IBM x servere og Linux
Fra : Troels Arvin

Dato : 23-01-10 21:47

Hej,

Mht. IBM "System x" (Intel-baserede) servere og Linux:

Kræver den slags servere særlige kernemoduler for normal drift med gængse
Linux-distributioner? Jeg tænker fx. på om man med System x servere skal
hente storage- eller netværksdrivere uden om distributionen? Eller om
hardware-overvågning (om RAID'et er OK, om RAM'en er OK, om temperaturen
er OK) kræver separat hentede kernemoduler.

--
Troels

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-10 23:09

Troels Arvin skrev:

> [...]
> hardware-overvågning (om RAID'et er OK, om RAM'en er OK, om temperaturen
> er OK) kræver separat hentede kernemoduler.

Det vil nok være en god ide at vælge en distribution som IBM supporterer.

http://www-03.ibm.com/systems/x/solutions/os/linux/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-01-10 10:10

On 01/23/2010 09:46 PM, Troels Arvin wrote:
> [...]
> hardware-overvågning (om RAID'et er OK, om RAM'en er OK, om temperaturen
> er OK) kræver separat hentede kernemoduler.

Jeg kører RHEL 5 og CentOS 5 på min x3500'er.

Ikke de store problemer.

Jeg har et par moduler til BigBrother som checker RAID
og resten af hardwaren:

RAID checkes vha. et program fra adaptec som hedder arcconf.

PSU, fans, etc. overvåges vha. IPMI.

Dette kræver ingen specielle kernemoduler som ikke er
med distributionerne.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Mobile: +45 22 12 53 25

Fra : Steen Suder

Dato : 25-01-10 14:38

On 23-01-2010 21:46, Troels Arvin wrote:
> [...]
> hardware-overvågning (om RAID'et er OK, om RAM'en er OK, om temperaturen
> er OK) kræver separat hentede kernemoduler.

"Jeg har" har et datacenter IBM x-series i forskellige generationer og
jeg synes de er nemme at have med at gøre ifm. Linux (og andre *nix'er
for den sags skyld).
Der er ikke påkrævet særlige krumspring for at få dem til at køre godt.
Vi bruger primært Gentoo, men har også Debian, Ubuntu m.v.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Troels Arvin

Dato : 25-01-10 21:41

Hej,

Steen Suder wrote:
> [...]
> for den sags skyld).
> Der er ikke påkrævet særlige krumspring for at få dem til at køre godt.

Tak for svarene. Det lyder jo godt. Gad vist, om der overhovedet er nogle
Intel-baserede server-produkter tilbage som kræver binære kernemoduler og
den slags snask.

--
Troels

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-01-10 22:19

On Mon, 25 Jan 2010 20:40:35 +0000 (UTC)
Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote:

> Tak for svarene. Det lyder jo godt. Gad vist, om der overhovedet er nogle
> Intel-baserede server-produkter tilbage som kræver binære kernemoduler og
> den slags snask.

Det tror jeg næppe De Proliant servere jeg har haft administrator
adgang til, har alle haft en medleveret CD med producentens (HP/Compaq)
adgang til BIOS, RAID, særligt administrator modul etc. Og gæt hvilket
operativsystem disse CD havde installeret? Ja, rigtigt - GNU/Linux

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen