Profiber internet kvalitet
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-01-10 01:43

Hejsa

Jeg har en internetforbindelse via Profiber men den kører mildt sagt
dårligere end min gamle adsl forbindelse 4068/768 hos TDC - der er
hyppige udfald om aftenen hvor tingene slæber sig afsted
Kører jeg målinger hos Profiber eller udbydere i Danmark ser
båndbredden rimelig fornuftig ud

Nogen bud på en mere stabil udbyder eller skal jeg kikke efter fejl i
min egen installation
Hvordan er jeres oplevelser mht Profiber?

KabelTV'et er nu heller ikke supergodt, det sker jævnligt at
billedsiden går helt i stå i flere minutter på fx DR HD :(

Hvis jeg skal skifte hvor kraftig en forbindelse skal man så gå efter?
Vi er 4 maskiner på nettet og jeg skal have båndbredde nok til at køre
remote desktop via cisco VPN med en fornuftig hastighed

En alternativ router med prioritering af min trafik ind/ud af huset
kan evt være løsningen - arbejde versus privat/leg :)

tpf /Peter

Fra : *Sune*

Dato : 15-01-10 10:09

On Fri, 15 Jan 2010 00:43:28 -0800 (PST), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>KabelTV'et er nu heller ikke supergodt, det sker jævnligt at
>billedsiden går helt i stå i flere minutter på fx DR HD :(

Har du ringet til deres kundeservice?

Måske kan de logge ind i routeren og se signalkvalitet, log m.m.

Mvh
Sune

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-01-10 12:11

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> hyppige udfald om aftenen hvor tingene slæber sig afsted
> Kører jeg målinger hos Profiber eller udbydere i Danmark ser

dvs. båndbredde ok ?
hvorfor skriver du så "slæber sig afsted" ?

Er det en bestemt applikation/service der slæber sig af sted
eller er det en bestem destination (IP-adresse) ?

> Nogen bud på en mere stabil udbyder eller skal jeg kikke efter fejl i
> min egen installation
> Hvordan er jeres oplevelser mht Profiber?

Hvilken hastighed abonnerer du på ?

min fars 15M/15M virker ganske godt , og begrænsningen
ser ud til at være hans router, men det kommer tæt på.

Har du selv egen router på som måske er den begrænsende faktor?

Er det måske over trådløs du oplever problemer ?

Prøv at kontakte profiber, måske der er noget galt med din forbindelse?
men kontroller lige at det ikke er dit eget udstyr/pc/firewall der
er problemer.

> [...]
>
> En alternativ router med prioritering af min trafik ind/ud af huset
> kan evt være løsningen - arbejde versus privat/leg :)

F.eks. Linksys 54GL med DD-WRT software har QoS.
Har du 50M/50M så er jeg dog ikke sikker på at den kan følge med, så
skal man vist op i special routere, da de fleste billig-routere ikke
helt er lavet til fiber-hastigheder på WAN....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-10 14:18

Peter Lykkegaard skrev:

> En alternativ router med prioritering af min trafik ind/ud af huset
> kan evt være løsningen - arbejde versus privat/leg :)

Denne her side er smaddergod til at vise hvad routerne reelt kan
magte:

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

--
Bertel

Fra : Sørensen

Dato : 15-01-10 15:06

"Peter Lykkegaard" skrev
[...]

Jeg har en 50/50 som køre 53/43, der var problemer med støj på De
analoge kanaler , men det skyldes et forkert kabel mellem vægstik
og modem, det fandt teknikkeren lynhurtigt ud af, nu køre det
perfekt, det kunne godt tyde på at der er fejl på din linie når
det er både TV og net der er dårlig, prøv at få en teknikker ud.

vh.
Sørensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-01-10 10:41

Frank Damgaard skrev

> dvs. båndbredde ok ?

På den bærbare ligger den på 20/20mbit

> hvorfor skriver du så "slæber sig afsted" ?

Fordi fx danske nyhedsmedier: jp, dmi etc åbner langsomt i forhold til
jobbet (kan være pga proxy på jobbet)
Men også udenlandske sider, fx microsoft.com, coolite.com åbner
langsomt hjemme i forhold til jobbet

Svjh fungerede det ok da jeg kørte på adsl professionel via TDC
Samme pc men andet trådløst access punkt

> min fars 15M/15M virker ganske godt , og begrænsningen
> ser ud til at være hans router, men det kommer tæt på.

Ok tak. Jeg i første omgang nysgerrig efter om andre oplever problemer
generelt med profiber eller om det er lokalt (hos mig)

> Har du 50M/50M så er jeg dog ikke sikker på at den kan følge med

Også en ting jeg skal have undersøgt
Jeg spekuleret på at drosle ned til 15/15 da man nok aldrig kan hente
med meget mere end 10mbit i de travle timer
Eller? Vi er fire på nettet på een gang hvor drengene spiller diverse
fps online spil

- Peter

Fra : Sørensen

Dato : 15-01-10 18:50

"Peter Lykkegaard" > skrev

På den bærbare ligger den på 20/20mbit

Du kan jo ikke regne med noget som helst hvis Du bruger trådløs,
det er en nødløsning, Da jeg fik en 50/50 kunne den kun klare
14/14 via en alm. netgear router (via kabel), der måtte bedere
grej til . jeg bruger nu en proffetionel model.
Kig på det link der var i et tidligere svar og find en router med
et ordentligt "throuput" f.eks. Trendnet 633GR

vh.
Sørensen

Fra : Jens

Dato : 15-01-10 19:23

> [...]

>jobbet (kan være pga proxy på jobbet)
>Men også udenlandske sider, fx microsoft.com, coolite.com åbner

Hvis båndbredden ikke fejler noget, men svartiderne gør, så check f.eks. om
du benytter korrekt DNS. Prøv evt. med OpenDNS:

208.67.222.222
208.67.220.220

for at se om det ændrer noget....

> [...]

>Ok tak. Jeg i første omgang nysgerrig efter om andre oplever problemer
>generelt med profiber eller om det er lokalt (hos mig)

Det lyder som om at det er lokalt hos dig...

Jens

Fra : N/A

Dato : 15-01-10 20:17

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-10 20:43

Peter Lykkegaard skrev:

> Jeg spekuleret på at drosle ned til 15/15 da man nok aldrig kan hente
> med meget mere end 10mbit i de travle timer

Jeg kører 25 Mbit (Stofanet), og det sker at det kører med fuld
hammer, men det er ikke så tit. Jeg har nu mere på fornemmelsen
at det er diverse servere der lægger låg på hastigheden. Det
passer for godt med 'pæne' nethastigheder, og somme tider kører
det kun med 256 kbit, og det kan ikke passe at nettet er så
belastet. Målinger mod TDC giver knap 25 Mbit hver gang.

> Eller? Vi er fire på nettet på een gang hvor drengene spiller diverse
> fps online spil

Prøv da at gå ned på 15 og se om det er godt nok. Det koster
giodt nok at vende tilbage igen, men det er jo sparet under
forsøget.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-01-10 11:56

Sørensen skrev

> Du kan jo ikke regne med noget som helst hvis Du bruger trådløs,
> det er en nødløsning,

Pjat, jeg burde kunne regne med at en internetside åbner med en
nogenlunde fornuftig hastighed og som minimum med ca samme hastighed
som da jeg havde betydeligt mindre båndbredde på internettet og også
kørte trådløst endda med mindre båndbredde men samme PC/netkort
På den gamle ADSL linie havde jeg 10mbit access point mod 54mbit i dag

Profibers speedtest viser 20/20mbit og så forventer jeg *¤#*@ også at
det ikke tager flere sekunder at hente fx Googles image på 10054 byte

- Peter

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-01-10 20:17

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
>
> Profibers speedtest viser 20/20mbit og så forventer jeg *¤#*@ også at
> det ikke tager flere sekunder at hente fx Googles image på 10054 byte

har du prøvet speedtests til andre adresser?
se andre byer : http://speedtest.net/
så kan du teste forbindelse til andre servere end på profiber's net.

For det lyder mystisk, for selv med vnc remote til min fars PC går
det rimeligt hurtigt at hente sider ....

Og det gælder alle computere hjemme, ikke bare din bærbare?

Er der andet trafik samtidig når du henter sider, f.eks. fildeling
eller andet download?
Det kan nemlig nogen gange sløve routeren ganske meget hvis NAT tabellen er
for lille. (ofte nødvendig med genstart af router for at nulstille fuld tabel
eller vente meget længe)

Fra : N/A

Dato : 16-01-10 13:58

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-01-10 12:13

Jens skrev

> Hvis båndbredden ikke fejler noget, men svartiderne gør, så check f..eks. om
> du benytter korrekt DNS.

Hmm ipconfig /alll på pc'en fortæller mig at routeren er min DNS (pga
wlan?)

Jeg prøver lige de to servere du har forslået på min pc for at se
hvordan det spiller :)

btw så er routeren en linksys wrp400 med firmware Version: 1.01.01B8
Den kører IGMP v2 og IGMPProxy samt Immediate Leave er enabled

DNS er 87.104.254.39 samt 87.104.254.135

Hmm det trådløse kører mixed vil det hjælpe at køre G only eller evt
bare B?
G er jo ikke så stærkt når man kommer lidt væk fra antennen

Ok ok, sikkert bedre at spørge om dette i den rigtige gruppe

- Peter

Fra : N/A

Dato : 15-01-10 20:17

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-01-10 12:31

Frank Damgaard wrote:

> har du prøvet speedtests til andre adresser?

Jep

> se andre byer :http://speedtest.net/

København/Århus giver lidt mere end 20/20
Helsinki giver 20 ned men 12 op - det er vel forventet

Hmm jeg burde vel egentlig prøve mig frem på en af PC'erne der har
snor

- Peter

Fra : Sørensen

Dato : 16-01-10 07:05

"Peter Lykkegaard" skrev
Hmm jeg burde vel egentlig prøve mig frem på en af PC'erne der
har
snor

Ja lige netop, og måske direkte i profiber`s udstyr.

vh.
Sørensen

Fra : N/A

Dato : 16-01-10 13:58

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-01-10 14:24

Asbjorn Hojmark skrev

> Hvis ikke noget af ovenstående hjælper, kan du prøve at downloade,
> installere og køre wireshark

Er ved at hente den med ca 60kb i sekundet ... fra wireshark.org

- Peter

Fra : Jens

Dato : 19-01-10 10:40

Asbjorn Hojmark skrev

>Er ved at hente den med ca 60kb i sekundet ... fra wireshark.org

Fik du prøvet forslaget med at ændre DNS server adresser til f.eks. OpenDNS
?

Jens

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-01-10 02:58

Jens skrev

> Fik du prøvet forslaget med at ændre DNS server adresser til f.eks. OpenDNS

Ja PC'en kører på OpenDNS når det trådløse netværk bruges

Jeg tror jeg vil prøve Profibers DNS servere direkte
Kører jeg tracert mod OpenDNS så har op til 200ms i svar samt en del
timeouts ved det næstsidste hop, ved ikke om det betyder noget?

Netværk er jeg ikke så skarp i :)

- Peter

Fra : Jens

Dato : 19-01-10 11:46

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
Jens skrev

>Ja PC'en kører på OpenDNS når det trådløse netværk bruges

Dvs. at du ændrede fra nuværende til OpenDNS ?
Gav det nogen forskel i svartiderne ?

>Jeg tror jeg vil prøve Profibers DNS servere direkte
>Kører jeg tracert mod OpenDNS så har op til 200ms i svar samt en del
>timeouts ved det næstsidste hop, ved ikke om det betyder noget?

Som udgangspunkt får du nok mest ud af at benytte Profibers DNS servere, da
de er dem der er tættest på dig.

>Netværk er jeg ikke så skarp i :)

Næh, det kan vi jo ikke være alle sammen, men det er vel ingen hindring for
at løse dit problem...

Jens

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-01-10 06:04

Jens skrev

> Dvs. at du ændrede fra nuværende til OpenDNS ?

Jeps

> Gav det nogen forskel i svartiderne ?

Det synes jeg, men det er sgu noget subjektivt
Jeg prøver lige profibers dns også
Jeg tror jeg vil skifte lidt frem/tilbage de næste dage

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-01-10 12:51

Bertel Lund Hansen skrev

> Prøv da at gå ned på 15 og se om det er godt nok. Det koster
> giodt nok at vende tilbage igen, men det er jo sparet under
> forsøget.

Firmaet betaler såehh :)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-01-10 04:57

Sørensen skrev

> Ja lige netop, og måske direkte i profiber`s udstyr.

Direkte?
Mener du udenom den router jeg har fået leveret?

- Peter

Fra : Frank Damgaard

Dato : 16-01-10 13:58

Peter Lykkegaard wrote:
> Sørensen skrev
>>
> Direkte?
> Mener du udenom den router jeg har fået leveret?

vær opmærksom på at skift at MAC-adresse medfører der
går 1-2 timer inden man får en IP adresse igen,
og dermed uden internet indtil da...

Men prøv med andre PC og koblet direkte til router,
jeg formoder at router er den af Profiber til VoIP,
så det er vel også Profiber der supporterer denne,
hvis der er problemer.

Fra : Sørensen

Dato : 16-01-10 14:13

"Peter > skrev >
Direkte?
Mener du udenom den router jeg har fået leveret?

-
Det så ud som om du havde en router koblet til lanporten på
profibers grej, man kunne så koble direkte på profiber`s grej for
at udelukke flaskehals i egen router.

vh.
Sørensen

Fra : Henning

Dato : 16-01-10 14:26

On Sat, 16 Jan 2010 03:56:44 -0800 (PST), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Sørensen skrev

>Direkte?
>Mener du udenom den router jeg har fået leveret?

Ja - det allerbedste vil være at boote op på en Bart-cd eller lign, så
du har 100% sammenlignelige resultater uden påvirkning af evt. cached
information.

Fra : N/A

Dato : 18-01-10 22:07

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-01-10 06:28

Sørensen skrev

> Det s ud som om du havde en router koblet til lanporten p
> profibers grej,

Ok routeren jeg har fået fra Profiber er en linksys wrp400
Det er den der bliver brugt pt

- Peter

Fra : Sørensen

Dato : 17-01-10 07:34

"Peter > skrev

Ok routeren jeg har fået fra Profiber er en linksys wrp400
Det er den der bliver brugt pt

Den har ingen fiber-indgang så der må sidde noget mere imellem
fiberen og Din router, som du kan prøve at koble direkte på, men
du skal ikke regne med fuld hastighed på det trådløse, en 54
mb.s. trådløs som Din køre kun 54 i teroien og kun helt tæt på
routeren den reelle hastighed ligger tit under det halve.

vh.
Sørensen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 17-01-10 15:58

Sørensen wrote:

> [...]
> regne med fuld hastighed på det trådløse, en 54 mb.s. trådløs som Din
> køre kun 54 i teroien og kun helt tæt på routeren den reelle hastighed

Profiber har en box ved muren hvor fiber går ind.
Derfra forbindes et netkabel til router, bruger man Profiber's
router så er det fordi man anvender deres anbefalede telefoni
med VOIP router (linksys wrp400).

Skifter man router (og mac-adresse) så går der 1-2 timer inden man
får ny IP adresse og internetforbindelse.

så der bør kun testes på RJ45 LAN udgang på WRP400 router
og gerne med flere PC, og så fejlmelde til profiber hvis
der er problemer med hastighed.

Fra : Chano Andersen

Dato : 18-01-10 22:07

Peter Lykkegaard skrev:
> Ok routeren jeg har fået fra Profiber er en linksys wrp400
> Det er den der bliver brugt pt

Bemærk at den kun kan klare op til ca. 40 mbit mellem internettet og dit
lan. Sikkert mindre hvis trafikken kommer fra mange computere. (Har kun
selv testet med en computer sat på henholdsvis lan og wan port.)

- Chano Andersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-01-10 07:28

Sørensen skrev

> Den har ingen fiber-indgang så der må sidde noget mere imellem
> fiberen og Din router, som du kan prøve at koble direkte på,

Ja der et netværkskabel der går fra kælderen op til routeren der er i
stuen

> men du skal ikke regne med fuld hastighed på det trådløse

Njah det mener jeg heller ikke jeg gjorde?

> en 54 mb.s. trådløs som Din køre kun 54 i teroien og kun
> helt tæt på routeren den reelle hastighed ligger tit under det halve.

Jeg kan jo undersøge hvor hurtigt jeg henter data fra en anden maskine
i huset
Svjh har der aldrig været problemer i den retning

Lige nu går jeg ud fra at båndbredden er minimum 20/20mbit på det
trådløse netværk
Og jeg mener stadig at internettet gerne skulle være minimum lige så
godt hurtigt som da jeg var på en TDC ADSL 4096/768 - hvilket det ikke
er
Hvilket selvfølgelig er en ekstrem subjektiv vurdering :)

- Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-01-10 21:10

On Mon, 18 Jan 2010 06:28:19 -0800 (PST), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> Lige nu går jeg ud fra at båndbredden er minimum 20/20mbit på det
> trådløse netværk

Med god dækning (godt signal) kan du godt regne med noget i den
størrelsesorden -- 20 Mbps er normalt opnåeligt 'goodput' på en 54
Mbps wireless forbindelse -- men ikke *mere* end det, og kun hvis der
kun er en enkelt pc på, der bruger forbindelsen.

> Og jeg mener stadig at internettet gerne skulle være minimum lige så
> godt hurtigt som da jeg var på en TDC ADSL 4096/768 - hvilket det ikke
> er

Hvis du kan *måle* dig til en ok hastighed (hastighedstests etc), men
det *føles* langsomt, er det, som andre har været inde på,
sandsynligvis langsomt navneopslag. Det kan du checke ved at prøve at
bruge nogle andre navneservere.

Andre mulige fejlkilder er (dårlige) personlige firewalls, anti-virus
og anti-spyware og lignende programmer (Prøv at slå dem fra), eller en
syg router (Prøv uden).

Hvis ikke noget af ovenstående hjælper, kan du prøve at downloade,
installere og køre wireshark, surfe rundt på nettet lidt og lægge dit
trace op et sted. Det burde være til at se, hvorfor det går langsomt.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-01-10 14:45

On 15 Jan., 15:06, Sørensen <no...@microsoft.com> wrote:

> Jeg har en 50/50 som køre 53/43, der var problemer med støj på De
> analoge kanaler , men det skyldes et forkert kabel mellem vægstik
> og modem, det fandt teknikkeren lynhurtigt ud af,
Hmm det var dog utroligt, hvor de bruger forkerte pathkabler!!! Det
lader i hvertfald til, at der ikke liige er styr på det, da jeg også
læste en med dårlig analog billede, hvor fejlen også var forkert
patchkabel...

Fra : Sørensen

Dato : 19-01-10 13:26

"Bjarke Hansen" skrev ,
[...]

Det skal De så ikke have skyld for her, det var mig selv der
havde skiftet fiber-patchkablet til en længere model som
åbentbart ikke havde De rigtigt connectore ;-( Undskyld profiber

vh.
Sørensen