Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
ang. multimedie skatten
Fra : Michael

Dato : 12-01-10 13:45

Har tænkt på, om man ikke ville kunne gøre ligesom SKAT selv gør med
medarbejdernes mobiltelefoner, at SKAT lejer medarbejdernes egen-købte
mobil, for så at undgå multimedie beskatningen for medarbejderne, til at man
så selv køber en PC, også lejer firmaet PC'en af dig, for på den måde at
komme uden om multimedie beskatningen. SKAT har jo på sin vis selv vist,
hvordan man kommer uden om multimedie beskatningen med en mobiltelefon, det
er vel i princippet ikke meget anderledes end en PC ??

En fordel kan jo være, at man så selv sammensætter en PC efter behov, også
laver firmaet en fast og ens ordning for alle i firmaet. Det er så op til en
selv, om hvor mange penge man vil bruge på en PC, og dem som har store krav,
kan jo på den måde selv spøtte lidt ekstra i til PC'en. :)

Er der nogen der måske kan be-eller afkræfte en sådan teori
--

MVH
Michael

Fra : alexbo

Dato : 12-01-10 14:31

"Michael" <no@mail.2me> skrev

> Har tænkt på, om man ikke ville kunne gøre ligesom SKAT selv gør med
> medarbejdernes mobiltelefoner, at SKAT lejer medarbejdernes egen-købte
> mobil, for så at undgå multimedie beskatningen for medarbejderne,

Gør de det?
Hvordan kommer de så uden om beskatningen af leje indtægten?

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael

Dato : 12-01-10 15:35

> Hvordan kommer de så uden om beskatningen af leje indtægten?
>
> mvh
> Alex Christensen
Det gør man heller ikke, men i runde tal, så koster mobilen måske
medarbejderen 200kr/mdr, så lejer SKAT den og betaler 400/mdr, så har du jo
dækning for din udgift efter skat.
Det koster jo heller ikke udlejnings firmaer, at leje ting ud, så hvidt jeg
ved :)

Og SKAT kan jo sikkert trække leje udgiften fra som drift omkostning, eller
hvad man nu kan kalde det...

Og jo, SKAT løser det sådan, det var i nyhederne, vidst nok mellem jul og
nytår.
--

MVH
Michael

Fra : alexbo

Dato : 12-01-10 19:09

"Michael" skrev

> Det gør man heller ikke, men i runde tal, så koster mobilen måske
> medarbejderen 200kr/mdr, så lejer SKAT den og betaler 400/mdr, så har du
> jo dækning for din udgift efter skat.
Så var det nemmere bare at hæve hans løn med 400 kr.

> Det koster jo heller ikke udlejnings firmaer, at leje ting ud, så hvidt
> jeg ved :)
Jo de betaler skat.

> Og SKAT kan jo sikkert trække leje udgiften fra som drift omkostning,
> eller hvad man nu kan kalde det...
Ja.

> Og jo, SKAT løser det sådan, det var i nyhederne, vidst nok mellem jul og
> nytår.
Måske skulle man foreslå sin arbejdsgiver at han ikke skal betale løn men
kun leje af en selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 13-01-10 09:13

"Michael" skrev
> Og jo, SKAT løser det sådan, det var i nyhederne, vidst nok mellem jul og
> nytår.

Du har vel ikke et link? Jeg har forgæves googlet uden held

/Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-01-10 07:39

Michael skrev den 12-01-2010 15:34:

> Og jo, SKAT løser det sådan, det var i nyhederne, vidst nok mellem jul og
> nytår.

Nå da da, det vil jeg da gerne vide meget mere om.
Den historie har ikke krydset mit bord. Og jeg plejer at følge ret godt med.

Privat indlæg og alt det der.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-01-10 07:41

Michael skrev den 12-01-2010 13:44:
> [...]
> så selv køber en PC, også lejer firmaet PC'en af dig, for på den måde at

Den spændende historie må du gerne fortælle lidt mere om.
Fx med et link til avisartikler mv.

Privat indlæg og alt det andet juridisk fnidder.

Fra : Michael

Dato : 14-01-10 08:26

> Den spændende historie må du gerne fortælle lidt mere om.
> Fx med et link til avisartikler mv.

Jeg skal prøve om jeg kan finde indslaget, men tror det var i tv2east
omkring jul, kan dog ikke huske precis hvilken dag :(

Der fortalte de, at SKAT ville leje folks egne mobil'er, og og på den måde
opretholde kundeservicen om aftenen, når medarbejderne ikke sad på kontoret.
Så kunne medarbejderne jo stadig besvare folks opkald til SKAT om aftenen.
--

MVH
Michael

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-01-10 19:15

Michael skrev den 14-01-2010 08:25:

> [...]
> Så kunne medarbejderne jo stadig besvare folks opkald til SKAT om aftenen.

LOL!

Tak for en billig griner.

stadig privat.

Fra : Michael

Dato : 19-01-10 07:51

> LOL!
>

> Tak for en billig griner.

Ja, havde det været den 1/4 så kan jeg forstå dig, men det var det sgu' ikke
*<

--

MVH
Michael

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-01-10 00:40

Michael skrev den 19-01-2010 07:51:

> Ja, havde det været den 1/4 så kan jeg forstå dig, men det var det sgu' ikke
> *<

kildehenvisning, tak!

Tror du selv, at du får en myndighed med så stramme åbningstider som de
har idag til at ringe til borgerne om aftenen og weekenden? I deres
callcentre?

Naturligvis er SKAT på arbejde døgnet rundt i visse funktioner fx told
og kontrolaktioner. Eller der sidder en enkelt medarbejder som besvarer
et par emails i aftentimerne eller weekenden....men derfra til at leje
mobiler for at medarbejderen skal undgå multimedieskatten....næppe.

privat indlæg mv.

Fra : Benny Andersen

Dato : 23-01-10 18:19

On 14 Jan., 08:25, "Michael" <n...@mail.2me> wrote:

> [...]
> Så kunne medarbejderne jo stadig besvare folks opkald til SKAT om aftenen.

Det er da meget enkelt - multimedieskat udløses når noget multimedie
(grej, hostning,telefon,bredbåand,...), som er en driftudgift i
erhvervs øjemed, brugers privat.

Hvad siger en medarbejder så, når en arbejdsgiver kommer med noget der
ikke har værdien af skat af 5000, som vedkommende skal bruge? Han
siger nej tak, jeg vil gerne løse opgaven men skal disse remedier
tilhørerende virksomheden anvendes, skal jeg kompenseres for mit tab.

Et andet eksempel: En selvstændig erhervsdrivende har nogle
driftomkostninger af multimedie art. Ved slutningen af året viser det
sig at disse udgifter har været meget små - lad os sige dkk 1000,-
Udgiften tages privat, de relevante omkostningerne modposteres 'indkud
i virksomhed'(privatforbrug) - altså egenkapitalen reduceres med dkk
1000,-

Fra : alexbo

Dato : 24-01-10 10:53

"Benny Andersen" skrev

>Det er da meget enkelt - multimedieskat udløses når noget multimedie
>(grej, hostning,telefon,bredbåand,...), som er en driftudgift i
>erhvervs øjemed, brugers privat.

Nej så enkelt er det ikke for så kunne den undgås ved ikke at bruge det
privat.

SKAT har skrevet en vejledning.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=62010

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 24-01-10 12:44

alexbo skrev:
> "Benny Andersen" skrev

> Nej så enkelt er det ikke for så kunne den undgås ved ikke at bruge det
> [...]

Det er korrekt. Benny, det der gør multimediebeskatningen så
problematisk er især, at der er tale om en rådighedsskat, dvs. at man
bliver beskattet, blot man har rådighed over multimediet uanset om det
anvendes privat eller ej. Man har nemlig muligheden for det.

Jeg var i øvrigt på det årlige kursus i aktuel skat med revisionsfirmaet
i onsdags, hvor multimediebeskatningen fyldte en del. Ikke så meget fra
oplægsholderens side, men via diskussion i plenum og stillede spørgsmål.

Der blev det præciseret, at hvis man som arbejdstager har fået en
mobiltelefon stillet til rådighed som led i udførelsen af ens
arbejdsopgaver så skal beskattes af kr. 3.000 (det kan
værehjemmehjælpere, håndværkere, revisorer osv.). Det er alle vist med
på. Hvis arbejdstageren som protest går til chefen og smider
mobiltelefonen på bordet og siger, at så vil han ikke have den, så
sidestilles det med en opsigelse, hvilket får arbejdstagerne til at
tælle til ti, samle mobilen op igen og liste stille og roligt tilbage
til sine opgaver. :)