internet via modem - hvem tilbyder det?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-01-10 12:11

Jeg har en gammel computer med indbygget modem - 2400 bps! - og det kunne
jo være sjovt at få den på internettet. Jeg har lige snakket med tdc, og
de mente ikke de havde et dialup-abonnement længere. Telenor ville heller
ikke ny-oprette det.

Det jeg er ude efter, er noget hvor jeg så bliver afregnet efter antal
minutter jeg er på. Jeg kommer ikke til at bruge det ret meget, så jeg
vil helst slippe for et månedligt abonnement.

Er det muligt?
Hvis ja, hos hvem?

Thomas Jensen, Horsens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-01-10 13:13

Thomas Jensen <lianergoist@tj-software.dk> writes:

>Det jeg er ude efter, er noget hvor jeg så bliver afregnet efter antal
>minutter jeg er på. Jeg kommer ikke til at bruge det ret meget, så jeg
>vil helst slippe for et månedligt abonnement.

Mon ikke det er lettest at lave sin egen lille mini-udbyder?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-01-10 13:48

Den Wed, 27 Jan 2010 12:13:04 +0000 skrev Klaus Ellegaard:

> Mon ikke det er lettest at lave sin egen lille mini-udbyder?

Lettest?!

Nej, jeg sidder faktisk lige og kigger på sådan en løsning. Jeg satte,
engang for 15 år siden, 2 DOS-computere op som hhv web-server og -klient
via et com-kabel. Jeg husker det ikke som værende let.... men det
lykkedes da til sidst. Jeg kan ikke huske om det foregik via ppp
eller slip, men det var noget i den retning jeg ville prøve at gentage.
Bare med DOS -> Linux idag...

Men jeg vil nu gerne have en dialup-forbindelse. Den computer jeg vil
have på nettet er jo en "bærbar"....

http://www.classiccmp.org/dunfield/pc/h/ppc640.jpg

- og da den har indbygget modem, ville det jo være lidt blæret at kunne
have den med sig, og bare skulle plugge den i telefonstikket, for at
komme på nettet.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-01-10 13:57

> [...]

>- og da den har indbygget modem, ville det jo være lidt blæret at kunne
>have den med sig, og bare skulle plugge den i telefonstikket, for at

Har den overhovedet en IP-stak?

Men under alle omstændigheder vil det da være billigst (omend ikke
lettest) at lave sin egen lille udbyder. Mange - også ældre - modems
kan sættes til "leased line operation", og hvis du kan slippe afsted
med det, behøver du ikke engang at ringe ud af huset. Et kabel til
et andet modem er nok. Så kan den være online 24x7

Opsætningsmæssigt har man jo den fordel, fremfor tidligere, at der
er dukket blogs op, og at hardware er blevet nærmest gratis. Et af
de første Google-hits lugter umiddelbart brugbart:
http://derrick-caluag.blogspot.com/2006/10/how-to-setup-dial-in-server-on-linux.html

Der er endda også vildledning i en serial tty via getty, hvis det
ender med at blive text-only.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-01-10 23:37

Thomas Jensen <lianergoist@tj-software.dk> wrote:

<snip>

> [...]
>
> - og da den har indbygget modem, ville det jo være lidt blæret at kunne
> have den med sig, og bare skulle plugge den i telefonstikket, for at

Har den ikke ISA slot? Den er ellers stor nok til et halv-længde kort,
som f.eks en Olivetti M211V:

http://www.popescu.net/Vintage/OlivettiM211V.htm

Du kan se hullet i billedet nederst th.

Det virker fint i min M211V med et Intel Etherexpress 16 bit kort, en
Crynware packet driver og PC DOS 5.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : N/A

Dato : 27-01-10 13:57

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-01-10 14:50

Den Wed, 27 Jan 2010 12:56:44 +0000 skrev Klaus Ellegaard:

> Har den overhovedet en IP-stak?

Ja, den blev leveret med ms-dos 3.3. Den kan godt køre med højere
versioner, men da den kun har 640KB RAM, er det en fordel at bruge så
lille en command.com som muligt. SÃ¥ ja, der findes forskellige muligheder
der skulle virke.

> [...]
> det, behøver du ikke engang at ringe ud af huset. Et kabel til et andet
> modem er nok. Så kan den være online 24x7

Ja, det jeg kigger på er helt at droppe modem, når jeg er hjemme. Et
serielt kabel til Linux-maskinen, noget opsætning, og skulle der kunne
blive hul igennem ...

> http://derrick-caluag.blogspot.com/2006/10/how-to-setup-dial-in-server-
on-linux.html

> Der er endda også vildledning i en serial tty via getty, hvis det ender
> med at blive text-only.

Super link! Tak!

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : René Skjoldmose

Dato : 27-01-10 15:19

Thomas Jensen wrote:
> [...]
> minutter jeg er på. Jeg kommer ikke til at bruge det ret meget, så jeg
> vil helst slippe for et månedligt abonnement.

Du kan bruge Telia's dial-up puljer, hvis du har fastnet eller operatør
forvalg (1010 hvis jeg husker rigtigt) fra Telia.
Det koster kun minuttakst.

Mvh. René

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-01-10 04:12

Den Wed, 27 Jan 2010 15:19:28 +0100 skrev René Skjoldmose:

> Du kan bruge Telia's dial-up puljer, hvis du har fastnet eller operatør
> forvalg (1010 hvis jeg husker rigtigt) fra Telia. Det koster kun
> minuttakst.

Jeg har snakket med telia, tdc og telenor, og de siger alle at det ikke
er noget de ny-opretter. Jeg er bange for løbet er kørt.

Jeg havde engang en konto hos tdc - senere idag vil jeg lige prøve at
ringe og høre om de kan finde mit gamle login og sende det til mig. Men
det er 6-7 år siden jeg har brugt det sidst, så spørgsmålet er om jeg
stadig findes i systemet.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-01-10 09:29

On 2010-01-28, Thomas Jensen <lianergoist@tj-software.dk> wrote:

> Jeg har snakket med telia, tdc og telenor, og de siger alle at det ikke
> er noget de ny-opretter. Jeg er bange for løbet er kørt.

Det René skriver er at det er nok med 1010-forvalg, så burde du have
adgang til dialup-puljerne. Det er ikke nødvendigt med en
internet-konto.

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-10 13:28

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Det René skriver er at det er nok med 1010-forvalg, så burde du have
> adgang til dialup-puljerne. Det er ikke nødvendigt med en
> internet-konto.

Er der ikke login på? Tilbyder Telia anonyme internetopkoblinger
i disse terrortider?

--
Bertel

Fra : René Skjoldmose

Dato : 28-01-10 13:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er der ikke login på? Tilbyder Telia anonyme internetopkoblinger
> i disse terrortider?

Abonnenten identificeres ud fra a-nummer visning.

Mvh. René

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-01-10 04:27

Den Wed, 27 Jan 2010 23:36:48 +0100 skrev Axel Hammerschmidt:

> Thomas Jensen <lianergoist@tj-software.dk> wrote:
>
> <snip>

> Har den ikke ISA slot? Den er ellers stor nok til et halv-længde kort,
> som f.eks en Olivetti M211V:

Nej, desværre. Den kan overhovedet ikke udviddes. Den har 2 x 720KB
diskettedrev, ingen harddisk, en håbløs dårlig skærm, men til gengæld et
modem....

> Det virker fint i min M211V med et Intel Etherexpress 16 bit kort, en
> Crynware packet driver og PC DOS 5.

Hehe... Det er lidt cool at sidde med sådan en gammel sag, og så kunne gå
på nettet med den, ikk?

Jeg har et par IBM PS/2 P70 "slæbbare" kuffert-computere - 10 kg eller
der omkring - hvor der er plads til 2 MCA kort. I dem har jeg SMC 8013
ethernetkort, hvilket også fungerer som en drøm. Desværre larmer de
temmelig meget, så de står mest og samler støv. Ellers glimrende
maskiner...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-01-10 11:16

Thomas Jensen <lianergoist@tj-software.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> antal minutter jeg er på. Jeg kommer ikke til at bruge det ret meget,
> så jeg vil helst slippe for et månedligt abonnement.

TDC har rent faktisk stadig nogle modem puljer kørende, og jeg mener at jeg
anvendte DSL bruger navn og adgangskode for at komme på (medmindre puljerne
blot godkender alle).

Dengang jeg testede for ca. 3 måneder siden havde jeg ikke megen held med
TDCs nr. 16101 men kunne komme igennem på Frederiksberg puljen 38161737.

Men husk gør det for nostalgi og ikke for at bruge det. Mobilt bredbånd vil
være billigere og hurtigere. Især når forsiden af dr.dk tager 5 minutter
ved 48Kbit.

--
Bjarke Andersen

Fra : Sørensen

Dato : 29-01-10 07:45

"Bjarke Andersen" > skrev .

> [...]
> bredbånd vil
> være billigere og hurtigere. Især når forsiden af dr.dk tager 5

Jow, havde for nylig min bærebar med ud et sted hvor der kun var
GPRS-dækning Gaaab det duer slet ikke.
Hvorfor skal De også hælde alt det "bling bling" på ? .

Findes der ikke et sted på nettet med tekstversioner af nyheder,
vejr mm. ?.

vh.
Sørensen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-01-10 08:27

<nogen@microsoft.com> writes:

>Findes der ikke et sted på nettet med tekstversioner af nyheder,
>vejr mm. ?.

På en hel del sites kan man udskifte "www" med "m":

http://m.dmi.dk/
http://m.pol.dk/
http://m.kino.dk/

....og så videre.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Sørensen

Dato : 29-01-10 09:09

"Klaus > skrev >
> På en hel del sites kan man udskifte "www" med "m":
>
> http://m.dmi.dk/
> http://m.pol.dk/
> http://m.kino.dk/
>
> ...og så videre.
>
> Mvh.
> Klaus.

Tusinde tak det var da nyttigt, DMI var netop een af De sider jeg
var inde på.

vh.
Sørensen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-02-10 22:50

Jeg kan også anbefale opera mini hvis du surfer på mobilen - den kører
al trafik igennem operas server, som så fjerner "bling bling" inden
indholdet leveres til dig

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-01-10 12:29

Den Thu, 28 Jan 2010 10:16:17 +0000 skrev Bjarke Andersen:

> Men husk gør det for nostalgi og ikke for at bruge det. Mobilt bredbånd
> vil være billigere og hurtigere. Især når forsiden af dr.dk tager 5
> minutter ved 48Kbit.

Men det giver sig selv. Der sidder en 8086/8MHz processor i maskinen. Jeg
regner med at kunne hente/sende mail, news, og måske hente en fil via
ftp.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-01-10 12:59

> Men det giver sig selv. Der sidder en 8086/8MHz processor i maskinen.
> Jeg regner med at kunne hente/sende mail, news, og måske hente en fil
> via ftp.

Det er mere nørdet at få en C64 til at gå på nettet via netværksinterface
end at få en 8086 på nettet via 2400bps modem :)

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-01-10 12:37

Den Thu, 28 Jan 2010 10:39:17 +0100 skrev Sørensen:

> "Thomas Jensen" skrev >

> Jow mon ikke ? De har stadig en del kunder bl.a. på dial in 16110

NÃ¥, jeg har lige snakket med tdc, og nu kunne de godt oprette en netbasis-
aqbonnement. Hende jeg snakkede med sidst, har nok slet ikke vidst hvad
et modem er...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-01-10 09:40

Den Fri, 29 Jan 2010 09:08:46 +0100 skrev Sørensen:

> Tusinde tak det var da nyttigt, DMI var netop een af De sider jeg var
> inde på.

Prøv at søge på "site:m.*.dk" i google...

--
Thomas Jensen, Horsens