Tandrensning.
Fra : Bjarne K.

Dato : 01-03-10 18:01

Den store af mine trænger til at få sine tænder renset.

De får begge af og til de der tand børger fra Pedigri, selvom jeg godt ved
at de ikke virker. De får også tit ben, men det er nu mest om sommeren, hvor
de kan ligge og gnaske uden for.
De får tit "kødben" af hærdet kohud (de der ruller)
Og jo jeg kunne selvfølgelige prøve at børste dem, men det tror jeg ikke jeg
ville overleve

Jeg tror det er nødvendigt med et tandlæge besøg, men spørger alligevel her,
om der er nogen der har nogle virkemidler.

Bjarne K.

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-03-10 18:31

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg tror det er nødvendigt med et tandlæge besøg, men spørger alligevel
> her, om der er nogen der har nogle virkemidler.

Man kan i handelen få noget pulver der hedder Plaque Off som man skal drysse
på hundens (eller kattens) mad. Det skulle være godt til at forebygge plak,
men hvis din hund allerede har tandsten skal der sikkert en tandrensning til
hos dyrlægen, og så kan du jo holde tænderne vedlige bagefter med omtalte
pulver.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bjarne K.

Dato : 01-03-10 19:18

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> forebygge plak, men hvis din hund allerede har tandsten skal der sikkert
> en tandrensning til hos dyrlægen, og så kan du jo holde tænderne vedlige

Tak tove. Jeg kan vist godt huske at du (eller en anden) har omtalt det før,
men som du også selv er inde på, er det jo nok for sent at begynde at
forebygge.

Er der nogen der har prøvet en sådan omgang hos en dyrlæge. Jeg mener at
have hørt at de bliver gjort under fuld bedøvelse, men hvor lang tid går der
inden den vågner op igen, og kan man eventuelt tage den sovende hund med
hjem, så han vågner op i vandte omgivelser.

Hvis der er andre ting man skal tænke på, som kom endelig frem med det .

Bjarne K.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-03-10 19:33

"Bjarne K." <b@bjarnek.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> der inden den vågner op igen, og kan man eventuelt tage den sovende hund
> med hjem, så han vågner op i vandte omgivelser.

Vi har gjort det nogle gange.
Det foregår ganske rigtigt under fuld bedøvelse.
Hunden bliver afleveret om morgenen og hentet om eftermiddagen, når den er
vågnet.
Den er lidt omtumlet, men ikke noget alvorligt.
Den skulle faste fra midnat og fremefter.

> Hvis der er andre ting man skal tænke på, som kom endelig frem med det .

At hunden måske godt kan lide når den vågner at der er kendte lugte.
Vi har altid givet den et lille tæppe med, til daglig ligger det i kurven
eller på gulvet (den har flere sovepladser ).

--
Uffe Bærentsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-03-10 19:43

"Bjarne K." <b@bjarnek.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> med hjem, så han vågner op i vandte omgivelser.
>
> Hvis der er andre ting man skal tænke på, som kom endelig frem med det .

Jeg kan desværre ikke give dig noget eksempel på rensning af hundetænder.
Det er mange år siden vores dejlige schæfer gik bort, men jeg har da fået
renset kattenes tænder nogle gange. Det bliver gjort i fuld narkose med
ultralyd, så hunden mærker intet, og tænder bliver altså noget så flotte.

Det eneste jeg var lidt ked af, var at narkosens eftervirkninger på mine
katte holdt sig i flere dage, hvor de slingrede rundt, men det fortog sig da
heldigvis også.

Jeg ved ikke hvordan din dyrlæge har det med at sende bedøvede hunde hjem.
Vi har først hentet vores dyr efter nogle timer, så de var "vågne" når vi
hentede dem. Du kan være sikker på, at din hund slet ikke lægger mærke til
de fremmede omgivelser når den "vågner", for den vil være lidt fortumlet et
stykke tid, men spørg dog dyrlægen hvad han mener.

Efter min mening er nogle gode store kødben noget af det bedste til at
forebygge tandsten. Jeg tror at hundefoder på dåse har en tilbøjelighed til
at give tandsten, så noget lødigt tørfoder og lidt godbidder i form af bl.a.
rå kyllingevinger vil være langt at foretrække, og for den sags skyld også
en hel rå kylling (på tilbud)

Fra : Pwh

Dato : 01-03-10 20:28

Tove Krieger, skrev:

> men jeg har da fået renset kattenes tænder nogle gange. Det bliver
> gjort i fuld narkose med ultralyd, så hunden mærker intet,

Hvorfor skulle hunden også mærke til at kattens tænder blev renset :-?

> Jeg ved ikke hvordan din dyrlæge har det med at sende bedøvede hunde
> hjem. Vi har først hentet vores dyr efter nogle timer, så de var
> "vågne" når vi hentede dem.

Kan stadig huske engang hvor jeg af praktiske (tæt på lukketid) skulle hente
Tyson lidt for tidligt efter en narkose, den gåtur hjem der normalt tager 15 min
tog 1 time, det gør jeg aldrig igen

> for den sags skyld også en hel rå kylling (på tilbud)

Netto her tilbud på kyllingelår denne uge til 40kr for 3 kg, det er rigtig hundemad
Jeg skal ned og hamstre imorgen, så bliver køterne glade.

/Jens (hvis hunde har ædt grisehaler til aftensmad)

Fra : jopa

Dato : 01-03-10 20:32

Pwh skrev:

> Netto her tilbud på kyllingelår denne uge til 40kr for 3 kg, det er rigtig hundemad
Det er dyrt mad men hva de skal vel have det godt.

--
Mvh. John Paulsen

www.wordpresstema.dk

Fra : Pwh

Dato : 01-03-10 21:09

jopa, skrev:

> Det er dyrt mad men hva de skal vel have det godt.

Lønningerne her på djævleøen er så høje at vi kan fodrer vores
køtere med højreb uden probs.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 01-03-10 21:49

Pwh skrev:

> Lønningerne her på djævleøen er så høje at vi kan fodrer vores
> køtere med højreb uden probs.
Hvad nytter det når huslejen er større end det i tjener

--
Mvh. John Paulsen

www.wordpresstema.dk

Fra : Pwh

Dato : 02-03-10 05:59

jopa, skrev:

> Hvad nytter det når huslejen er større end det i tjener

Kun fattigrøve der bor til leje

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-03-10 20:35

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor skulle hunden også mærke til at kattens tænder blev renset :-?

LOL Din "Gums". Jeg vidste at du ikke kunne nære dig. Hvis du nu havde
citeret alle fire linier i det afsnit, var meningen vist helt klar ikk' ?

Fra : Pwh

Dato : 01-03-10 21:12

Tove Krieger, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> LOL Din "Gums". Jeg vidste at du ikke kunne nære dig. Hvis du nu
> havde citeret alle fire linier i det afsnit, var meningen vist helt
> klar ikk' ?

Går citatteknik ikke netop ud på at skærer det overflødige væk :-?

/Jens (som synes Tove igen er OT)

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-03-10 02:53

On 1 Mar., 19:17, "Bjarne K." <b...@bjarnek.invalid> wrote:

> [...]
> hjem, så han vågner op i vandte omgivelser.
>
> Hvis der er andre ting man skal tænke på, som kom endelig frem med det .

Mine borzoier har tendens til tandsten. Da de er menneskesky, og racen
tillige kompliceret at bedøve (hvis det er meningen at de også skal
vågne op igen) har jeg fået lært at rense tandsten selv, uden
bedøvelse.
Den ene af dem havde så megettandsen da jeg fik ham at der næsen
skulle plastisk sprængstof til. Men jeg fik det af, med redskaber købt
hos min mennesketandlæge.

Det kræver selvfølgelig at man er fuldt fortrolig med hunden og har
lært den at blive håndteret på den måde. Min var ikke glad for det
første gang, men der var også meget der skulle af. Da jeg nogle dage
senere gjorde udstyret klar til den næste hund, lagde han sig selv
klar under lampen for at få renset tænder. Han havde fundet ud af at
det var mægtigt rart at komme af med.
Det er noget der kræver øvelse, helt klart. Har man en hund der er
meget urolig er det bedre at lade dyrlægen gøre det, for den
rensesonder gør bestemt ingen gavn inde i øjet.

Hilsen Kim

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-03-10 20:16

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote in message
> [...]

>meget urolig er det bedre at lade dyrlægen gøre det, for den
>rensesonder gør bestemt ingen gavn inde i øjet.

Super, at du selv har gjort det. Jeg tør dog ikke binde an på det. Han kan
gøre sig usynelig, bare jeg kommer med den tube putevoks, jeg har brugt her
i vinter. Han kan dog godt lide at blive børstet, og støvsuget

Forøvrigt tak til alle for gode svar.

Bjarne K.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-03-10 09:47

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tror det er nødvendigt med et tandlæge besøg, men spørger alligevel
> her, om der er nogen der har nogle virkemidler.

En passende tandpasta, samt et stykke gazebind....

Ingen lover det lykkes i første forsøg.

Men ofte kan hunde egentligt godt lide at få renset tænder,
men de kan ikke fordrage at have fingre, eller andre faste
genstande i munden....

Jo mere hunden vil holde øje med dine hænder, jo længere
skal gazebindet være.

M.V.H....Benny..

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-03-10 17:46

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> wrote in message

> [...]
> genstande i munden....
>
> Jo mere hunden vil holde øje med dine hænder, jo længere

Jeg kan huske, at da jeg gik til hvalpe træning, var et af de faste program
punkter at ejeren skulle checke tænderne. Den gang synes jeg det var lidt
fjollet.

Jeg er dog faktisk begyndt at træne det igen. (håber man også kan lære en
gammel hund nye tricks), så jeg måske kan gøre det du foreslår i fremtiden.
Tror dog som sagt at det bliver en omgang dyrlæge den her gang.

Bjarne K.