6 årig dreng vil ikke røres
Fra : Braae

Dato : 19-01-10 13:23

Hej nyhedsgruppe.

Vi er stødt på et nyt fænomen i vores familie. Min søn på 6 år, har
længe haft det sådan, at hans sko og støvler skal sidde meget stramt.
Det er dog aftaget lidt, så det er i dag ikke er så slemt som det har
været. Undertiden kunne han næsten ikke gå ordentligt, da skoene sad
for stramt på ham.

Nu er han så til gengæld begyndt at beklage sig over sit tøj. At det
sidder for løst og han vil helst ikke have, at vi røre ved ham, for så
krøller vi hans tøj, så det ikke sidder ordentligt. I helt ekstreme
tilfælde, vælger han at stå op og se TV, for så bliver hans tøj ikke
krøllet, som når han sidder ned i sofaen.

Hvis man kommer til at tage fat i hans tøj, er den helt gal. Så bliver
han meget sur og ked af det.

Har forsøgt at tale meget med ham om det at have tøj på og at tøj ikke
sådan uden videre kommer til at sidde dårligt, hvis man røre ham. Han
har også fået lov til at rive og flå i mit tøj, så han kunne se, at
jeg ret let og smertefrit kunne sætte det ordentligt igen. Det virker
dog ikke på ham. For som han siger, så kan han altså føle, at tøjet
kommer til at sidde "dårligt" hvis man tager fat i det.

Ved ikke hvordan vi skal håndtere det. Om det er et fænomen som går
over!

Vil meget gerne høre fra gruppens læsere om de kender til lignende
eksempler samt løsningsforslag.

Venligst

Braae

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-01-10 22:11

"Braae" <b_r_a_a_e@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Børn kan være hypersensitive på huden, og det i den grad, at berøring kan
gøre
ondt.
Jeg kender personligt til børn med Aspergers Syndrom, som har det således.
Det lyder også lidt som en slags tvangstanker, altså OCD, prøv at google
lidt
om det.
God bedring.
Mvh.Bodil.

Fra : Nana

Dato : 19-01-10 22:35

> [...]
> Det lyder også lidt som en slags tvangstanker, altså OCD, prøv at google

Jeg er overbevist om at det er OCD. Især ifb. med at han gerne vil have tøj
og sko STRAMME, og altså ikke løse, tyder ikke på hypersensitivitet.
Det gør hans tanker omkring det til gengæld. Han har tvangstanker om sit
tøj, og har dertilhørende tvangshandlinger. Jeg maler ikke fanden på væggen,
men du skal have hjælp til ham nu. Du kan starte på
http://ocd-foreningen.dk/ og søge råd og vejledning i deres forum.
Gå nu ikke i panik, men forlang at jeres læge tager problemet alvorligt.
Nogle læger vifter det af som en fiks ide, og det er det altså ikke. OCD kan
være direkte invaliderende, hvis det ikke håndteres hurtigt og effektivt.
Der skal tages hånd om problemet nu, og hellere igår end i morgen.

Fra : Bæ9

Dato : 19-01-10 22:52

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kan være direkte invaliderende, hvis det ikke håndteres hurtigt og
> effektivt. Der skal tages hånd om problemet nu, og hellere igår end i

jeg kan kun sige at Nana formentligt er inde på det rigtige - men det skal
fagfolk afgøre, så afsted til lægen, men først når du har "klædt dig selv
på" ved at læse om ocd på f ex foreningen hjemmeside.

Og lad være at panikke - det er trist at ens barn ikke er perfekt, men det
er endnu mere trist hvis far og mor ikke får gjort noget ved det. Så af sti
afsted til læge og så derfra formentlig til børnepsykiater, for din egen
læge ved ikke nok om den slags, hvorfor han skal henvise til netop
børnepxyk.

Held og lykke

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-01-10 15:20

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er overbevist om at det er OCD. Især ifb. med at han gerne vil have
> tøj og sko STRAMME, og altså ikke løse, tyder ikke på hypersensitivitet.

Det kan også være tegn på Aspergers Syndrom, der er faktisk skrevet bøger
af Aspergere selv om dette fænomen. En af dem har opfundet en klemmemaskine,
selv om hun ikke kan lide andres berøring....men har alligevel brug for at
blive klemt
og holdt om, det kan lige så godt være den dér midt imellem, som vækker
ubehag.
Mvh.Bodil.

Fra : Nielsen

Dato : 30-01-10 09:46

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4b561ffd$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> Det lyder også lidt som en slags tvangstanker, altså OCD, prøv at google

Se også ofte blandt børn med Tourettes Syndrom. OCD / Tourette / Asperger
overlapper ofte.

Fra : h@nsen

Dato : 20-01-10 16:08

[...]

Jeg er enig med de andre i at du skal snakke med lægen, eller evt PPR i din
kommune. Når det så er sagt vil jeg dog også sige at det kan være en fiks
ide/tvangshandling der kan gå over med tiden. Det har jeg dog set en del
eksempler på i tidens løb. (Jeg er pædagog i en børnehave) Jeg har også et
eksempel med min egen søn, som på et tidspunkt havde tvangshandlinger i form
af at han ville skifte underbukser mange gange om dagen. Til sidst blev
problemet så omfattende at han ikke ville nogen steder hen. Vi valgte at
lade ham have den ide og hjalp ham ved altid at have en stor stak
underbukser med når vi skulle nogen steder. Efter et års tid fortog det sig
nogenlunde og i dag som voksen er han nok meget renlig, men dog indenfor det
normale.
Venlig hilsen
Bente

Fra : Patruljen

Dato : 20-01-10 11:13

On 20 Jan., 15:19, "Bodil Grove Christensen"
<grove...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> blive klemt
> og holdt om, det kan lige så godt være den dér midt imellem, som vækker

Hun hedder Temple Grandin: http://www.amazon.com/Thinking-Pictures-Expanded-Life-Autism/dp/0307275655
Jeg har arbejdet på behandlingshjem mv. i årevis med ASF, men jeg har
aldrig mødt den variation :)

Temple Grandin’s Squeeze Machine - http://en.wikipedia.org/wiki/Hug_machine
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://i15.photobucket.com/albums/a369/veewee20/Jenna-Lynn/3.jpg&imgrefurl=http://www.hug-machine.org/DrTG_Original_Device.htm&usg=__yjP86wvAmOFaRlK9zERs3PCnUl0=&h=320&w=434&sz=47&hl=da&start=68&sig2=CORD4t765CtcjUqfrJVapA&um=1&itbs=1&tbnid=BW9DpSBH8fyWcM:&tbnh=93&tbnw=126&prev=/images%3Fq%3Dtemple%2Bgrandin%26ndsp%3D21%26hl%3Dda%26rlz%3D1T4GGLL_daDK313DK314%26sa%3DN%26start%3D63%26um%3D1&ei=gz9XS43qCoeQjAeb4f3vBA

Temple Grandins apperater har hun videreudviklet og hun er idag doktor
på et universitet:
http://americanradioworks.publicradio.org/features/mcdonalds/images/cows.gif

http://ae.imcode.com/en/1138?template=ReferenceText

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-01-10 22:33

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

http://www.amazon.com/Thinking-Pictures-Expanded-Life-Autism/dp/0307275655
Jeg har arbejdet på behandlingshjem mv. i årevis med ASF, men jeg har

Næ, men det har jeg - og du kan jo selv læse Temples forklaringer.
Mvh.Bodil.

Fra : Patruljen

Dato : 30-01-10 12:05

On 29 Jan., 22:33, "Bodil Grove Christensen"
> [...]
> aldrig mødt den variation :)
>
> Næ, men det har jeg - og du kan jo selv læse Temples forklaringer.

Jeg har da læst et par bøger af Temple Grandins bøger.
Men jeg har stadig ikke mødt børn eller unge, som har insisteret på,
at have for småt fodtøj på.

Det er rigtigt af der kan være en hypersensivitet. Og det er heller
ikke usædvanligt, at børn eks.vis skal have klippet mærket i nakken af
undertrøjen væk. Og samtidig kan være vældigt ufølsomme et andet. Men
jeg har aldrig oplevet nogen insistere på de områder, som er beskrevet
her.

Jeg tænker, at man lige skal se tiden an. Og hvis drengen fortsætter,
så opsøge PPR.

Fra : Nana

Dato : 30-01-10 20:34

---

Jeg tænker, at man lige skal se tiden an. Og hvis drengen fortsætter,
så opsøge PPR.

----

Tiden skal sgu ikke ses an. OCD får lynhurtigt magten over et barns liv,
så der skal skrides ind hurtigt. Får man ikke behandlet årsagen til OCD´en
hurtigt, så risikerer man at symptomerne bare ændrer skikkelse, uden at
forsvinde. Jo længere man venter, jo mere integreres tvangstankerne og
tvangshandlingerne.

Fra : Patruljen

Dato : 30-01-10 12:08

On 30 Jan., 09:45, "Nielsen" <ikkeno...@mail.dk> wrote:
> [...]
> meddelelsenews:4b561ffd$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Se også ofte blandt børn med Tourettes Syndrom. OCD / Tourette / Asperger

Ledsagediagnoser - komorbiditet. Ja -

Fra : Patruljen

Dato : 31-01-10 02:30

On 30 Jan., 20:34, "Nana" <n...@phobiasild.dk> wrote:
> [...]
> hurtigt, så risikerer man at symptomerne bare ændrer skikkelse, uden at
> forsvinde. Jo længere man venter, jo mere integreres tvangstankerne og

Der er ingen andre ting, som indikerer OCD -
Vi ved alt for lidt om drengen til at kaste rundt med den slags
diagnoser

Fra : Anja

Dato : 31-01-10 10:51

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> tvangshandlingerne.

Der er ingen andre ting, som indikerer OCD -
Vi ved alt for lidt om drengen til at kaste rundt med den slags

Lige min tanke...
Anja

Fra : Bæ9

Dato : 31-01-10 11:32

> [...]
> tvangshandlingerne.

Der er ingen andre ting, som indikerer OCD -
Vi ved alt for lidt om drengen til at kaste rundt med den slags

POINT . ting tar tid og i psykologi er tiden den vigtigste faktor - som en
shrink engang sagde, at tiden er alle hans patienters bedste ven.

udredning tager tid og det første der skal ske er en grundig obsevation og
derefter indragelse af relevante fagfolk der så skal undersøge videre og
først derefter stille diagnosen

det er med psykologi og psykiatri som med jura - lad dem der ved noget om
det dømme og ikke gadens parlament hhv. selvbestaltede klogeåger
og -åge-inder

Fra : Nana

Dato : 31-01-10 12:14

> [...]
> tvangshandlingerne.

Der er ingen andre ting, som indikerer OCD -
Vi ved alt for lidt om drengen til at kaste rundt med den slags

Netop fordi der ikke foreligger en diagnose skal sagen undersøges nu.
Drengen har det åbenlyst vanskeligt, og har tanker og handlinger der gør ham
meget utilpas, og forældrene kan ikke hjælpe. Hvorfor ikke få styr på det
hurtigt? Ved heller ikke hvorfor at "ingen andre ting der indikerer ocd" er
relevant, eftersom han har tydelige symptomer på ocd.

Fra : Patruljen

Dato : 31-01-10 04:20

On 31 Jan., 12:13, "Nana" <n...@phobiasild.dk> wrote:

> [...]
> hurtigt? Ved heller ikke hvorfor at "ingen andre ting der indikerer ocd"  er
> relevant, eftersom han har tydelige symptomer på ocd.

Nej - han har ikke tydelige symptomer på OCD. Der er heller ikke
skrevet, at drengen er utilpas eller forpint.

Havde Far skrevet, at han ville have det samme gamle ( velkendte )
fodtøj på, så kunne vi genkende ASF. Men det står der heller ikke -

Fra : Nana

Dato : 31-01-10 20:37

> [...]

Havde Far skrevet, at han ville have det samme gamle ( velkendte )
fodtøj på, så kunne vi genkende ASF. Men det står der heller ikke -

Har du personlig erfaring med ocd, enten hos dig selv eller hos omgivelser?
Bare ren interesse, for det har jeg nemlig, både fra mig selv og mennesker
tæt på mig.
Trådstarteren skriver i øvrigt: Hvis man kommer til at tage fat i hans tøj,
er den helt gal. Så bliver
han meget sur og ked af det.
Hvordan tolker du det som om en dreng der ikke vil sidde ned pga.
tvangstanker ude af kontakt med virkeligheden, og som bliver meget sur og
ked af det, som om han ikke er utilpas?

Fra : Patruljen

Dato : 31-01-10 13:51

On 31 Jan., 20:37, "Nana" <n...@phobiasild.dk> wrote:

> [...]
> tvangstanker ude af kontakt med virkeligheden, og som bliver meget sur og
> ked af det, som om han ikke er utilpas?-

Jeg har haft en del med OCD at gøre i arbejdsmæssige sammenhænge. Ja -
Ofte som en ledsage diagnose til autisme spektrum forstyrrelse.

Det er karakteristisk for OCD, at tvangshandlingerne eller
tvangstankerne er til gene for vedkommende selv. Her syntes
beskrivelsen mere at handle om at utilfredsheden opstår i forbindelse
med intervension.

Fra : Nana

Dato : 31-01-10 23:01

> [...]

Jeg har haft en del med OCD at gøre i arbejdsmæssige sammenhænge. Ja -
Ofte som en ledsage diagnose til autisme spektrum forstyrrelse.
Så burde du også vide at man ikke bare bør lade stå til, men i stedet
iværksætte en analyse der klargør om ocd´en er en primærdiagnose, eller
symptom på andre forstyrrelser. Er der autisme inde i billedet, så er det da
om muligt endnu vigtigere at få undersøgt og behandle korrekt.
---

[...]
Jeg forstår slet ikke hvad du mener her. Jah, symptomerne er til gene for
drengen, når han forhindres i at lade tanker styre. Syntes du selv at det er
hensigtsmæssigt at lade stå til, når det generer drengen? Eller du mener
måske at ocd kun er et problem, hvis man forhindrer personen i at udføre
tvangshandlingerne?

Fra : Patruljen

Dato : 31-01-10 15:32

On 31 Jan., 23:01, "Nana" <n...@phobiasild.dk> wrote:

> [...]
> symptom på andre forstyrrelser. Er der autisme inde i billedet, så er det da
> om muligt endnu vigtigere at få undersøgt og behandle korrekt.

Der er en væsentlig forskel på at " se tiden an " frem til " at lade
stå til - :)

Jeg skrev ingenting om ASF i forbindelse med drengen som er nævnt
her. Det jeg skrev var, at hvis drengen insisterede på en
uforanderlighed - i forbindelse med sit fodtøj - så kunne jeg genkende
et eller andet. Jeg har mødt børn, som efter vintersæsonen havde
vanskeligt ved at skifte fra vinterstøvler til alm.fodtøj og
tilsvarende m.andre beklædningsgenstande. Men insisterer på at beholde
vinterhuen på indtil engang i juni og sådan noget. Men det er ikke det
jeg læser her -

> [...]
> hensigtsmæssigt at lade stå til, når det generer drengen? Eller du mener
> måske at ocd kun er et problem, hvis man forhindrer personen i at udføre

Ok.

I forbindelse med OCD, så er det som oftest sådan at vedkommende selv
oplever impulserne som pinagtige, overdrevne eller meningsløse. Det
kan dreje sig om overdreven håndvask for at tage et eksempel.
Vedkommende ved godt selv at det er irrationelt og oplever selv
tilstanden som pinagtig. Og ofte forsøger man at skjule symptomerne -

Det er ikke sådan at en person med OCD kun oplever en gene, når
ritualerne bliver forhindret af andre. Personen oplever selv
ritualerne som plagsomme og at man er forpint pga. ritualerne. Det er
nu engang ikke morsomt, at måtte tjekke sin hoveddør, igen, igen, igen
og igen for at forsikre sig om at den nu også er låst.

Jeg ser ikke den type forpinthed beskrevet af Far -

Fra : Brian K

Dato : 01-02-10 10:35

[...]

---snip-

Venligst

Braae

Hejsa

Ja, det lyder som en form for OCD.(uden at jeg skal sige noget med
sikkerhed, for jeg ved bare hvad det er, ikke hvordan man stiller en
diagnose)

Dog vil jeg sige at jeg selv som bare prøvede noget liiiidt i samme boldgade
(og der skal ikke grines, i er faktisk de første jeg nogensinde har fortalt
dette til) - men jeg kunne SIMPELTHEN ikke have hvis min undertrøje IKKE var
nede i underbukserne. Heldigvis noget jeg voksede fra i løbet af et par år.

Jeg tror at det er vigtigt at forstå at børn i den alder ikke helt har
forstået at tanker er noget man kan ændre på, og selv om han "kun" er 6 år -
så kunne man prøve på et tidspunkt hvor han er afslappet og befinder sig
nogenlunde godt i "sig selv" og sige at "tanker nogen gange kan have deres
egen vilje, men at det altså ER din søn der bestemmer over dem", og så komme
med feks mit eksempel med den LATTERLIGE ide om at min undertrøje SIMPELTHEN
bare skulle side ned i underhylerne (for det har jo naturligvis set totalt
latterligt ud!)

Og du kan fortælle ham at det tog mig 14 dage hvor jeg TVANG mig selv til at
bare lade dem komme almindeligt ned i bukserne, og de første 7 - 8 dage var
lidt svære at komme igennem. (og hvis du bruger mit eksempel, så gør det til
lidt underholdende (på min bekostning) - men uden at på nogen måde få hans
"tvangstanke" til at virke latterlig. For for din søn ER det et problem.

Ps. Jeg har aldrig siden haft lignende "episoder" - så mit bud er at alle på
nogle tidspunkter i deres liv kan have OCD lignende tanker.

God vind herfra
brian

Fra : Braae

Dato : 07-02-10 15:45

Hej alle.

Tak for jeres indlæg.

Jeg har haft talt med min læge om dette og han har afvist, at der er
tale om en sygdom, men fastholder, at min søns idé om, at man
undertideen ikke må røre ved hans tøj ligger inden for normalen.

Jeg manglede lige at tilføje til hændelsesforløbet, at problemet
faktisk er aftaget væsentligt.

Det som gjorde, at lægen afviste, at der var noget galt var, at det
kun var i perioder, at han ikke ønskede at blive rørt. Desuden havde
hans børnehaveklasselære på intet tidspunkt bemærket noget til det.
Fænomenent med at stå op, når han ser TV er passé. Det gør han ikke
mere. Jeg kan også kramme ham igen og når jeg tænker nærmere over det,
så havde jeg faktisk også selv det sådan, at mærket i nakken skal
klippes af (gør jeg faktisk stadig ) samt at undertrøjen skal ned
i bukserne. Eksampler som nogle af jer nævnte i denne tråd.

Meeeeen da jeg skrev til jer, der fyldte hans adfærd ret meget i min
underbevisthed. Alt sammen heldigvis i bedring

Tak for jeres indput.

Venligst

Braae