Dovent barn!
Fra : Henrik 8600

Dato : 04-02-10 10:18

Jeg har en bonusdatter der nok er verdens mest dovne barn?

Her er et par eksempler.

- Hun vil hellere diskutere 3 timer, end at lægge hendes eget vasketøj i en
vasketøjskurv.

- Hun græder hvis der skal laves 20 minutters lektier, hun giiiider ikke
siger hun. Tidligere var problemet at det var for nemt....

- Hun svarer ikke, hvis det man siger ikke handler om at hun skal have et
eller andet....

Og så er hun beregnende / intelligent. Et par eksempler.

- Hun hælder mælk ud over hendes Nokia (Måske et uheld?) da siger jeg, Er
det ikke smartere at tørre telefonen af end bordet?
Hun svarer: Jamen skulle jeg ikke ha en SonyEricsson?

- Hun vil hellere drikke vi andres Fakse Kondi end sin egen Coca Cola, så
kan man jo drikke den bagefter.....

- Det samme med chips og slik.

Hun er 10 år og både stædig og intelligent.

Hvad dælen gør man for at rette hende op, så familien kommer til at fungere?

P.S. Det haster, der kommer en ny Baby i Maj...

Mv Henrik

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-02-10 11:36

On 04/02/2010 10:17, Henrik 8600 wrote:
[...]
> Hvad dælen gør man for at rette hende op, så familien kommer til at
> fungere?
>
> P.S. Det haster, der kommer en ny Baby i Maj...

Jeg har ingen forslag, men jeg er enig med dig i at det haster. Jo yngre
mennesker er, jo lettere er de at få på ret kurs. Forhåbentlig er der
andre herinde, der kan give dig råd.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-02-10 14:53

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> yngre mennesker er, jo lettere er de at få på ret kurs. Forhåbentlig
> er der andre herinde, der kan give dig råd.

Prøv med opdragelse. Den lader til at have været fraværende hidtil.

Per V
--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : h@nsen

Dato : 04-02-10 14:53

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hun er 10 år og både stædig og intelligent.
>
> Hvad dælen gør man for at rette hende op, så familien kommer til at

Skifter indstilling!!! Du kan ikke give et 10 årigt barn hele ansvaret for
de konflikter der opstår. Det er ikke barnet der skal rettes op, men måden
hun behandles. Hele dit brev er gennemsyret af negativitet mod barnet. Mon
det er dovenskab der gør at hun bruger 3 timer på diskussion, er hun mon
beregnende og stædig? Eller prøver hun i virkeligheden med sin opførsel at
gøre opmærksom på sig selv, måske fordi hun ikke møder anerkendelse og
respekt fra forældrenes side? Jeg ved det jo ikke, tolker udelukkende ud fra
brevets formulering.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 05-02-10 00:07

Henrik 8600 wrote:
> [...]
>
> Hun er 10 år og både stædig og intelligent.
>
> Hvad dælen gør man for at rette hende op, så familien kommer til at

Lærer hende at handlinger har konsekvenser.

Vasketøjet kommer ikke i vaskekurven? Så bliver det ikke vasket. Inden der
er gået en uge har hun ikke noget rent tøj.

Hun vil ikke lave lektier? Der er ingen adgang til fornøjelser, før der er
lavet lektier. Hun græder og det er kedeligt? Tough luck. Velkommen til
livet.

Hun svarer ikke? Hvem har problemet? Hvis du fortæller hende noget hun har
brug for at vide og hun reelt ikke hører efter har hun problemet. Lad det
blive der. Hvis det er dig der har behovet for at hun lytter og svarer - så
må den aktivitet hun er i gang med jo afbrydes - for nogle timer eller dage
om nødvendigt.

Mobiltelefonen går i stykker på grund af skødesløshed? Nå ja, der er ingen
der har sagt, at man *skal* have en mobiltelefon.

Alt sammen forslag - du må selv afgøre om de kan bruges. Det vigtige er at
du er den voksne og det er dig der bestemmer. Men du kan ikke bestemme, hvad
hun skal gøre, kun hvordan du reagerer på hvad hun gør og ikke gør.

Sørg for at der er så kort afstand fra handling til konsekvens som mulig.
Hold *fast* i konsekvensen - også når hun smider sig på gulvet og skriger.

Og prøv derudover i det hele taget at være positiv overfor hende, du skulle
gerne kunne demonstrere overfor hende at det ikke er hende som person, der
er noget galt med, men de ting hun gør.

Og måske vigtigst af alt: Hvis du beslutter dig for en sådan stilændring, så
fortæl hende at fra nu af er reglerne sådan!

På et tidspunkt vil en samtale med hende om hvorfor hun tér sig sådan
sikkert også give god mening.

--
Venlig hilsen/Best regards
Kristian Damm Jensen

Over the centuries, mankind has tried many ways of combating the forces
of evil...prayer, fasting, good works and so on. Up until Doom, no one
seemed to have thought about the double-barrel shotgun. Eat leaden
death, demon... -- Terry Pratchett, alt.fan.pratchett

Fra : Ditmar

Dato : 05-04-10 11:41

Den 05-02-2010 00:07, Kristian Damm Jensen skrev:

> [...]
> fortæl hende at fra nu af er reglerne sådan!
>
> På et tidspunkt vil en samtale med hende om hvorfor hun tér sig sådan

Kristian,

Glem ikke, at det er bonusfaderen, der skriver. Der kan også være
konflikter i forhold til, at der er kommet en ny voksen i huset.

Hun er intelligent - læs om højt begavede børn. Hun lyder som en typisk
underyder.

Mød hende - find ud af, hvad der får hende til at tikke. Hvis hun er
blevet lovet en SonyEricsson, og den ikke kommer, så kan jeg godt
forstå, hun hjælper heldet lidt på vej.

Som Kristian siger: Klare linier.

Hvis hun skal have ny telefon, så aftal hvordan og hvornår - tydeligt.
Hvis hun er intelligent, så fanger hun de voksne, hvis de er lange i
spyttet.

Ditmar

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-04-10 16:53

On 05/04/2010 12:41, Ditmar wrote:
[...]
> Hun er intelligent - læs om højt begavede børn. Hun lyder som en typisk
> underyder.
[...]

Det kunne godt lyde som om hun er noget i den retning, ja.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Andrea

Dato : 05-04-10 12:24

On 5 Apr., 12:41, Ditmar <no.s...@vilikke.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hvis hun skal have ny telefon, så aftal hvordan og hvornår - tydeligt..
> Hvis hun er intelligent, så fanger hun de voksne, hvis de er lange i

At få den biologiske forælder på banen er 100% afgørende for succes..

Som aleneforælder efter at sygdom slog den ene forælder ud, så kender
jeg alle disse handlinger måske bortset fra direkte ødelæggelse af
mobiltelefonen, men måske er det heller ikke med vilje, men derimod en
ligegyldighed overfor værdier. Problemet er at børn ganske som voksne
tager ting for givet. De ting man vænner dem til at have kan man kun
vanskelig pille fra dem igen.

Jeg går ind for faste rammer efter at have fået noget coaching og har
set resultatet af at holde ved.

Vælg din samleverskes kampe med omhu. Eliminer nogle af
konfliktpunkterne. Få sodavand og slik ud af huset. Drik Danskvand
eller juice istedet. Hav noget frugt til Jer selv. Sæt en
vasketøjskurv ind på værelset og ram bunden af klædeskabet hvis den
ikke bliver fyldt. Sæt faste tidspunkter af til lektier og tag noget
arbejde med hjem, så I kan gøre hende selskab.

Men slagene er din samleverske og I må IKKE debattere strategi / valg
i hendes påhør.

Mvh
A. Burns.