Hund og sele
Fra : HSLK

Dato : 04-02-10 12:53

Hejsa

Jeg har en lille dansk svensk gårdhund Tiko.
Fordi vi ikke kan have bur i bilen har Tiko sikkerhedssele på i bilen.
Men tiko er virkelig ked af at få sin sele på han flygter ligefrem.
vi har prøvet med godbider og masser af ros men jeg kan godt beholde
selv den lækkerste bøf hvis selen er i farvendet.

Jeg kan godt indfange ham og få den på ham uden bøvl og bagefter er han
helt normal.

Han har haft selen på fra han var helt lille hvalp i dag er han 11 mrd.

nogle gode råd til at gøre Tiko mindre ked af at få sele på ???

Knus Henriette.

Fra : Kirsten Jensen

Dato : 06-02-10 05:16

On 4 Feb., 12:53, HSLK <bankehyt...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
>
> Han har haft selen på fra han var helt lille hvalp i dag er han 11 mrd.
>
> nogle gode råd til at gøre Tiko mindre ked af at få sele på ???

Hej Henriette

Har din hund kun selen på den skal ud og køre bil? For så kunne noget
jo tyde på, at Tiko ikke kan lide at køre bil.

Mine hunde, en dansksvensk gårdhund og jack rusell terrier er mere end
vilde med at køre bil.

De går for meste med Ezy Dog seler (har dem næsten altid på, så er det
let når de skal luftes mv. og så er det let at sætte dem fast i
sikkerhedsselen når vi skal ud og køre bil.

http://ezydog.dk/seler.html

hilsen
Ann

Fra : Kim2000

Dato : 06-02-10 16:30

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Han har haft selen på fra han var helt lille hvalp i dag er han 11 mrd.
>
> nogle gode råd til at gøre Tiko mindre ked af at få sele på ???

Jeg tænker ligesom Kirsten på om Tiko er ked af selen eller bilen.

Fra : HSLK

Dato : 07-02-10 12:23

Hejsa

> Jeg tænker ligesom Kirsten på om Tiko er ked af selen eller bilen.

Han virkede glad for at komme ned i bilen til jeg begyndte at give ham
sele på i bilen i stedet for huset fordi jeg tænkte at han så ikke
forbandt det at komme ud af døren med noget negativt men det kan da
godt vær ei har ret nogle ideer til hvordan jeg kan teste det ???

Knus Henriette.

Fra : jopa

Dato : 07-02-10 14:12

Den 07-02-2010 12:22, HSLK skrev:

> [...]
> forbandt det at komme ud af døren med noget negativt men det kan da godt
> vær ei har ret nogle ideer til hvordan jeg kan teste det ???

Smid et kæmpe kødben om på sædet måske
Sorry kunne ikke dy mig

--
Mvh. John Paulsen

www.jp-web.dk

Fra : HSLK

Dato : 07-02-10 17:58

Hejsa

> Smid et kæmpe kødben om på sædet måske
> Sorry kunne ikke dy mig

Dete r da iorden et tæppe på sædet så ville det nok gå hvis bare
han vil blive lidt mere gald for at få sele på.

Knus Henriette.

Fra : jopa

Dato : 07-02-10 18:33

Den 07-02-2010 17:57, HSLK skrev:

> Dete r da iorden et tæppe på sædet så ville det nok gå hvis bare han
> vil blive lidt mere gald for at få sele på.

Det handler om tryghed.
Når hunden bliver køresyg og brækker sig er det fordi den er utryg og
stresser.

Det samme formentlig med selen

--
Mvh. John Paulsen

www.jp-web.dk

Fra : GSX 750

Dato : 09-02-10 01:24

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Smid et kæmpe kødben om på sædet måske
> Sorry kunne ikke dy mig

Nemlig, bortses fra at min lille pi (Roxie) elsker at køre bil og det er
meget interessant at se de 35 kilo gammel tøz, balancere på bagsædet at en
lille kvik bil, ja har ikke oplevet hende miste fodfæstet endnu, selvom at
turboen har været på fuld skrue, der kommer 4 WD til sin fordel... lol
--
Hilsen Rox, der kender sin egen slagter der leverer ben til bagdøren og det
er min dør lol. Og jeg kan ikke lide at køre mc i sidevognen ;(

Fra : Kirsten Jensen

Dato : 07-02-10 05:48

On 7 Feb., 12:22, HSLK <bankehyt...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> forbandt det at komme ud af døren med noget negativt men det kan da
> godt vær ei har ret nogle ideer til hvordan jeg kan teste det ???

Hej Henriette

Har du mulighed for at få en anden til at køre bilen?? Så kan du og
Tiko jo sidde på bagsædet og hygge jer.
Jeg tror du hurtig vil fornemme om han er tryg ved bilkørslen eller
ej. Prøv evt. at tage noget legetøj og
godbidder med.

Har han haft dårlige oplevelser med at køre bil - sker det jævnligt at
Tiko er med ude at køre eller er
han kun med når han skal til dyrlæge eller passes hos andre?

Jeg ved fra kollegaer, at bare de begynder at tænke på at de skal ud
og køre, så er hunden som
sunket under jorden i løbet af ingen tid.
Omvendt, hvis vi skal noget, så ved hundene at nu skal vi ud og køre
(ikke arbejde og andre dagligture,
hvor de godt ved at de ikke skal med) men så er de ikke til at styre -
helt overgearede for nu skal de altså
ud og køre bil som de elsker. Kan godt være noget af en oplevelse af
komme i bad mv. med to over-
gearede vovser.

hilsen
Ann

Fra : HSLK

Dato : 07-02-10 17:57

Hejsa

> [...]
> Tiko jo sidde på bagsædet og hygge jer.
> Jeg tror du hurtig vil fornemme om han er tryg ved bilkørslen eller

Der sidder tit nogle på bagsædet og der lægger han sig hos dem ig sover
mens vi køre. når han sidder der alene sider han og følger med eller
sover , han virker ikke utryg men det kan jo være jeg læser ham
forkert.

> Har han haft dårlige oplevelser med at køre bil - sker det jævnligt at
> Tiko er med ude at køre eller er
> han kun med når han skal til dyrlæge eller passes hos andre?

Det sker jævnligt han er med han køre ikke bil til dyrlægen, dyrlægen
er så tæt på at vi går. Jeg mener ikke der er sket noget ubehageligt
ingen ulykker eller hårde opbremsninger såvidt jeg husker.

> Jeg ved fra kollegaer, at bare de begynder at tænke på at de skal ud
> og køre, så er hunden som
> sunket under jorden i løbet af ingen tid.

det syntes jeg ikke han er , han vil mægtig gerne med lige til han ser
selen.

> [...]
> helt overgearede for nu skal de altså
> ud og køre bil som de elsker. Kan godt være noget af en oplevelse af

Overgearet virker han dog ikke han sætter sig pænt og venter på at han
kan komme med lige ind til selen kommer så er han væk.

Jeg har prøvet at lægge selen på gulvet her de sidste dage og lægge
lidt godbider i håb om at ahn finder ud af den er ikke farlig og måske
forbidner den med noget godt, så må vi se om det giver noget men andre
ideer modtages gerne.

Knus Henriette.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-02-10 08:10

"HSLK" <bankehytten@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Han har haft selen på fra han var helt lille hvalp i dag er han 11 mrd.
>
> nogle gode råd til at gøre Tiko mindre ked af at få sele på ???

Hej Henriette

Jeg ved ikke om det er løsningen, eller måden på det.... Men her er hvad vi
gjorde... Normal har vi 3 hunde... 1 Hovawart ( Han ) + 2 Aussier (
Tæver )... Bilen, en Opel Astra... Der er jo altså ikke nær så meget plads,
som der var i min gamle elskede Kadett... Og da vi jo så skulle have en af
vore hvalpe i pleje i 10 mdr.. Tja, så blev rummet bag i bilen, lidt for
småt... Så vi købte 4 seler... Og så skulle vi til at prøve... Det blev
faktisk en ret fornøjelig affære, med faktisk en god del grinen, dels af
hundene, og også en del af vore egne dumheder... Sidstnævnte, tror jeg
egentligt var det allerbedste... For siden, sidder alle pænt, og får selen
på, giver pote osv når det er nødvendigt, og når remmen skal under bugen,
får vi da også gerne lige et lille kys, der fylder et ansigt... Og ingen af
dem, er kede af selen. Kun Olga, vælger somme tider at blive hjemme... Men
det har intet med selen at gøre... Men jeg bliver lige nødt til at
høre.... Var det også sådan, første gang han skulle have selen på ???

M.V.H....Benny..

Fra : HSLK

Dato : 08-02-10 15:11

Benny Mortensen forklarede:
> [...]
> at gøre... Men jeg bliver lige nødt til at høre.... Var det også sådan,
> første gang han skulle have selen på ???

Hejsa

ja puha det er jo lidt siden >hæhæ< jeg mener ikke han var ked af de
første gange han fik sele på men det kom hurtigt og jeg mener ikke at
der har været en kedelig oplevelse pga selen.

Knus Henriette.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-02-10 00:30

> [...]
> første gange han fik sele på men det kom hurtigt og jeg mener ikke at der
> har været en kedelig oplevelse pga selen.

Der skulle lige nogle stærkere briller på

Jeg tror du skal undersøge hund / sele rimeligt grundigt så...

Ikke så meget efter sygdomstegn, men for at se om du kan
finde en grund til, at selen eventuelt kan virke generende på ham.
Kan den komme til at gnave ham under forbenene, eller noget
i samme stil... Eller måske remmen er for kort / lang....
Kan du huske, om han har haft et lille uheld med selen,
altså et eller andet, som har gjort ham utryg ved selen...

Hvis den er todelt, så giv ham hundens del på, før i går ud til
bilen, så remmen bare skal klipses på, når han er i bilen.

Se også efter evt stoppede talgkirtler, de skaber buler, som
faktisk kan være ret store, uden at være ømme, men også
skabe nogle meget små, som til gengæld, kan være ømme.
Seletøj ovenpå en sådan... Så vil jeg godt kunne forstå,
hvis han virker lidt modvillig....

Hvis dette er tilfældet... Kan de tømmes, lige som en bums,
det er bare hvidt talg, der kommer ud... Prik gerne hul først,
er de store, og du er tough, laver du lige et lille snit med en
hobbykniv. For det kan være noget tykt stads....

M.V.H....Benny..

Fra : HSLK

Dato : 09-02-10 09:26

Benny Mortensen skrev:
> [...]
> er de store, og du er tough, laver du lige et lille snit med en
> hobbykniv. For det kan være noget tykt stads....

Hejsa

Jeg tror jeg vil prøve med en ny sele nogle anbefalinger ???

Den han har nu har jeg løsnet en del fordi jeg var lidt bange for den
evt ville snere ham bag forbenene og han har ingen hår i "arm" hulerne.
Det kan da godt være den genere ham alligevel. Ville det skade
sikerheden hvis jeg lavede nogle bløde dimmer og satte på stropperne ??

Han får selen på først og bliver klipset på i bilen.

Jeg mener han på et tidspunk fik det ene ben ud af selen men jeg mener
ikke det gjore ondt på ham.

Hans hud er fin og det er hans pels også han vejer 7 kg og må absolut
ikke tabe sig han får alt den mad han gider æde.

Jeg undskylder for de evt ekstar mange stave fejl udover at være
ordblind er mit hovede lidt rundforvirret min Rigtige far er lige død,
jeg har måtte hente hans hund og leder efter hjem til den for jeg
magter ikke 2 hunde, og holde de 2 lidt fra hianden er vildt
stressende.

Knus Henriette.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-02-10 11:31

> [...]
> måtte hente hans hund og leder efter hjem til den for jeg magter ikke 2
> hunde, og holde de 2 lidt fra hianden er vildt stressende.

Hej Henriette

Nej det kan der ikke ske noget ved, så det er bare at prøve sig frem.

Du er selvfølgelig opmærksom på, om en rem et eller andet sted er
tvundet, for det kan sikkert godt virke generende på så lille en
størrelse... Selv om alting er relativt...
Mine er jo minimum 3 * 7 Kg .

Nu skal du måske heller ikke tage hans udflugter så alvorligt,
for det skulle såmænd ikke undre mig, om de bare var skaberi,
for det kunne da godt lyde lidt i retning af 1'ste trodsalder....
Hvor det så absolut er morsomt, at se om han kan slippe godt fra,
IKKE at lystre, og endnu bedre, hvis han kan trække dig rundt i
manegen ....

Pjat med dig, det er kun 2 små Bøller....
Så hav medlidenhed med mig, der har 4 Stk. At trækkes med...

Så jeg har virkeligt brug for medlidenhed )))

Der var engang nogle der skrev, at hvis bogstaverne var de
rigtige, og blot første og sidste bogstav stod korrekt,
ville de fleste næppe opdage, at resten stod forkert...
Og lidt er der nok om snakken....
Indtil nu, har jeg da vist forstået dig nogenlunde, så mon ikke
vi nok finder ud af det..

M.V.H....Benny..

Fra : GSX 750

Dato : 09-02-10 01:28

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> [...]
> somme tider at blive hjemme... Men det har intet med selen at gøre...
> Men jeg bliver lige nødt til at høre.... Var det også sådan, første gang

Hehe, fedt show, gode hunde :)
Mvh
Jarl
--
Der har Roxie, Dobermann / Grand Danois blanding snart 7 år som ejer hele
haven her og som kun har den ene hund fordi fruen er allergisk og kun tåler