Ved køb af nyt grafikkort hvad skal
Fra : Steen Mikkelsen

Dato : 28-02-10 16:50

Vil anskaffe mig et nyt grafikkort - som skal kunne anvendes
hastighedsmæssigt til Photoshop, Adobe Aftereffect og Premiere.

Det jeg har i dag er med 2Gb ram, men mange af de nyt har kun 1Gb - har
det stor betydning ?

Hvor vigtigt er en høj Clock Hastighed ?

Om det er GDDR 3 eller 5 SDRAM ?

Hukommelsehastighed 2.2 GHz eller 4.8 GHz ?

API understøttelse : Directx 10 eller 11, OpenGl 3.0 eller 3.2 ?

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-02-10 17:16

"Steen Mikkelsen" <sfm@post1.tele.dk> wrote in message

> Vil anskaffe mig et nyt grafikkort - som skal kunne anvendes
> hastighedsmæssigt til Photoshop, Adobe Aftereffect og Premiere.

Det er selvf. ok, at du gerne vil prøve med et nyt kort. Det er til at
betale sig fra og det er irriterende at have en maskine, der ikke spiller.
Eneste problem er, hvis det er din strømforsyning der er synderen.

> [...]

> Om det er GDDR 3 eller 5 SDRAM ?

> Hukommelsehastighed 2.2 GHz eller 4.8 GHz ?

> API understøttelse : Directx 10 eller 11, OpenGl 3.0 eller 3.2 ?

Næsten alle nyere kort kan klare det du efterspørger. Jeg har en fornemmelse
af at ATI er lidt foran, når det kommer til HD video afkodning. Det kan jeg
ikke gennemskue om du har brug for i forbindelse med videoredigering.

De fleste af de ting du nævner har ingen betydning for hastigheden af video
rendering. Her er det (så vidt jeg ved) cpu og maskinens ram, der tæller.

Men jeg ville gå efter et kort ala ATI 4770. Det er billig i drift, kan alt
det du efterspørger, og kan også sagtens bruges til noget 3D gaming, hvis
det kommer på tale en dag.

Bjarne K.