Brændeovn i CV og vindmølle energi
Fra : jemi

Dato : 20-02-10 20:40

Vi har også en ældre LMC 480 Siesta fra 1988, hvor vi har afmonteret
klædeskab og gas-varmeovn til fordel for en lille brændeovn og udvidet
skorsten og indtræk. Giver en god og billig varme i CV med mulighed for at
vamt bad i toiletrum fra beholder sat oven på brændeovnen.

Lidt primitivt må vi så hælde vandet over i tanken der står i toiletrummet,
men det fungerer. Dejligt varmt brusebad, uden at forlade vognen.

Næste projekt er at lave en vindmølle der kan producere engergi til batteri
og dermed også lys, og energi til TV og PC'er m.m.

Er der andre i dette fora der har lignende projekter ?

Hilsen

Michael S.

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 21-02-10 06:52

jemi wrote:

> ... til fordel for en lille brændeovn og udvidet
> skorsten og indtræk. Giver en god og billig varme i CV med mulighed
> for at vamt bad i toiletrum fra beholder sat oven på brændeovnen.

Det er en joke - ikke?

Jeg vil mene, at det er livsfarligt på mange måder med en sådan løsning...
Jeg skulle ikke have noget af at overnatte i en brændefyret campingvogn.
Desuden er der hensynet til andre - jeg har endnu ikke oplevet, at en
brændeovn ikke leverer generende røg fra tid til anden...

> Næste projekt er at lave en vindmølle der kan producere engergi til
> batteri og dermed også lys, og energi til TV og PC'er m.m.

Der findes mange vindmølleløsninger til bådfolket, som måske vil kunne
bruges. Eneste indvending kunne måske være støj. Jeg ved ikke hvor meget en
sådan siger, men kan forestille mig, at der er stor forskel på de
forskellige modeller.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Gamle

Dato : 21-02-10 15:57

jemi wrote:
> [...]
> skorsten og indtræk. Giver en god og billig varme i CV med mulighed
> for at vamt bad i toiletrum fra beholder sat oven på brændeovnen.

Har du nogensinde hørt om kulilte?
Det er så dejligt, man kan ikke lugte det og pludselig er man død.
Hvad med lovkrav om afstand til brandbare materialer?
Og hvad med de andre campister når din campingvogn begynder at brænde?
Du er sgu ikke for klog.

/Torben

Fra : Gismo

Dato : 21-02-10 23:08

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvad med lovkrav om afstand til brandbare materialer?
> Og hvad med de andre campister når din campingvogn begynder at brænde?

Camping i det her vejr..... Det er sgu' en joke.
Ufatteligt alle de sigøjnercontainere der var på E45
i lørdags.

Fra : HSLK

Dato : 22-02-10 20:03

Hejsa

> Camping i det her vejr..... Det er sgu' en joke.
> Ufatteligt alle de sigøjnercontainere der var på E45
> i lørdags.

Nej da det er skønt

Brændeovn i cv nej det må være en and.

Knus Henriette.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-02-10 22:58

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> wrote in message
> Hejsa

> Nej da det er skønt
>
> Brændeovn i cv nej det må være en and.
>
> Knus Henriette.

Det var osse min første tanke....men forleden kørte jeg langs volden her på
Amager - ned forbi Christiania.
Der så jeg faktisk en udenlandsk registreret høj kassevogn, der tydeligvis
var hjemme-ombygget til en form for campingbus.
Og hvad var ført ud på siden af vognen og op over taget ? Yep - en
stålskorsten, komplet med vindhætte.....
Men hva gør lidt CO2, når man alligevel er baske-skæv.....

Men lidt i samme boldgade: min kones onkel bor på sin båd - hele året. Og
han har faktisk en mini-pejs stående i kahytten.
Sådan en fiks lille en med glas-låge og glas-sider. Han fyrer helst med
trækul eller andet langsomt-brændene for at holde varmen gående længst
muligt pr. indfyring.
Så et eller andet sted kan det lade sig gøre at bruge sådan noget i små,
lukkede rum.
Han har haft denne pejs i et par år nu - den afløste en gammel olie-kamin og
er åbenbart "stang-vare" indenfor bådudstyr.
Vi har hørt fra ham for nyligt, så han lever da endnu
Men måske der ligger lidt beregninger bag indkøbet - ku ligne ham at
overveje f.eks. hvor meget luft, den suger til sig - og hvordan man får
skorstenen _helt_ tæt

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : GSX 750

Dato : 23-02-10 10:13

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men måske der ligger lidt beregninger bag indkøbet - ku ligne ham at
> overveje f.eks. hvor meget luft, den suger til sig - og hvordan man får

Ja og min gamle ven skovmanden, rejste hele europa rundt i en gammel Hanomag
på hvide plader og hjemmelavet indretning, han er nemlig 2 meter og 5 cm.
Den Hanomag havde en lille fin rund brændeovn og stålskorsten og skovmand
havde altid økse og sav med i bilen. Jeg ved da at han har camperet i
adskillige vintre uden at fryse, så det er da set før :) Jojo og han er
stadig fuld af liv...
Hilsen
Jarl
--
Der savner sin gamle autocamper med gasovn.