7-polet med strøm
Fra : Martin [6000]

Dato : 07-03-10 19:24

Hej,

Det ligger næsten på grænsen til bil-relateret, men forsøger her:

Jeg har 7 polet på bilen. 13 polet på CV. Jeg har forsøgt med en 7-13
adapter, men jeg kan ikke bruge køleskab i vognen. Jeg gætter på det er
fordi jeg ikke har trukket 12v til rette ben i min stikdåse på bilen?

Hvis jeg trækker 12v til det ben og forsøger mig med en adapter igen, vil
jeg så kunne bruge køleskabet under kørsel eller kræver det et 13 polet
stik på bilen?

Jeg spørger fordi jeg groft sagt ikke gider trækker den ekstra strøm til
stikdåsen hvis det ikke afhjælper problemet

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Henning Keseler

Dato : 07-03-10 20:42

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vil
> jeg så kunne bruge køleskabet under kørsel eller kræver det et 13

Det kommer an på adapteren også. I det 7 polede stik har du kun ben 2 at
gøre godt med, det er beregnet til tågebaglys, men kan anvendes til
konstantstrøm, så du skal have en adapter der overfører ben 2 på det 7
polede til ben 10 på det 13 polede, og det tror jeg ikke en standardadapter
gør.

Derfor skal du da skifte det 7 polede på bilen ud til 13 polet og så har du
måske både tågebaglys og baklys på vognen, jeg har ihvertfald på min Hobby,
og du kan have konstantstrøm til lys vandpumpe osv, og strøm til køleskabet
der følger tænding el. ladning på bilen så du ikke uforvarende kommer til at
dræne bilens batteri.

Se evt. benforbindelserne her:

http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp

--
Henning

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-03-10 20:54

> [...]
> konstantstrøm, så du skal have en adapter der overfører ben 2 på det 7
> polede til ben 10 på det 13 polede, og det tror jeg ikke en

Det vil jeg lige have i tankerne. Jeg havde fået luret det var ben 2, men
ikke hvilket ben den skulle over til og om det var standard i adapteren.

Ifølge gutten, Sten, så burde det være ligetil:
http://www.campingdanmark.dk/forum/7-stik-kontra-13-stik-fra-bil-til-cv/

Men flere fortæller mig, som du gør, at det ikke er sikkert det bliver en
succes.

Hvis jeg har det i baghovedet, kan jeg så tjekke på nogen måde om en
adapter vil virke?

> [...]
> køleskabet der følger tænding el. ladning på bilen så du ikke
> uforvarende kommer til at dræne bilens batteri.

Jae joe.. jeg har tænkt tanken. Det er jo den rigtige løsning. Men også
den dyreste og med det trælse, at jeg ikke kan køre på køleskabet uden
tænding på bilen, hvilket jeg MEGET gerne ville kunne.

Jeg må lige kontakte værkstedet på mandag og høre hvad et monteret 13-
pols vil koste og om de kan lave det så det IKKE cutter strømmen.

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-03-10 21:03

> Hvis jeg har det i baghovedet, kan jeg så tjekke på nogen måde om en
> adapter vil virke?

Her er fx. en adapter hvor der reklameres med indvendig belysning, noget
jeg gætter mig til må være fordi de rette ben er forbundet?

<http://www.neergaard.com/webshop/pages/produktvisning.asp?
itemGuid=49196&itemGroupGuid=2742>

Fra : Jens

Dato : 08-03-10 14:04

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
>
> --
> Martin
> "Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Du trækker en kraftig ledning (gerne 4 kvmm) fra dit batteri i bilen igennem
en 16A sikring frem til pind 2 på dit 7-polede stik.
Du sørger for at der på pind 3 er en lige så kraftig stelforbindelse til
bilens stel.

I stikket på din CV (det 13-polede) fjerner du ledningen til pind
(tågebaglygten) og forbinder ledningerne fra pind 9 og 10 over på pind 2
(dette kan være svært idet begge disse ledninger normalt er 2,5 kvmm).
Samtidig forbinder du ledningerne fra pind 13 (og 11 hvis der er een - det
er der på en LMC) over til pind 3.

Nu vil stel til positionslys og stel til køleskab og stel til lys inde i CV
alle være forbundet til pind 3 og dermed til stel i bilen.
12V fra bilen vil være forbundet til både køleskab og indelys. Sideeffekten
vil være at hvis du nu sætter camoingvogen ind i et 13 polet stik på en en
anden bil vil bilen tågebaglys formodentlig tænde eller måske brænder der
ovenikøbet noget af!!

Husk at der nu er konstant strøm på køleskabet (medmindre du forsyner den
tykke ledning i bilen med en afbryder) så snart stikket er sat i bilen og
køleskabet er tyændt.
Hvis ikke bilens generator levere strøm vil køleskabet tappe bilens batteri
på nogle timer (det svarer ca. til at lade nærlyset være tændt)

Hvis jeg var dig ville jeg montere et 13 Pol stik på bilen. Hvis du stadig
vil have mulighed for at koble en anhænger med 7-polet stik (en trailer)
uden at skulle anvende en adapter, kan du montere et Multicon-West stik på
bilen (og på Campingvognen) - dette har det almindelige 7-polede stik
omkrandset af 6 pinde (=13 ialt). Multicon stikket er ganske vist ikke
godkendt til synsfrisammenkobling, men det ved stikket ikke så det virker
fint.

Mvh
Jens

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-03-10 16:35

> [...]
> igennem en 16A sikring frem til pind 2 på dit 7-polede stik. Du sørger
> for at der på pind 3 er en lige så kraftig stelforbindelse til bilens

Tjek.

> [...]
> (dette kan være svært idet begge disse ledninger normalt er 2,5 kvmm).
> Samtidig forbinder du ledningerne fra pind 13 (og 11 hvis der er een -

Ikke tjek.. her bliver det lidt for advanceret ala jeg vil helst undgå at
modificere det stik.

Det er ikke fordi jeg ikke tror dig, men "andre" siger at det blot kræver
strøm til klemme 2 og så en adapter så ruller toget.

> Hvis ikke bilens generator levere strøm vil køleskabet tappe bilens
> batteri på nogle timer (det svarer ca. til at lade nærlyset være tændt)

Yes, ingen problemer. Har kraftigt batteri monteret samt CTEK-lader til
jævnlig vedligehold.

> Hvis jeg var dig ville jeg montere et 13 Pol stik på bilen.

Hvis det kræver alt ovenstående så tror jeg det bliver løsningen.

Jeg ringede til værkstedet (aut. Kia) og han startede med en pris på ca.
1200 (UFF!!!). Da han så fik at vide at alle stik skulle være forbundet
så skulle han regne på det.. jeg håber da han regner i minus...

Må lige høre den lokale autoelektro.

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-10 18:12

> Hvis du har 7 polet stik på bilen og 13 polet stik på campingvogn er det
> IKKE nok at få strøm på pin 2 i det 7-polede stik på bilen.

Det er mit scenario.

> På campingvognen (hvis stikket er originalt monteret) er køleskabet
> forbundet med + til pind-10 og - (stel) til pind-13. Lyset i
> campingvognen er forbundet med + til pind-9 og stel på pind-13 så du
> skal have forbundet pind-2 i bilens stik med pind-9 og pind-10 og pind-3
> (stel) med pind-13 (og evt. pind-11) som jeg skrev - eller dutter det
> ikke - og jeg har aldrig set en adapter der gør dette - men jeg har jo
> heller ikke set alt endnu .

Stikket er originalt monteret på en Knaus Sport 450FU anno 2005.

Men skal jeg så forstå det sådan, at hvis jeg gør ovenstående og køber en
tilfældig adapter hos den lokale campingforhandler, så virker skidtet?

Og så skal jeg blot lige være vågen med anden påhæng - du skrev noget med
jeg kunne futte noget af hvis stikket var anderledes?

Hvordan funker det så hvis jeg monterer en afbryder og afbryder ben 2 på
bilen - virker resten af CV'en så som normalt mht bremselys og blink mv?
Jeg er klar over køleskab selvfølgelig ikke gør.. I så fald kan jeg jo
blot afbryde ben 2 ved kørsel med anden CV-trailer for at undgå sjove
ting..

> Nu er det slet ikke sikkert at bilens 13-polede stik er forbundet 100% -
> somme tider "glemmer" bilforhandleren/importøren/fabrikken at montere
> netop disse ledninger til køleskab og lys da de jo ikke er et krav
> m.h.t. syn af bilen.

Jeg har lige fået svar tilbage fra forhandleren... 3000,- komplet for et
Jäger 13pols... pga. alle ben skulle forbindes så der var strøm i diverse
ben.

Jeg håber han har slugt noget.. jeg kontakter ihvertfald den lokale
autoelektro og hører ham først ellers finder jeg mit diagram som jeg har
liggende og går i krig selv - Jeg er jyde... 3000,- for et stik.. han er
tosset.. det var hvad vi gav monteret for hele anhængertrækket inkl. 7pol
dengang :-/

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-03-10 19:50

> Jo, du er godt nok jyde... Men vi andre vil heller ikke betale for
> meget...

> Du lader bare en autoelektriker lave det for dig, med relæer de rette
> steder. Det der er problemet med 12V er, at der trækes ret mange ampere.
> Derfor skal ledningerne være af rette kvadrat og forbindelserne skal
> forsikres med sikringer, der hvor strømmen hentes. Det er din egen
> sikkerhed det handler om, så autoelektrikeren er et godt valh.

Jeg forstår hvad du siger. Det var også hvad folk sagde da jeg monterede
anhængertræk på min gamle bil (=lad fagmanden om det!!). Da jeg så kørte
forbi fagmanden bagefter (en bekendt med eget værksted) var svaret:
Jaeh.. sådan havde jeg også monteret det - det er 100% korrekt lavet.

Sagt på en anden måde.. hvis jeg følger foreskrifterne og laver det
korrekt er det jo ligegyldigt om det er fagmanden eller mig der laver det
- arbejdet og resultet bliver jo det samme. Og korrekt - det er jeg
interesseret i at gøre det. Jeg er nemlig også doven anlagt så det der
med efterfølgende problemer gider jeg ikke

Det kan være jeg bliver positivt overrasket over prisen hos den lokale
elektro. Men jeg må nok sige at alt over 1000,- alt inkl. så laver jeg
det selv.. så det lugter nok allerede lidt derhenad :-/

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-10 19:09

> Hvis du har monteret et anhængertræk før, kan du da også let selv skifte
> det 7 polede stik til et 13 polet.

Jae jeg har bare ikke verdens bedste sted at stå med det. Plus at det var
7-polet dengang, så jeg skal have hjernen lidt mere i omdrejninger denne
gang - plus igen (jeg har mange undskyldninger) der er garanti på bilen
så HVIS jeg laver noget bøf så kan det blive træls.

> Hvorfor lader du ikke bare køleskabet køre på gas når du er på farten?

Er det smart? Jeg har aldrig prøvet det... det kunne være det skulle
afprøves. Det er udelukkende pga. køleskabet jeg ønsker strøm jo.

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-10 20:40

> Vi har ferieret i cv siden 1993, som regel sydeuropa i sommerferien, og
> altid kørt med gasdrift på køleskabet uden problemer.

Det er lige præcis det vi skal bruge det til, til sommer - ferie sydpå
med kolde madvarer på køl til turen.

Har du nogen erfaring med hvor meget gas det bruger i praksis?

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-10 23:11

> Under kørsel bruger jeg også primært gas til køl - i øvrigt er gas også
> langt bedre til at køleskabet end 12V!

Bedre køl oder hur?

> Forbruget er ikke stort...

Så jeg skal ikke satse på at tømme en 5kg's på sådan en Italien-tur og
hjem igen?

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-03-10 23:30

> Jeg har kørt med samme gasflaske i 2 år. Den bruges kun til køl under
> lange kørsler.
> Køleskabet kan faktisk holdes køligt i flere timer uden energi, såfremt
> det ikke åbnes flere gange. Er fryseren fyldt godt op og varerne hårdt
> frosne, så kan disse varetage kølingen i et par timer eller mere uden at
> tø op. Så også jeg anbefaler gas under kørsel.

Det lyder positivt. Jeg vil tage alt det med stik og strøm til
genovervejelse.

Takker for jeres positive råd og indlæg.