ændring af gasanlæg
Fra : mille63

Dato : 16-02-10 12:01

har en tysk import knaus fra 1996 med et 0,50 bars gasanlæg. Har fra
flere kilder hørt at man kan ændre det til danske forhold dvs 0,3 bar
ved at udskifte regulatoren og evt gasflaske...

jeg kunne forestille mig at effekten fra gaskomfuret/varmeovnen bliver
mindre da man sænker gastrykket men det kunne jeg nu godt leve med da
jeg kun rejser i sommeren og blot har behov for at varme lidt mad og
lign... er det korrekt?

Har forespurgt flere cv forhandlere men de lugter lette penge føler
jeg, de siger at jeg skal skifte både dyser, slanger, og måske komfur
o.sv pris mellem 6000-10.000,- Det vil jeg aldrig bekoste da det er
en vogn til 30000,-

er der nogen kloge hoveder herinde der har erfaring med dette?

mvh b.l

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-02-10 20:46

"mille63" <skbvej@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

==========

Hvorfor røre ved det?

Jeg har selv kørt rundt med det gamle system i en gammel tysker - og det er
jo ikke farligt.

--
Per

Fra : mille63

Dato : 16-02-10 12:51

On Feb 16, 8:46 pm, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:
> [...]
>
> --
> Per
> Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.

hej per
jo det er rigtigt men har hørt om pladser hvor man kun kommer ind med
en frisk gastest! så vil egentlig gerne lave det om hvis det ikke er
for dyrt!

Fra : jens

Dato : 16-02-10 21:06

hej per
jo det er rigtigt men har hørt om pladser hvor man kun kommer ind med
en frisk gastest! så vil egentlig gerne lave det om hvis det ikke er
for dyrt!

Nu har vi camperet i 11 år og endnu aldrig selv eller hørt om andre der
skulle dokumentere en gastest.
Den nemme løsning er at købe et primagaz euro sæt.
http://www.primagaz.dk/service/euro-saet/
regulatoren som du ser forrest på billedet er en tysk 30mbar regulator, som
man monterer på den danske højtryksregulator der gør det ud for hanen på en
tysk gasflaske.

Det du så gør er at bruge den 50mbar regulator der sidder i campingvognen,
også kan du bruge danske flasker med 50mbar regulator.
Om det er ulovligt i DK at køre videre med 50mbar er der diskusion om, men
sikkerhedsmæssigt er ovennævnte løsning 100% iorden hvis gasanlægget er
trykprøvet og iorden.
Mvh
Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-02-10 10:19

wrote:

hej per
jo det er rigtigt men har hørt om pladser hvor man kun kommer ind med
en frisk gastest! så vil egentlig gerne lave det om hvis det ikke er
for dyrt!

===

Hvis der var en campingplads der bad om det, så fandt jeg straks en anden.

--
Per

Fra : mille63

Dato : 16-02-10 13:16

On Feb 16, 9:06 pm, "jens" <s...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> sikkerhedsmæssigt er ovennævnte løsning 100% iorden hvis gasanlægget er

tak for svaret jens
men jeg var nu mest interesseret i oplysning om jeg kan erstatte min
nuværende 0,5 bars regulator med en 0,3 bars regulator -

se oprindeligt indlæg :

Fra : Jørgen L.

Dato : 16-02-10 23:57

"tak for svaret jens
men jeg var nu mest interesseret i oplysning om jeg kan erstatte min
nuværende 0,5 bars regulator med en 0,3 bars regulator -

Ja det kan du godt, men det er ret farligt da dine gasforbrugsstationer,
ikke brænder rent længere og derved udvikler kulilte.
Så ja mekanisk kan du godt men nej ikke uden at ændre dyser alle steder.
Om det ødelægger eller kokser til i eks. varmeovn ved jeg ikke.
Men som nogen har svaret dig på campingferie, prøv at ringe rundt, eller søg
på imellem campister på dcu da jeg mener at huske at andre har fået det
ændret for en noget mere rimelig pris.

ellers er det faktisk bedre at forsætte med 50mbar.

Fra : Sten Bo

Dato : 04-03-10 15:20

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> det ændret for en noget mere rimelig pris.
>
> ellers er det faktisk bedre at forsætte med 50mbar.

Farligt og farligt. Det er vel ikke værre end det der sker når flaskerne er
ved at være tomme.

Hvis - ville der sikkert være mange der var døde under vintercamping når
flaskerne ikke kan følge med.

Der er jo rigelig luft i dyssen til den mindre gasmængde.

Men der er bestemt farligt hvis man går den modsatte vej. Sætter 30 mbar
udstyr til i en vogne der ellers kører 50. For stor flamme der rammer hvor?

Hvorfor løbe risikoen.

Og så er det ikke omdiskuteret ulovligt. Det ER ulovligt hvilket fremgår
tydeligt af gasreglementet,
2.3. Ejeren (brugeren) af F-gasinstallationen er ansvarlig for
installationens korrekte

drift og vedligeholdelse, herunder at bestemmelserne i pkt.7.2. om at
installationsarbejde

og service bliver udført af en autoriseret eller godkendt kompetent

virksomhed.

Og

5.1.1. F-gasinstallationer i campingvogne, autocampere, mobil homes og
tilsvarende

beboelsesvogne skal opfylde bestemmelserne i den harmoniserede europæiske

norm DS/EN1949 med de supplerende præciseringer, som fremgår af
bestemmelserne

i pkt. 5.2.

5.1.2. Installationstrykket på installationen efter regulatoren skal normalt
være 30

mbar, og det er ikke tilladt at anvende højere installationstryk end 100
mbar på

rørledninger i vognens indre.

5.1.3. Alt gasmateriel, herunder slanger, regulator og haner, skal være
DG-godkendt

til formålet, og alt gasforbrugende udstyr skal være CE-godkendt og mærket
til

apparatkategori I3B/P - 30 mbar.

Gasreglementet afsnit B-3
Installationsforskrifter for F-gasinstallationer i skurvogne, campingvogne,
autocampere m.v.
(1. januar 2003)

(PDF)
http://www.sik.dk/content/download/3935/46730/file/Gasreglementet_Afsnit_B-4.pdf

:...

Jeg syns at man så vidt muligt også i § spørgsmål, skal la være med at
vildlede folk.

Om det med gaseftersyn og pladserne, er det vist mest noget der organiseres
for fastliggerne, hvor man ved at tegne sig til et fælles besøg formentlig
kan spare et par kroner.
Jeg ved ikke hvad man gør hvis folk ikke hænger på.

Svenskerne har haft trykprøve af gassen inde i deres periodiske 2 årlige syn
af CV - ( 4 % var læk !! ) men jeg så for nylig på bilprøvningens side at
det er trukket ud. Jeg kender ikke begrundelsen.
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/489A61017F185C67C1257598003245AC!opendocument&m=5

Fra : Sten Bo

Dato : 04-03-10 15:41

> "Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

> Farligt og farligt. Det er vel ikke værre end det der sker når flaskerne
> er ved at være tomme.

Jeg ved selvfølgelig ikke om flammen i eventuelle vågeblus blir for lille
til at kunne holde sig i gang.

Men det opdager man nok.

Men uskik at blande to normer. Lidt om at ha 400 volt i en installation og
apparater der ellers i alle andre "huse" er 230 volt baseret.