Mærker i kattemad
Fra : Mogens Jallberg

Dato : 11-02-10 07:57

Hej,

Vi bruger Science Plan til vores 2 katte (en aldrende burmeser og en voksen
Blue Russian) - men priserne er kommet op et helt hysterisk leje med 629 kr.
for 10 kg. Samtidig var der en artikel i går på DR
(http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/02/10/10145218) om at kvaliteten på
dyre hundemadsmærker er temmelig tvivlsom og mange af påstandene forkerte
eller irrelevante.

Er der nogen som har viden om indholdet i kattemad eller erfaring med gode
billige mærker?

Venligst,
Mogens

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 11-02-10 17:15

Mogens Jallberg skrev:
> [...]
> eller irrelevante.
>
> Er der nogen som har viden om indholdet i kattemad eller erfaring med gode

Kattene har været glade for Happy Cat fra www.zooplus.de

Bjarne

Fra : V Hansen

Dato : 11-02-10 17:30

> Er der nogen som har viden om indholdet i kattemad eller erfaring med gode
> billige mærker?

Det kunne være rart med en ordentlig sammenligning mellem de forskellige
produkter,

vi brugte længe brugsens kattemad, men kattene havde fedtpels og arp over
haleroden,
siden vi skiftede til sciens plan har de haft det så fint at de ikke har
behøvet dyrlæge,
og vi har en kat der bliver 19 til maj.
Så jeg skifter ikke, før de kan dokumentere, at der ikke er nogen forskel.
Vibeke

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 12-02-10 07:45

V Hansen skrev:

> [...]
> og vi har en kat der bliver 19 til maj.
> Så jeg skifter ikke, før de kan dokumentere, at der ikke er nogen forskel.

Jeg ville også ønske, at det var let at finde forbrugeroplysning.
Men;
indtil for ca. 5 år siden brugte vi den billige kattemad fra Merko,
forsk. slags dåsemad incl Whiskas osv.
Kattebakkerne var generelt ret ulækre.
Da vi gik over til kvalitetsfoder fra Zooplus, fik kattenes maver det
langt bedre og mængde og konsistens i bakkerne ændredes markant.

Vi har haft succes både med Happy Cat - i den billigere ende - og Royal
Canin.

Bjarne

Fra : Mogens Jallberg

Dato : 12-02-10 22:50

Ja - en god analyse af indholdet kunne være rart. I september 2008 kørte
Tænk faktisk en analyse, jeg er ikke abonnent så kan ikke se resultaterne.
Er der nogen som kan og vil dele konklusionerne?

Tak for tippet med zooplus.de. Jeg tror jeg vil gå efter et billigere
"kvalitetsmærke" hvad det så end er

Venligst,
Mogens

Fra : Jannike Thorsen

Dato : 10-03-10 00:56

On 11 Feb., 07:57, "Mogens Jallberg" <jallb...@mail.dk> wrote:
> [...]
> eller irrelevante.
>
> Er der nogen som har viden om indholdet i kattemad eller erfaring med gode

Kære Mogens,

På alt kattemad står der, ligsom på vores egen mad, en
indholdsdeklaration. I Tænks test, som jeg godt kan huske, konkluderes
at der var enkelte fodere der havde for lavt eller for højt indhold af
mineraler og at jo billigere maden blev jo højere var procenten af
fyldstoffer i maden. I sverige, hvor jeg bor, hedder det spannmål og
det kan være alt fra majs over korn til ris. Det er ting, der "fylder
op" istedet for protein vil jeg tro. Jeg har selv 5 katte og hvoraf
een har kronisk problem med sin tarm og er på Royal Canins Sensitivity
Control hvor proteinet ikke er fra kød men en bestemt fisk, så hvis
jeg ikke troede på den store forskel i andet end prisen FØR han blev
syg, så skal jeg love for at jeg gør det nu. En anden skrev at det kan
ses i kattebakken og det er også helt korrekt - i de dyre fodere er
der ikke så meget crap der skal ud igen, og jeg tror fuldt og fast på
at katten har det bedre når den får ordentligt med. Har du ikke også
selv det? Hvordan ville dit helbred og din afføring se ud hvis du hver
dag skulle spise junkfood?

Og så mener jeg ikke at 629 for 10 kilo er exorbitant høj pris, men
tjek på nettet om det kan gøres billigere, men gør mig en tjeneste og
bliv ved med at give din kat, som du har ansvaret for, noget
ordentligt kvalitetsfoder. Alternativt kan du kontakte dyrlægen med en
prøve på det ny foder og bede om en udtalelse om sammensætningen - så
ved du hvad katten evt. kommer til at mangle ved skiftet og kan måske
kompensere for det ad anden vej. Generelt kan jeg sige, at det er
meget bedre at give katten noget ordentligt mad, så pels og generelle
helbred og ikke mindst dens humør er i orden, end at den får problemer
og du skal til at rende til dyrlægen - for det koster en hel del mere
end kr. 629!

Held og lykke
Kattemor