Harddisken vækkes jævnligt..
Fra : Martin [6000]

Dato : 28-01-10 17:39

Hej gruppe,

Jeg sidder og forsøger at optimere en bærbar med Ubuntu Linux.

Jeg har, med det drev der sidder i, umiddelbart kun mulighed mellem APM
disabled eller aggresiv, dvs. hvor den ret hurtigt går i standby på
disken.

Der hvor jeg undrer mig er, at den jævnligt vækkes selvom jeg ikke rører
den?

Hvordan kan jeg trace hvad det er som vækker den? Det giver et
ualmindeligt træls antal LCC når den hele tiden vækkes/sover/vækkes/sover
osv...

Jeg bruger laptop-mode og indstillingerne deri.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 29-01-10 19:14

On Thu, 28 Jan 2010 16:38:41 +0000, Martin [6000] wrote:

> Der hvor jeg undrer mig er, at den jævnligt vækkes selvom jeg ikke rører
> den?
Det kan være der skrives til en logfil.

> Hvordan kan jeg trace hvad det er som vækker den? Det giver et
> ualmindeligt træls antal LCC når den hele tiden
> vækkes/sover/vækkes/sover osv...
MÃ¥ske lsof eller inotify kan bruges.

Prøv at søge i fora der beskæftiger sig med diskløse eller med flashdisk.

Tomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-01-10 19:20

> Det kan være der skrives til en logfil.

Jeg har rodet en del videre.

Hvis jeg disabler batteri-symbol og syn-daemon (den er til for at disable
touchpad når man skriver) så mindsker jeg det en del.

Dropbox mindsker det også yderligere hvis jeg disabler den.

Men den gør det stadig i mindre grad, så mit LCC stiger ret kraftigt.

Jeg vil prøve at kigge nærmere på mine logs.

> Måske lsof eller inotify kan bruges.
>
> Prøv at søge i fora der beskæftiger sig med diskløse eller med
> flashdisk.

Takker for tips

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-02-10 07:43

Den Thu, 28 Jan 2010 16:38:41 +0000 skrev Martin [6000]:

> Hvordan kan jeg trace hvad det er som vækker den?

'iotop' kan måske give et hint.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-02-10 08:49

Den Tue, 02 Feb 2010 06:42:56 +0000 skrev Thomas Jensen:

> 'iotop' kan måske give et hint.

Du har ret - jeg fik bekræftet en mistanke... det er noget cache/buffer
der skrives til disken.

'pflush' og 'kjournald2' er hvad der jævnligt popper op.

Det må kunne optimeres mere smart..