usb mobilmodem på 3meter ledning
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-02-10 08:48

Hej

Har et Hyuawei E1752 usb modem, men kan ikke få det til at virke på et
3m usb kabel. Har prøvet med 2 forskellige usb kabler på 3meter. Men
virker kun på korte kabler som 10 og 50cm.
På 3meter siger den usb enhed ikke kan idenficeret eller sådan
noget...
Så vidt jeg ved, siger usb 2.0 at det skal virke på 5meter kabel. Men
tilsyneladende virker det ikke engang på 3meter. Hvad med jer, har i
prøvet at få det til at virke, evt på et andet usb modem.

Mvh. Bjarke

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-02-10 23:28

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Hej

>Har et Hyuawei E1752 usb modem, men kan ikke få det til at virke på et
>3m usb kabel. Har prøvet med 2 forskellige usb kabler på 3meter. Men
>virker kun på korte kabler som 10 og 50cm.

Hvad er det du ønsker at opnå?
Er det pga. dårlig dækning?
Isåfald hvad med en ekstern antenne istedet?
Eller en router måske?

--
/Dennis
Canon Speedlite 540 EZ købes

Fra : Per Jensen

Dato : 09-02-10 10:33

On 08/02/10 16.47, Bjarke Hansen wrote:
> Hej
>
> Har et Hyuawei E1752 usb modem, men kan ikke få det til at virke på et
> 3m usb kabel.

Nu er sådan et 3G modem ret sultent, og spiser en del strøm, det kan
give problemer med lange kabler og spændingsfald.

I praksis, glem alt om USB 2.0 over 2 meter, det er ikke sikkert at du
får det stabilt.

Du kan evt. prøve med et "aktivt" usb forlænger kabel - der sidder noget
elektronik på kablet der "forstærker" signalerne sådan groft sagt. Det
KAN være at det løser dit problem.

// Per.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-02-10 01:06

On 09-02-2010 10:32, Per Jensen wrote:

> Du kan evt. prøve med et "aktivt" usb forlænger kabel - der sidder noget
> elektronik på kablet der "forstærker" signalerne sådan groft sagt. Det
> KAN være at det løser dit problem.
>
> // Per.

Det man kalder en USB hub?

Fra : Anders Majland

Dato : 09-02-10 16:29

> Har et Hyuawei E1752 usb modem, men kan ikke få det til at virke på et
> 3m usb kabel. Har prøvet med 2 forskellige usb kabler på 3meter. Men
> virker kun på korte kabler som 10 og 50cm.

Der findes mange skrammel kabler derude - mange af dem er ikke engang
skærmede ...

Med et ordenligt kabel skal det virke ...

/A

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-02-10 21:30

> Der findes mange skrammel kabler derude - mange af dem er ikke engang
> skærmede ...
>
> Med et ordenligt kabel skal det virke ...

Dennis har nu en god pointe med spændingsfaldet i en meget tynd leder og et
strømslugende moden i dan anden ende af kablet.
Det kunne være en god ide at tilslutte modemet til en HUB med strømforsyning
og have de 3m kabel mellem HUB og PC.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-02-10 01:12

On 09-02-2010 21:30, Allan Soerensen wrote:

> Dennis har nu en god pointe med spændingsfaldet i en meget tynd leder og et
> strømslugende moden i dan anden ende af kablet.

Hvis vi siger at USB kablets ledere er 0,5mm (rent gæt) i diameter,
giver det 84 ohm pr km.

dvs et 5 meter kabel (2x5 meter leder) har en modstand på 0,84 ohm

USB leverer max 500mA, hvilket resulterer i et spændingsfald på
0,5A*0,84ohm=0,42 volt - det er altså under de 10% man normalt kalder
tolerancen...

Anyway, det kan let testes, sæt det lange kabel fra PC til en usb hub
med egen strøm, og et kort kabel efter hubben til modemmet - hvis det
virker nu, taber USB kablet altså en del spænding... Hvis det stadig
ikke virker, er det pga støj i USB kablet...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-02-10 15:39

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> USB leverer max 500mA, hvilket resulterer i et spændingsfald på
> 0,5A*0,84ohm=0,42 volt - det er altså under de 10% man normalt kalder

Hvilket også er ganske meget når vi taler om elektronik, der kører på 5V.
Jeg lever af at udvikle elektronik, hvor der oftest indgår en
microcontroller. Der sidder næsten altid en såkaldt "watch dog", der
resetter microcontrolleren hvis forsyningsspændingen falder til under 4,75V

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-02-10 23:57

On 10-02-2010 15:38, Allan Soerensen wrote:

> [...]
> microcontroller. Der sidder næsten altid en såkaldt "watch dog", der
> resetter microcontrolleren hvis forsyningsspændingen falder til under 4,75V

Tja, så vidt jeg ved regnes en almindelig PSU til PCer for at være
velfungerende så længe dens spændinger er inden for +/-10% af
specifikationen - og den driver også USB portene :)

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-02-10 00:54

> Tja, så vidt jeg ved regnes en almindelig PSU til PCer for at være
> velfungerende så længe dens spændinger er inden for +/-10% af
> specifikationen - og den driver også USB portene :)

Nej, tolerancen på +3.3V, +5V og +12V er kun +/-5%.
Hvis du trækker 5% fra +5V havner du lige præcis på 4,75V som jeg nævnte

Se evt. spec. her
http://pcsupport.about.com/od/insidethepc/a/power-supply-voltage-tolerance.htm

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-02-10 00:19

On 9 Feb., 21:30, "Allan Soerensen" <nosp...@nospame.nospame> wrote:

> Dennis har nu en god pointe med sp ndingsfaldet i en meget tynd leder og et
> str mslugende moden i dan anden ende af kablet.

Men det overstiger vel ikke hvad USB standarten siger?

> Det kunne v re en god ide at tilslutte modemet til en HUB med str mforsyning
> og have de 3m kabel mellem HUB og PC.

Ikke særligt bevendt i en bil.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-02-10 15:44

>Ikke særligt bevendt i en bil.

Nu nævnte du intet om at det var i en bil i dit oprindelige spørgsmål. Det
giver ganske mage andre fejlkilder, da en bil er et temmelig støjfyldt miljø
når vi taler om elektronik.

Iøvrigt er det ikke noget problem at finde en HUB, der kan kører på 12V.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-02-10 00:21

On 9 Feb., 10:32, Per Jensen <n...@removethepigzapro.dk> wrote:

> Nu er sådan et 3G modem ret sultent, og spiser en del strøm, det kan
> give problemer med lange kabler og spændingsfald.

Nu du siger sulten... Der er også det problem, at sidder modemmet i
computeren under standby, så tømmer modemmet bærbaren for strøm. Det
er sikkert noget i bios, men i strømstyring i windows står bla usb til
at slukke for at spare strøm

> [...]
>
> Du kan evt. prøve med et "aktivt" usb forlænger kabel - der sidder noget
> elektronik på kablet der "forstærker" signalerne sådan groft sagt. Det

aktiv kablet, bruger vel også strøm, som hvis problemet er
spændingsfald, gør det det vel kun værre?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-02-10 08:45

On 10 Feb., 15:43, "Allan Soerensen" <nosp...@nospame.nospame> wrote:

> Nu nævnte du intet om at det var i en bil i dit oprindelige spørgsmål. Det
> giver ganske mage andre fejlkilder, da en bil er et temmelig støjfyldt miljø
> når vi taler om elektronik.

Ja jeg nævte det, fordi det var irrelevant, for modemmet virker ikke
på de 3meter ledning, jeg har jo testet det herhjemme..

> Iøvrigt er det ikke noget problem at finde en HUB, der kan kører på 12V.

Jeg har 230v i bilen, men har ikke lyst til at have siddende en hub i
forruden. Modemmet havde tænkt at sætte bag bagspejlet.

Fra : Sørensen

Dato : 11-02-10 09:29

"Bjarke Hansen" skrev

Kender en teliakunde der har mindest 5 meter kabel på sit modem,
men jeg ved ikke hvad type modem det er..

Det må da være en bus hvis der er 3 meter fra forsædet og op til
spejlet ) Jeg har selv et ericson modem fra CBB der køre fint
med 1 meter kabel

vh.
Sørensen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-02-10 13:24

On 11 Feb., 09:29, Sørensen <no...@microsoft.com> wrote:

> Det m da v re en bus hvis der er 3 meter fra fors det og op til
> spejlet ) Jeg har selv et ericson modem fra CBB der k re fint
> med 1 meter kabel

Hvis kablet skal løbe langs kanten, er 3meter bestemt ikke for langt
til en transporter-forrude.

Nu har jeg lige prøvet at koble min kortlæser/usb-hub, efter mit ene
3meter USBkabel+ det 1m tilledning der er til HUB´en, og der virker
USB modemmet fint nok, tilsluttet til hub´en.. Så det er
tilsyneladende ikke strøm der mangles, da jeg ikke har tlsluttet strøm
til hub´en..

Så et 5meterkabel med forstærker for enden, vil måske nok være
løsningen, men synes det er noget mærkeligt at man laver et modem der
ikke engang virker på 3meter... Kunne forstår hvis den ikke virkede på
8meter.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-02-10 00:26

> [...]
> USB modemmet fint nok, tilsluttet til hub´en.. Så det er
> tilsyneladende ikke strøm der mangles, da jeg ikke har tlsluttet strøm

Det kunne det nu godt være.
I din HUB sidder der en forholdsvis stor kondensator over
forsyningsspændingen, som vil udglatte de strømspidser modemet trækker.