19:18:28 +0100, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Hvis de stadig sender modems ud med den
>indbyggede router slået fra, kan du bruge din egen kvalitetsrouter.

Det kan man vel uanset hvad?

Mvh
Sune

Fra : Michael Tinding

Dato : 09-03-10 21:08

"Jens Jensen" <a@a.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> den for ca. et år siden. Hvis de stadig sender modems ud med den
> indbyggede router slået fra, kan du bruge din egen kvalitetsrouter.

Ok, nu er jeg ved at fange det. Jeg er nok mest stemt for Fullrate, da de
vist er TDC ejet og da TDC altid har leveret et super produkt til mig. Er
der nogle erfaringer med Zyxel routeren? Jeg har selv en Trådløs linksys,
som jeg fortsat ønsker at benytte, er det nemt at sætte den sammen uden for
mange problemer?

Fra : Lars

Dato : 09-03-10 21:26

On Tue, 9 Mar 2010 21:07:58 +0100, "Michael Tinding"
<whocares@fiske.net> wrote:

> [...]
>som jeg fortsat ønsker at benytte, er det nemt at sætte den sammen uden for

Telmore er skam også TDC ejet

--
Lars

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-03-10 21:35

Lars wrote:

> Telmore er skam også TDC ejet

Ja, det skrev Jens også.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-03-10 22:02

<whocares@fiske.net> wrote:

> Jeg er nok mest stemt for Fullrate, da de vist er TDC ejet og da TDC
> altid har leveret et super produkt til mig.

Jeg har haft Fullrate et stykke tid, og man får altså hvad man betaler
for: Ikke ret meget. De havde imponerende meget nedetid, og det var
ret tydeligt, at redundans ikke var en del af deres normale design.
Performance var dog rimelig, og deres selvbetjenings/web-koncept er
rart.

> Er der nogle erfaringer med Zyxel routeren?

Det er noget skrammel, men hvis man ikke kan lide den, kan man få den
sat i bridge mode og bruge sin egen router, men det koster ekstra.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-03-10 22:29

Asbjorn Hojmark skrev den 09-03-2010 22:01:
> Jeg har haft Fullrate et stykke tid, og man får altså hvad man betaler
> for: Ikke ret meget. De havde imponerende meget nedetid, og det var
> ret tydeligt, at redundans ikke var en del af deres normale design.

Men jeg kan huske indlæg, hvor Fullrate havde kørt godt gennem flere år,
så det er forskelligt.

Fra : Michael Tinding

Dato : 09-03-10 22:31

> [...]
>
> Det er noget skrammel, men hvis man ikke kan lide den, kan man få den
> sat i bridge mode og bruge sin egen router, men det koster ekstra.

Tak fordi du vil dele dine erfaringer. Telia har/havde vist heller ikke for
godt et ry eller har det ændret sig?

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-03-10 23:39

Den 09-03-2010 21:07, Michael Tinding skrev:
> vist er TDC ejet og da TDC altid har leveret et super produkt til mig. Er
> der nogle erfaringer med Zyxel routeren? Jeg har selv en Trådløs linksys,

ZyXel routere er generelt noget skrammel, i hvert fald dem der leveres
med ADSL forbindelser. Men de er kun elendige hvis man kræver noget af dem.

Hvis du ikke har brug for noget af følgende, så er den fin:

* IP telefoni der ikke leveres af din ISP
* P2P programmer, f.eks. bittorrent
* Advancerede løsninger f.eks. routet netværk bag ZyXel'en, uden ekstra
lag af NAT.

Alle 3 ting kan dog bringes til at virke nogenlunde fornuftigt, men jeg
ville foreslå at finde et ADSL modem i stedet for en ZyXel router, hvis
du har mod på at rode med det selv. Umiddelbart ser det ud til at
kompatible modems kan fås for små 300 kroner. (Set på EDBPriser.dk,
modellen er dog ikke testet af.)

- Chano Andersen.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 10-03-10 10:57

Michael Tinding wrote:
> [...]
> som jeg fortsat ønsker at benytte, er det nemt at sætte den sammen uden for

Hvis du kan få bridge-mode (off. IP til 10kr/md) så bruges den
medfølgende zyxel ADSLroutere kun til fullrate-telefoni og som ADSL modem.
Jeg har selv trådløs linksys router med DD-WRT bagved den zyxel fra fullrate
og det fungerer fint.
Man kan også lade zyxel routeren lave NAT og forbinde til den trådløse
sådan at det kører via LAN, dvs. linksys bruges kun til trådløs og som
4 port switch, idet NAT og DHCP slås fra på linksys.

Men de fleste billig-routere , inkl. zyxel's, og sådan set linksys
har begrænsninger i NAT del, specielt mht. til p2p trafik (for små NAT tabeller
og justeringsmuligheder).
Forbavsende at en linksys med f.eks. DD-WRT fungerer mange gange bedre
end med linksys originalsoftware....

PS.
Men den zyxel router fra fullrate fungerer ellers udmærket
til normal "simpel" brug, dvs. ftp, http, mail, news,....

Fra : Michael Tinding

Dato : 14-03-10 11:50

"Frank Damgaard" <frank_news@milpent.dk> skrev i en meddelelse
Michael Tinding wrote:
> [...]

Men den zyxel router fra fullrate fungerer ellers udmærket
til normal "simpel" brug, dvs. ftp, http, mail, news,....

Ok, så blev jeg en del klogere. Tak for de mange gode indslag/forslag Jeg
har endnu ikke besluttet mig for hvad jeg vælger. Det ser ud som at alle
produkterne er stort set lige gode og det er jo glædeligt, at niveauet er
blevet så højt.

mvh
Michael

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-03-10 20:36

Sune wrote:

> Det kan man vel uanset hvad?

Jo, men hvis din egen kvalitetsrouter sidder bag en udbyder-router med
shitty NAT implementering, bliver det ikke en kvalitetsoplevelse

--
Jesper Lund

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-03-10 07:57

> Tak fordi du vil dele dine erfaringer. Telia har/havde vist heller ikke for
> godt et ry eller har det ændret sig?

Først. Jeg er biased: tidligere Telia ansat.

Dernæst: Telias INET produkter en blanding af egen infrastruktur, eget
udstyr på centraler, stofa og vidersalg af TDC BSA. Uden at sige hvor
problemerne i Telia evt. kunne være, så vil jeg sige, at de stort set
aldrig skyldes teknikken (læs: nørderne derinde er topprofessionelle).
Hvis du tænker igennem hvad en kunde skal igennem før han/hun står med
en forbindelse der virker, så er der maaaange steder kæden kan hoppe
af. Driften af forbindelsen er et af de sidste, og der har jeg ikke
store bekymringer mht. Telia.

Jeg har selv haft medarbejderbredbånd derindefra gennem ca. 4 år. 2
"udfald" i den tid. Et p.g.a. et DHCP issue og et p.g.a. en
overbelastet DNS server. Begge dele løst inden for timer.

Thomas

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-03-10 17:16

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> en forbindelse der virker, så er der maaaange steder kæden kan hoppe
> af. Driften af forbindelsen er et af de sidste, og der har jeg ikke

Hvis kæden hopper af, er opgaven ikke håndteret professionelt. For
kunden er det ligegyldigt hvem der fejler.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-03-10 19:59

> Hvis kæden hopper af, er opgaven ikke håndteret professionelt. For
> kunden er det ligegyldigt hvem der fejler.

Enig. Det var også mere for at sige hvor problemet var/er i firmaet.

Jeg ved godt at kunden er ligeglad; måden man bare overlever på som
"manden på gulvet" i et stort firma, der fra tid til anden taber
bolden, er at fokusere på ens faglige stolthed. Det her er et lidt
nørdet forum, jeg er selv, hvad man ville kalde en nørd, og jeg ville
såmænd blot pointere, at det ikke er nørderne/teknikken der er skyld i
problemer i firmaet

Thomas