Min browser vil ikke læse mine php filer :~
Fra : Mads Horndrup

Dato : 17-01-10 19:55

Hejsa.

Når jeg skriver en php-fil i notepad, vil notepad KUN gemme den
som værende en *.php.txt fil.
Så jeg bruger notepad++ og gemmer filne som værende en *.php fil.

MEN: Når jeg åbner denne php-fil med Chrome, Explorer eller
Firefox, åbner den browseren op og begynder at downloade filen
gennem browseren.
Altså, fra mit skrivebord - til mit skrivebord.

Hvilket ikke rigtig giver nogen mening - hvad kan være galt?

-Mads

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : ShutEye

Dato : 17-01-10 20:12

> Når jeg skriver en php-fil i notepad, vil notepad KUN gemme den
> som værende en *.php.txt fil.

Har du visning af kendte filtyper slået til eller fra?

> [...]
> gennem browseren.
> Altså, fra mit skrivebord - til mit skrivebord.

Er det ikke også det den skal?

> Hvilket ikke rigtig giver nogen mening - hvad kan være galt?

Hvis det er for at se et php-script i funktion skal du have en webserver
kørende på din maskine.

Fra : Mads Horndrup

Dato : 17-01-10 21:22

ShutEye skrev:
> Hvis det er for at se et php-script i funktion skal du have en webserver
> kørende på din maskine.

Det er fordi mit html dokument indeholder et file include php-script, som jo
kun kan fungere hvis jeg bruger php.

Men, hvis jeg nu lægger siden online, vil det så virke? (altså, ikke bare
downloade filen, men faktisk vise siden)

Og, hvordan får jeg en webserver til at køre på min maskine - vil jo gerne
se resultatet før det kommer online :)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-01-10 21:37

Mads Horndrup wrote:

> Det er fordi mit html dokument indeholder et file include php-script, som jo
> kun kan fungere hvis jeg bruger php.

Ja.

> Men, hvis jeg nu lægger siden online, vil det så virke? (altså, ikke bare
> downloade filen, men faktisk vise siden)

Hvis din webserver understøtter PHP - så ja - ellers nej.

> Og, hvordan får jeg en webserver til at køre på min maskine - vil jo gerne
> se resultatet før det kommer online :)

www.wampserver.com/en

Mvh
Johan

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-01-10 23:27

Johan Holst Nielsen wrote:

> www.wampserver.com/en

Hvordan er den i forhold til:
<http://www.apachefriends.org/en/xampp.html>
(har kun prøvet den sidsnævnte).

Stig Johansen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-01-10 08:40

Stig Johansen wrote:

> Hvordan er den i forhold til:
> <http://www.apachefriends.org/en/xampp.html>
> (har kun prøvet den sidsnævnte).

Ved det faktisk ikke :) Kører selv Linux så kender ikke meget til
Windows platformen - jeg googlede blot ;)

Mvh
Johan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-10 20:30

Johan Holst Nielsen wrote:

> Ved det faktisk ikke :) Kører selv Linux så kender ikke meget til
> Windows platformen - jeg googlede blot ;)

Så findes http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 19-01-10 21:53

Erik Ginnerskov wrote:

> Så findes http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html

Eller
sudo apt-get install apache2 php5 mysql-server

Hvilket er lidt nemmere - og så behøves jeg ikke tænke på at den skal
opgraderes hele tiden fra en anden kilde en fra den dist jeg nu har
valgt at bruge.

Mvh
Johan

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-01-10 23:30

Mads Horndrup skrev:

> Men, hvis jeg nu lægger siden online, vil
> det så virke?

Hvorfor prøver du det ikke bare?

> Og, hvordan får jeg en webserver til at køre
> på min maskine - vil jo gerne se resultatet før
> det kommer online :)

http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.php?id=iisphp

giver en udmærket beskrivelse, både på en server
til asp og php.

Jeg har selv kørt web-server lokalt gennem mange
år, både asp og php - det fungerer bare, du kan
teste alt lokalt.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Michael Haase

Dato : 17-01-10 23:51

Allan Vebel skrev dette den 17-01-2010 23:30:

> http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.php?id=iisphp
>
> giver en udmærket beskrivelse, både på en server
> til asp og php.

Hvilket dog kræver at man ikke kører Windows XP Home Edition eller
Windows Vista Home Basic. Bare lige til generel oplysning.

--
Michael Haase

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-01-10 00:12

Michael Haase skrev:

> Hvilket dog kræver at man ikke kører
> Windows XP Home Edition eller Windows
> Vista Home Basic. Bare lige til generel
> oplysning.

Klart-klart, det burde jeg have oplyst

Det er nu rart at kunne teste lokalt, men kan
man ikke det, er det blot at flytte filen ud på
en server med ftp - det er ikke så svært.

Fra : Hans Andersen

Dato : 18-01-10 23:11

> Det er nu rart at kunne teste lokalt, men kan
> man ikke det, er det blot at flytte filen ud på
> en server med ftp - det er ikke så svært.

Jeg er nybegynder, men synes det er nemt at redigere når siden er
på mit hotel. Så kan jeg med det samme se resultatet i FF, IE,
Opera og Safari.
Og ønsker man ikke andre kan se det, før det er færdigt, kan man
blot lægge det i en undermappe.
mvh
Hans

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-01-10 23:23

Hans Andersen wrote:

> Jeg er nybegynder, men synes det er nemt at redigere når siden er
> på mit hotel. Så kan jeg med det samme se resultatet i FF, IE,
> Opera og Safari.

Du kan jo også teste i flere browsere, hvis du har en server kørende
lokalt. Så hedder domænet bare 'localhost' (eller hvad du nu vælger at
kalde din host) i stedet for ditdomæne.dk.

- Peter

Fra : Hans Andersen

Dato : 19-01-10 10:04

Peter Farsinsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Du kan jo også teste i flere browsere, hvis du har en server kørende
> lokalt. Så hedder domænet bare 'localhost' (eller hvad du nu vælger at
> kalde din host) i stedet for ditdomæne.dk.

Ja, selvfølgelig. Men når jeg nu har et hotel, behøver jeg jo ikke at have
en server lokalt.
mvh
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-01-10 20:39

Mads Horndrup skrev:

> [...]

> downloade filen, men faktisk vise siden)

Ja.

> Og, hvordan får jeg en webserver til at køre på min maskine -

Lad være. Det kan ikke betale sig - til trods for alle de
forklaringer der følger her i tråden om hvor nemt det er.

Når jeg laver hjemmesider, åbner jeg mit FTP-program til mit
webhotel og åbner netadressen i min browser.

Når jeg så har skrevet/rettet en fil, lægger jeg den ud på
serveren med træk og slip hvorefter jeg trykker Ctrl-R i
browseren. Så ser jeg resultatet.

En der har sin egen server kørende, kan spare ét træk og slip -
hvis han altså kun har ét sæt af filerne på sin computer (nul
reserve).

Men en hjemmeserver skal jo sættes op - og hvem siger at man
rammer præcis samme opsætning som den der kører på ens webhotel?
Hvis ikke det er tilfældet, får man en lumsk overraskelse når man
lægger filerne frem. Måske virker de ikke selv om de kørte
fejlfrit lokalt

Med min metode ved man at det virker når det virker.

--
Bertel

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-01-10 00:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> Lad være. Det kan ikke betale sig - til trods for alle de
> forklaringer der følger her i tråden om hvor nemt det er.

Jamen så vil jeg da være den første til at skrive om, hvor nemt det er.
Det er lige præcis så nemt eller svært, man vil ha' det til at være.

Hvis man ikke gider bokse rundt med konfigurationen, findes der pakker
som virker ud af boksen som f.eks. XAMPP. Selv bruger jeg Macports.

[snip]

> Med min metode ved man at det virker når det virker.

Hvad med versionering, mulighed for at rulle tilbage til en tidligere
version, migrations i databasen, debugging og profiling? Det er pænt
svært at lave den slags ting med din metode ;)

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-01-10 21:14

Peter Farsinsen skrev:

> Hvad med versionering, mulighed for at rulle tilbage til en tidligere
> version, migrations i databasen, debugging og profiling? Det er pænt
> svært at lave den slags ting med din metode ;)

En tidligere version får jeg fat i ved at hente en af mine mange
backup'er.

Alt det databaseroderi - hvordan får man lige synkroniseret det
med databaseserveren på ens webhotel?

- Åh, du snakker om at man slet ikke skal have et webhotel, men
kører sig egen server til det hele. Jamen det gør jeg ikke, og
det ville du have vidst hvis du havde læst hvad jeg skrev.

Og vis mig den nybegynder der brænder efter at lave versionering,
mulighed for at rulle tilbage til en tidligere version (som ikke
klares ved at hente en tidligere fil), migrations i databasen,
debugging og profiling.

--
Bertel

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-01-10 01:20

Bertel Lund Hansen wrote:
> En tidligere version får jeg fat i ved at hente en af mine mange
> backup'er.

He he ok. Det er selvfølgelig også en mulighed, men jeg tænker
selvfølgelig på versionsstyring så som Git, SVN eller hvad man nu er til.

> Alt det databaseroderi - hvordan får man lige synkroniseret det
> med databaseserveren på ens webhotel?

Ved at bruge et framework eller et andet værktøj, som understøtter
migrations.

> - Åh, du snakker om at man slet ikke skal have et webhotel, men
> kører sig egen server til det hele. Jamen det gør jeg ikke, og
> det ville du have vidst hvis du havde læst hvad jeg skrev.

Nej, jeg synes bestemt at webhoteller skal administreres af folk der har
forstand på det. Det har jeg ikke, så jeg nøjes med at rode i min lokale
server og afvikler kode der er i 'produktion' på nogle servere, der er
sat op af folk der ved, hvad de laver (håber jeg).

> [...]
> mulighed for at rulle tilbage til en tidligere version (som ikke
> klares ved at hente en tidligere fil), migrations i databasen,

Det er der nok ikke så mange nybegyndere der gør, men der er jo ikke
noget i vejen for at foreslå nogle sunde praksisser. Jeg ville gerne
have vidste mere om versionsstyring, migrations og automatiseret
deployment tidligere.

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-10 01:52

Peter Farsinsen skrev:

> Det er der nok ikke så mange nybegyndere der gør, men der er jo ikke
> noget i vejen for at foreslå nogle sunde praksisser.

Man kan gøre vejen mod målet så lang med råd om sunde praksisser
at nybegynderen finder noget andet at give sig til.

--
Bertel

Fra : Benny Andersen

Dato : 17-01-10 23:28

On 17 Jan., 20:38, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Lad være. Det kan ikke betale sig - til trods for alle de
> forklaringer der følger her i tråden om hvor nemt det er.
De (apache/iis) fungerer 'out of the box' - det er lærerigt og faktisk
sjovt

> Når jeg laver hjemmesider, åbner jeg mit FTP-program til mit
> webhotel og åbner netadressen i min browser.
Ja-ja - dit eneste fokus og jo også indholdet.

> Men en hjemmeserver skal jo sættes op - og hvem siger at man
> rammer præcis samme opsætning som den der kører på ens webhotel?
Her er netop grunden til at starte med lokal server - så ved man
hvilke krav man skal lede hos dem der hoster. php og phpmyadmin
version og afhængighed af diverse moduler.