valg af grafikkort
Fra : søren svendsen

Dato : 13-01-10 15:08

Jeg er blevet foræret et "GeForce Quadro fx370 grafikkort" og et "MSI
GeForce NX7950GT-VT2D512EZ 512MB SLI PCI-Express" grafikkort.

På min egen pc har jeg et GeForce 9500 GT kort, og mit spørgsmål går ud
på om det kan betale sig for mig at bytte det ud til et af de
ovenstående i min maskine? Jeg har utrolig lidt forstand på hardware og
håber i kan hjælpe.

På forhånd tak.

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-01-10 15:52

"søren svendsen" <sgs@xxxfemkantxxx.dk> wrote in message
> [...]
> om det kan betale sig for mig at bytte det ud til et af de ovenstående i
> min maskine? Jeg har utrolig lidt forstand på hardware og håber i kan

Hvis du spiller kunne det være bedre med 7950'eren.

Ellers ville jeg beholde 9500GT kortet.

Det er lidt svært at finde sammenlignlige benghmarks test på 7950 og 9500
kortene. Hvis man søger på google efter
f.eks. 7950GT or 9500GT, dukker der nogle ting op, der indikere er 7950
kortet er noget bedre til 3d grafik end 9500 kortet.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-01-10 16:01

"Bjarne K." <b@bjarnek.invalid> wrote in message

> [...]
> f.eks. 7950GT or 9500GT, dukker der nogle ting op, der indikere er 7950
> kortet er noget bedre til 3d grafik end 9500 kortet.

Hov jeg glemte. Og andre siger at 9500GT er hurtigere end 7950 (kan måske
hænge sammen med at 9500GT fåes med både ddr2 og ddr3 ram.
Og kan det passe, at 7950GT kun er et DX9 kort (ikke at det betyder det helt
vilde)

Men igen det har kun noget at sige, hvis du spiller 3d spil.

Bjarne K.

Fra : søren svendsen

Dato : 14-01-10 17:11

Bjarne K. skrev:
> [...]
> vilde)
>
> Men igen det har kun noget at sige, hvis du spiller 3d spil.

Tak for svarene. Ja jeg har også forstået at 7950 er et dx9. Til nye
spil kræves der som regel dx10 ikke sandt?

Fra : Kenneth

Dato : 14-01-10 17:24

søren svendsen wrote:
> Tak for svarene. Ja jeg har også forstået at 7950 er et dx9.
> Til nye spil kræves der som regel dx10 ikke sandt?

Jeg har ikke oplevet nogle nye spil der kun kan DX10.

Med Venlig Hilsen
Kenneth Iversen

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-10 07:19

> Tak for svarene. Ja jeg har også forstået at 7950 er et dx9. Til nye
> spil kræves der som regel dx10 ikke sandt?

Ikke endnu og vistnok heller ikke hvis du kører Windows XP (har de fået
lavet DX10 til XP nu?), der er en del spil der understøtter DX10, men jeg
har heller ikke set nogen der _kræver_ det endnu, men det kommer nok og
bliver nok også normalt fremover... Indtil de laver DX11!

Brian

Fra : Kenneth

Dato : 16-01-10 00:10

Brian Lund wrote:
> Ikke endnu og vistnok heller ikke hvis du kører Windows XP
> (har de fået lavet DX10 til XP nu?)

Nej og det kommer heller ikke til XP. Jeg tænker det er
præsist den årsag til, at der ikke er nogle spil der
kun kan DX10. Det vil være at skyde sig selv i foden
med så mange der stadig bruger XP.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-01-10 12:00

> Bjarne K. skrev:
>>
> Tak for svarene. Ja jeg har også forstået at 7950 er et dx9. Til nye spil
> kræves der som regel dx10 ikke sandt?

Som de andre også er inde på, er der (så vidt jeg ved) ikke lavet nogle spil
endnu, der kun kan køre med dx10.
Mange spil kræver Shader Model >= 3, hvilket jeg mener 7950 understøtter og
er sikker på at 9500 kortet gør.

De første DX11 spil er på gaden, men mon ikke de også kan køre med DX9. Dirt
2 kan køre på en XP (DX9)

Hvis du skulle få lyst, kunne du jo eventuelt selv lave en lille benchmark
test. Brug f.eks 3dmark06 (eller 05) og se hvilket kort der er hurtigst.
(Hvis du gør, må du da gerne skrive resultatet her)

Bjarne K.