ADODB tilføj record speedup
Fra : Leif Neland

Dato : 03-03-10 13:58

I noget "arvet" kode for at tilføje records til en tabel, så jeg dette, der
umiddelbart ser pænt ud.

Set Rs = server.createObject("ADODB.RecordSet")
Rs.CursorLocation = adUseClient
Rs.open "tabel", Record, adOpenStatic, adLockOptimistic
Rs.addNew
Rs("feltnavn1") = variabel1
Rs("feltnavn2") = variabel2
...... osv for de øvrige felter
Rs.Update
Rs.close

Men, det tager 6 sekunder at tilføje en record i en tabel med 50.000
records.
(Målt med "timer" før og efter open)
Eksperimenter med forskellige lock- og cursor-typer og indexer gør ingen
nævneværdig forskel.

Det viser sig, at det er
Rs.open "tabel"
der er synderen.
Rs.open "tabel" er i virkeligheden et synonym for rs.open "select * from
tabel"; man får et objekt med hele tabellen i, man kan bladre i. Det er jo
spild, når alt man ønsker er at tilføje.
Så istedet brugte jeg
Rs.open "select * from tabel where 0=1",...
timer gav tidsforbruget til 0, men det er med en opløsning på 1/64 sekunder.
Jeg kunne have loopet et par 1000 gange for at få en bedre tid, men mindre
end 0.0156 sek er godt nok til mig

Er rs.open "select * from tabel where 0=1" en elegant nok løsning, eller er
der bedre?

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-03-10 14:38

Leif Neland wrote:

> Eksperimenter med forskellige lock- og cursor-typer og indexer gør ingen
> nævneværdig forskel.

Det er ikke lige ASP jeg gør mest i, men det er meget stor forskel på om man
bruger serverside/clientside cursor location, og ikke mindst fast forward
read only cursor (hvis det er MS SQLServer).

Men det er jo bindegalt at lave en open/select, hvi man vil indsætte en
record.

> Er rs.open "select * from tabel where 0=1" en elegant nok løsning, eller
> er der bedre?

Record sets er beregnet til desktop programmering, hvor man kan hente sættet
op i en eller anden grid.

Skal du have optimal performance, ska du bruge ren sql med "INSERT INTO
osv..", og hvis det er flere records i en 'batch', er det en fordel at
bruge parameterized queries, og blot udskifte parameterværdierne for hvert
kald.

Stig Johansen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-03-10 19:48

On 03-03-2010 07:57, Leif Neland wrote:
> [...]
> end 0.0156 sek er godt nok til mig
>
> Er rs.open "select * from tabel where 0=1" en elegant nok løsning, eller er

Hvorfor ikke bare fyre en god gammeldags INSERT af direkte ?

Arne

Fra : Leif Neland

Dato : 03-03-10 23:19

Den 03-03-2010 19:47, Arne Vajhøj skrev:

> Hvorfor ikke bare fyre en god gammeldags INSERT af direkte ?
>
> Arne

En insert skal laves med parametriseret eller med en del logik for at
undgå sqlinjects.

Denne metode er kortere og sikker. (Så vidt jeg kan se...)

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-03-10 02:17

Leif Neland wrote:

> [...]
> undgå sqlinjects.
>
> Denne metode er kortere og sikker. (Så vidt jeg kan se...)

Hvis man har en funktion til selve udførslen, så synes jeg ikke den er
'kortere' end:
Dim parameters(10)
sql="insert into <tabel> values(?,?,?,?...)
parameters(0)=variabel1
parameters(1)=variabel2
parameters(2)=variabel3
rowsaffected=query(oConn,SQL,parameters,<antalparams>)

Det nummer med at udtage et recordsæt risikerer at give låsningsproblemer
(aka dårlig performance) i flerbrugersystemer.

Stig Johansen