Grafikkort: PCI eller AGP?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-01-10 15:33

I en tråd under edb.hardware.bundkort (Message-ID:
<1uxvv637gz0ll$.1ugdgh15tttvv.dlg@40tude.net>) spurgte jeg om hvilket
grafikkort jeg kan bruge. Der er et on-board, men kapaciteten er blevet for
lille. Ikke at jeg spiller grafikintensive spil, men f.eks. Photoshop mener
ikke at kunne køre optimalt på det kort ("... has temporarily disabled GPU
enhancements".

Tråden kom mest til at handle om AGP og vanskeligheden ved at afgøre om jeg
kan/skal købe 4x eller 8x, da det vist ikke tydeligt fremgår af
specifikationerne hvad slottet kan klare.

Men hvad med PCI? Jeg er dum som en østers hvad angår hardware, så jeg
spørger bare dumt: Kan man ikke sætte et grafikort i et PCI-slot? Her er
udvalget vel større, hvis det viser sig, at jeg kun kan bruge AGP 4?

PC: 4-5 år gammel HP Pavilion 061 model DT389A-ABY A409.dk

MOTHERBOARD:
Manufacturer: Microstar International Co.
Model: MS-6577
Version: 0b/0211RE101XENO410
Chipset vendor: Intel
Chipset model: i845GE
Chipset revision: B1
Southbridge vendor: Intel
Southbridge model: 82801DB(ICH4)
Southbridge revision: 02

GRAFIK:
En automatisk detection her:
http://www.intel.com/support/graphics/detect.htm
har jeg en 845G og jeg har den nyeste driver (6.14.0010.4342)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-01-10 01:41

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote in message
> Men hvad med PCI? Jeg er dum som en østers hvad angår hardware, så jeg
> spørger bare dumt: Kan man ikke sætte et grafikort i et PCI-slot? Her er
> udvalget vel større, hvis det viser sig, at jeg kun kan bruge AGP 4?

Nope. Du kan ikke købe PCI kort idag. Du kan måske være heldig at finde et
eller andet, men glem det.

AGP kan stadig skaffes. Jeg mener du burde kunne købe et AGP*8 og bruge det
i et *4 slot. Er dog ikke helt sikker, så du må checke dine gamle svar.

Bjarne K.

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-01-10 02:02

Bjarne K. wrote:

> Nope. Du kan ikke købe PCI kort idag. Du kan måske være heldig at finde
> et eller andet, men glem det.

Der findes Nvidia Geforce 8400 kort med PCI. Sparkle laver et, men det er
ikke nemt at finde.
<http://www.madshrimps.be/vbulletin/f22/sparkle-announces-geforce-8400-gs-
pci-video-card-45970/>

--