Fibernet kontra ADSL
Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-01-10 19:55

Sidder lige med et problem. Jeg har lige skiftet fra TDC ADSL og til
Fibernet fra Jay.net via Seas-nve. På forbindelsen har jeg en trådløs
router, Linksys WTR54GC. Kører jeg via TDC på en 10/1 forbindelse så
viser en speedtest 8/0,8mbit. Skifter til min 50/5 forbindelse giver
samme test 0,25/0,25mbit. Stikker jeg kabel i boksen på væggen direkte
til min computer giver den samme test 48/4,6mbit. Maskinen kører
windows 7. En stationær XP maskine giver samme resultat.

For et halvt år siden havde jeg 100/10 på prøve i en periode. Med samme
udstyr var der fuldt skrald på den trådløse forbindelse.

For nogen tid siden rodede jeg med nøjagtig samme problemer hos en
bekendt. Dog var det Danske bredbånd. Vi prøvede med flere routere og
maskiner. Alle viste samme sløve resultat. Undtagen en maskine. Den
kørte som den skulle.

Så nu er mit spørgsmål: Hvad pokker gør jeg forkert?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-01-10 02:28

On 26 Jan., 19:55, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> til min computer giver den  samme test 48/4,6mbit. Maskinen kører
> windows 7. En stationær XP maskine giver samme resultat.

Det kan være fordi du evt har fået en router af selvskabet? Hvilket
andet udstyr er installeret?
Nogle routere har problemer, hvis der sidder 2 efter hinanden... Det
ved jeg i hvertfald er et problem hos fullrate hvis kunderne ikke
installere deres egen router som "bridge"

> For et halvt år siden havde jeg 100/10 på prøve i en periode. Med samme
> udstyr var der fuldt skrald på den trådløse forbindelse.

Jeg mente kun jaynet havde 100Mbit forbindelse ved selvvalg af upload,
men ikke hos Seas-NVE måske?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-02-10 21:39

Den 31-01-2010 10:28, Bjarke Hansen skrev:

> Det kan være fordi du evt har fået en router af selvskabet? Hvilket
> andet udstyr er installeret?

Jeg har ikke fået nogen router udleveret. Men det kan da godt være der
indbygget router i den boks fra fibernettet. Der er 8 udtage. Fire til
TV og fire til internet. Men forklarer det noget om hvorfor trådløst
kører langsommere end med kabel?.

> Jeg mente kun jaynet havde 100Mbit forbindelse ved selvvalg af upload,
> men ikke hos Seas-NVE måske?

Jo, de har flere forskellige hastigheder. Du kan se dem her blandt
andet. Energi Fyn kører også med det.

http://www.jay.net/fileadmin/user_upload/Privatafdeling/Hent_materialer/Tilmeldinger/SEAS-NVE_2010.pdf

--
MVH