Mail og danske tegn.
Fra : Bent Veilis

Dato : 24-01-10 09:15

Jeg har et problem som jeg kan se på Internettet er temmeligt
udbredt. Jeg har lavet et mailprogram i php og problemet er
selvfølgelig de danske tegne æøå. Hvis jeg indsætter kioden
iso-8859-1 så vises tegnene korrekt i Outlook, men forkert i fx.
Hotmail og Gmail. Hvis jeg istedet indsætter koden UTF-8 er det
lige omvendt. Jeg har ikke kunnet finde nogen løsning på
Internettet og måske er der ikke nogen løsning. Er der en eller
anden der ved lidt mere om det.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-01-10 10:02

Bent Veilis wrote:

> Jeg har ikke kunnet finde nogen løsning på
> Internettet og måske er der ikke nogen løsning. Er der en eller
> anden der ved lidt mere om det.

Måske findes der en universalløsning, men kan du ikke detektere hvilken
klien der er tale om og så levere det ønskede tegnsæt?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-01-10 13:26

Bent Veilis wrote:
> [...]
> lige omvendt. Jeg har ikke kunnet finde nogen løsning på
> Internettet og måske er der ikke nogen løsning. Er der en eller

Det er ikke nok blot at ændre 'charset' i mailen. Din kildefil skal også
være gemt i samme encoding (vælges i din editor). Dine data i din
database (hvis du 'fletter' data ind i mailen) skal være i gemt i den
rigtige encoding.

Jeg har lavet mange systemer, der sender mails i UTF-8 og mindes ikke,
det har voldt problemer. Umiddelbart tror jeg, kurven knækker et andet
sted i din løsning.

Hvad bruger du til at sende din e-mail med? Jeg vil klart anbefale en
løsning som PHPMailer - så er du nogenlunde fri for selv at sku' rode
med headers, attatchments etc.

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-10 12:26

Bent Veilis skrev:

> [...]
> lige omvendt. Jeg har ikke kunnet finde nogen løsning på
> Internettet og måske er der ikke nogen løsning. Er der en eller

Prøv at få dit program til at sende mig en mail som jeg så kan
citere her.

Hvis din kode er indsat korrekt, skal det virke i alle
mailprogrammer.

--
Bertel