Problemer med at installere nyt grafikkort
Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-01-10 21:24

Jeg har en ca. 5 år gammel HP Pavilion 061. Modellen hedder DT389A-ABY
A409.dk.

Der er AGP onboard grafikkort. Ifølge en automatisk detection her:
http://www.intel.com/support/graphics/detect.htm
er det et 845G og jeg har den nyeste driver (6.14.0010.4342)

Nu har jeg købt et ATI Radeon HD 4350 / PCI / 600 MHz /
2560 x 1600 / 512 MB DDR2 SDRAM (800 MHz)DDR II SDRAM og det er monteret i
kabinettet og driverne fra CD'en er installeret (jeg kører XP).

I min BIOS kan/skal jeg vælge hvilket kort der bootes på og jeg har sat den
til PCI - altså det nye - og skærmkablet at sat i dette kort. Når jeg
starter maskinen, er der bare sort skærm. Hvis jeg sætter stikket over i
det gamle, kommer der billede på.

Når jeg højreklikker på skrivebordet og vælger egenskaber > indstillinger,
er der tre skærme: Dell 1905FP (analog) på Intel(R) 82845G/GL/PE/GV
Graphics Cont... og 2 stk ditto på ATI Radeon HD 4350. Lidt afhængigt af
hvordan mine indstillinger er, når jeg booter, skifter de plads/nummer.

Ligegyldigt om PCI kortet at sat i BIOS og under disse skærmindstillinger,
er der sort skærm, hvis kablet sidder i PCI kortet. Hvis jeg sætter det
over i AGP'en, er der billede på.

Passer kortet overhovedet til min maskine og evt. hvorfor ikke? Hvordan
kunne jeg have læst mig til det, før jeg købte det? Behøver jeg at sige, at
der ingen dokumentation er med; kun en lap papir med en temmelig ligegyldig
installeringsvejledning, som ikke siger noget som helst.

Hilfe, please. Hvad gør jeg forkert?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : jk

Dato : 30-01-10 14:05

On Fri, 29 Jan 2010 21:24:01 +0100, Kurt Hansen
<kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> [...]
>der ingen dokumentation er med; kun en lap papir med en temmelig ligegyldig
>installeringsvejledning, som ikke siger noget som helst.

Dit nye grafikkort er da AGP !

http://groups.google.com/group/dk.edb.hardware.bundkort/browse_thread/thread/84c18d36fa70f94b

eftersom dit bundkort har en ekstra AGP port:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00100539&lc=en&dlc=ru&cc=by&lang=ru&product=404391

Moderne grafikkort kaldes pci express. PCI grafikkort er fra tiden før
AGP kom frem, og sådan et grafikkort kan 4350 ikke være. Det kan
heller ikke være et pci express kort, for hvordan skulle du kunne
sætte det i din PC. Hvorfor giver du ikke et link til dit nye
grafikkort ?

Hvor skal vi vide fra, om dit nye grafikkort passer i din PC ? Har du
spurgt HP ?

mvh

John

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-01-10 17:30

On Sat, 30 Jan 2010 14:05:13 +0100, jk wrote:

> Dit nye grafikkort er da AGP !

Nå? Jeg troede at det var PCI, for det er jo det der står i beskrivelsen.
Men pyt, der var to ledige slots og jeg monterede det i et af dem uden at
bruge bugthøvl og sandpapir.

> Hvor skal vi vide fra, om dit nye grafikkort passer i din PC ? Har du
> spurgt HP ?

Nej, det har jeg ikke. Jeg er ret sikker på, at supporten vil stejle, hvis
jeg ringer ind om en 5 år gammel maskine.

I mellemtiden har problemet løst sig selv. Jeg er netop blevet færdig med
at installere Windows 7 Ultimate på en tom harddisk og den fandt kortet (og
kun det ene) og det kører fint. At jeg så ikke kan mærke forskel på det nye
og det gamle on-board, er en anden sag, men det er vel ikke rimeligt at
sammenligne på to forskellige styresystemer.

Tak for kommentarer og hjælp.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : jk

Dato : 30-01-10 20:31

On Sat, 30 Jan 2010 17:29:54 +0100, Kurt Hansen
> [...]

>og det gamle on-board, er en anden sag, men det er vel ikke rimeligt at
>sammenligne på to forskellige styresystemer.

Nå, men det var da godt !
Ved spil vil forskellen garanteret være stor. Ved almindelig 2D grafik
er der nul forskel.
Futuremark har diverse benchmarks
http://www.futuremark.com/benchmarks/onlinebenchmarks/
det er deres benchmarks der refereres til overalt.
mvh

John

Fra : jk

Dato : 30-01-10 20:45

> [...]

>og det gamle on-board, er en anden sag, men det er vel ikke rimeligt at
>sammenligne på to forskellige styresystemer.

I mellemtiden, og p.gr.a. at andre også skriver pci for et 4350, så
fandt jeg ud af, at der faktisk findes gammeldags pci kort i 4350
udgave
http://www.club3d.nl/products/products_ending_page_7_with_id.cfm?product_id=213
Man lærer noget hver dag !

Det lyder underligt, at XP slet ikke vil poste med 4350 kortet, for
det er jo kun bios der snakkes med der. At der så ikke kommer grafik
op, må skyldes, at de gamle grafikkort drivere ikke er afinstalleret
korrekt.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 30-01-10 14:17

> [...]

>der ingen dokumentation er med; kun en lap papir med en temmelig ligegyldig
>installeringsvejledning, som ikke siger noget som helst.

Manualen for dit bundkort er her:
http://www.elhvb.com/mboards/OEM/HP/manual/neon_manual.pdf

der står på side 2-16 at AGP-porten kun supporter agp 4x, 1.5 volt.
AGP 8x er 0.8 volt. Noget kan i værste fald futte af. Men dit bundkort
er jo ikke futtet helt af endnu. Det har vi fortalt dig flere gange,
men at muligvis et agp4x/8x kort også kan bruges. Det er så
spørgsmålet, hvor fleksibelt dit nye 4350 grafikkort er. Det kan
endvidere anbefales at købe noget brugt. Man skal worldwide for at
finde det, du skal bruge. F.eks. ebay.co.uk eller ebay.de
så dækker vi over 100 millioner menneskers brugte varer.

mvh

John