Mazak og mazatrol styrinh
Fra : GK

Dato : 07-03-10 00:03

hej er der nogen her der kerner mazak og mazatrol styringer

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 07-03-10 08:32

"GK" <Diesel@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hej er der nogen her der kerner mazak og mazatrol styringer

ja

/Leon

Fra : GK

Dato : 07-03-10 20:39

Leon Hulstrøm <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4b935671$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "GK" <Diesel@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> ja
>
> /Leon
ok nu kender jeg fanuc Heidenhien yasnac som jeg syntes er rimelige
lette at programmere manuelt til de små opgaver
... gider du skære det lidt ud i pap
hvordan de er og programmere og kom gerne med et program eksempel .
er det nemt at rette i prg på maskinen ,,
hvor hurtig mener du at jeg kan lære at beherske sådan en mazak maskine ,,
jeg har kørt meget matsuura og er nok lidt miljø skadet på det område
,,lige som edgecam og mastercam er mine favorit cad cam programmer og dem
har jeg brugt meget .. så jeg er ikke helt grøn på cnc området ca 10 år med
cnc
ps er udlært formværktøjsmager
mvh gk

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 08-03-10 00:39

> [...]
> ,,lige som edgecam og mastercam er mine favorit cad cam programmer og dem
> har jeg brugt meget .. så jeg er ikke helt grøn på cnc området ca 10 år

Mazatrol er 100% dialog programmering.
Jeg kan kun huske 640, Matrix og Nexus (alle 3 windows maskiner). Det er
efterhånden formange år siden jeg har kørt med M/T-1-2-3.

Mazatrol er enheds opbygget lidt ala Heidenhein dialog.
vælg feks gevind M6 og den ligger forbor, bor og tap ind for dig.
derefter vælger man V og F, dybder mm.. og først derefter hvor gev. skal
ligge (grid, cirkel, enkelt mm..)

vælg kontur - linie venstre og den ligger skrub, slet og evt rejfer ind.
man laver en kontur (via håndprg eller dialog) og vælger fas-brede, så
klarer den resten.

Dialogen er kan godt drille en "iso-mand". Ofte er man ikke herre over til
og frakørsel. Der skal man bruge enheds-user-parameter.
Disse bliver liggende i programmet.
Typisk ville det være sådan at man undre sig (efter 3-6 måneder) hvorfor man
overhoved har bruger ISO. Mazatrol dialog er hurtigere at programmer i
hånden (2D)(også i 5ax pos.) end at bruge CAM.
2½D kan også laves i Mazatrol hvis du har styr på K 3D laves 99% af
tiden kun i ISO og med CAM.

EIA (iso) er 100% G & M koder som ved Yasnac/Fanuc. Når du har brugt en uge
eller 2 til at finde rundt i menu'erne så har du styr på ISO.
Der er dog forskel hvordan den enkelte maskine er sat op, nogle skal have D
& H andre henter disse automatisk ved t-kald.

Vi bruger ikke underprogrammer i ISO. Dvs dem har vi liggende i hoved
programmet alle sammen og man laver så et goto/return-kald.
Det virker perfekt.

Vi har kun ganske få 100% ISO programmer, da vi hopper altid fra Mazatrol
til iso. Så har man 100% styr på værktøjslisten og kan bruge magasin vs
program-sammenligningsfunktionen.

Vi har også købt MazaCam lyder fint. Det er ikke CAM, det gør at man får en
kopi af styrringen (komplet) over på en anden pc. Det koster KASSEN !!

Min mening om Mazak Danmark vil jeg så til gengæld holde for mig selv.

Håber det hjalp dig lidt.
Mvh
Leon

Fra : GK

Dato : 08-03-10 15:52

Leon Hulstrøm <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4b9438fc$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> kopi af styrringen (komplet) over på en anden pc. Det koster KASSEN !!
>
> Min mening om Mazak Danmark vil jeg så til gengæld holde for mig selv.

ok det hjalp lidt på forståelsen ..tak du har ikke et lille eks på hvordan
prg et ser ud

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 08-03-10 18:23
Fra : GK

Dato : 08-03-10 20:15

> [...]
> prg et ser ud
>
> tak for prg et .. det ser godt nok lidt forvirende ud sådan lige ved
første øjekast men hvis det er dialog styret så spørger den vel om noget ,,
hvis jeg vil lave en lomme fræsning .. heidenhain spørger jo om fræser
størrelse eks 10mm fr x og y mål på lommen og radius i hjørner.. hvor dyb
skal den være eks 34mm hvor meget i step eks 2.5 og på den måde med
gevind og bor .. cirkulær fræsning .. det er meget let på en sådan styring
,,og så fremkommer prget jo af sig selv som man når frem til ,,

Mazacam lyder godt nok fint ,for at få en kopi af styringen ,, det er da
skod ,,, men jeg kunne forstå at jeg også kan lave et iso prg hvis det nu er
noget 3D ,, og den så kan køre iso prg.er ,, er det rigtig forstået eller
hvordan ... hvis man bruger cad cam til at lave prg.er i

mvh gert

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 08-03-10 20:59

> [...]
> gevind og bor .. cirkulær fræsning .. det er meget let på en sådan styring
> ,,og så fremkommer prget jo af sig selv som man når frem til ,,

Det er lidt det samme.

> [...]
> eller
> hvordan ... hvis man bruger cad cam til at lave prg.er i

Du kan lave alle dine programmer i iso hvis du har lyst, med G & M-koder.

Hvis du er i nærheden af Korsør, så kik ind. Så får du en lyn prez. af
Matrix styringen.

Mvh
Leon

Fra : GK