Truma Gas varmeovn, effektivitet?
Fra : Jens

Dato : 10-01-10 19:55

Hej

Jeg har en LMC 495 (2005 model) med en indbygget Truma gasvarme ovn. Jeg har
ikke tidligere vintercamperet og har derfor ingen erfarring med at opvarme
en CV om vinteren.

Jeg har tidligere haft andre vogne med samme ovn i, og synes at de plejer at
være meget effektive (har som sagt dog aldrig før brugt den ved
nær-0-grader)

I min LMC brænder ovnen for så vidt fint, men det er som om den kun brænder
på "lavt blus". Uanset om jeg sætter den på 4 - 6 eller 8 bliver der ikke
særligt varmt i vognen.

Hvis jeg tænder den når der er 0 grader uden for og inden for, går der det
meste af 6-8 timer før der er 20 grader i vognen og temperaturen kommer
aldrig over de 20. Blæseren kører for fuld damp og luften der kommer ud af
åbningerne er kun "fis-lunken".

Når jeg tænder min lille Zibroovn i mit 360 cm universal telt går der max 1
time så er der 23 grader med mindre det blæser meget.

Jeg savner noget erfarring fra andre der campere om vinteren og som har
erfarring med hvor hurtigt en CV bliver varmet op med denne ovn.

Jeg gider ikke betale for at få den undersøgt hvis den ikke ser ud til at
fejle noget.

Lad mig høre hvad I andre kan med denne ovn.

Mvh
Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 10-01-10 20:48

Jens wrote:

> Jeg har en LMC 495 (2005 model) med en indbygget Truma gasvarme ovn.
> Jeg har ikke tidligere vintercamperet og har derfor ingen erfarring
> med at opvarme en CV om vinteren.

Jens, det burde slet ikke være noget problem at opvarme din vogn med de
temperaturer vi har nu.

Jeg selv vintercamperer i en Hobby 540 og har rigeligt med varme - det samme
havde jeg i den gamle vogn, en LMC 450 fra '86.

Mit gæt er, at du bruger en af de populære fiberflasker, og det kan være
årsagen. Læs artiklen her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=24

Følg linket nederst på den side til side 2.

Jeg anbefaler i givet fald, at du skifter til de nye PrimaLight letvægts
stålflasker fra PrimaGaz.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Carsten Stage

Dato : 10-01-10 20:59

Yderligere kan du givet forbedre din vogns vinteregenskaber - det er om end
ikke nødvendigt så i det mindste anbefalelsesværdigt. Se artiklen her:

http://www.campingferie.dk/h14_vintercamping/s/Norge_klargor%20campingv.asp

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : M.J.

Dato : 11-01-10 18:18

Husk at tempraturen i Trysil kan bli -40C i Januar - Februar.
Ta høyde for oppvarming i gasskassen for å få nok trykk på flaskene.
Fantasien og forsiktighet om løsningen av problemet.
Mvh Morten

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-01-10 01:39

> [...]
> fejle noget.
>
> Lad mig høre hvad I andre kan med denne ovn.

Hej Jens.

Umidelbart lyder det som om at din ovn ikke kører på fuld knald.
Der kan være flere årsager.
Men en af de oftest forekommende er at der ikke kan komme luft til din føler
i bunden af ovnen. der sådan et lille rør der er en tråd i den ene ende og
den er lukket i den anden ende. så lukker den for hurtig ned for den store
dysse.
eller der er skidt i dyssen.
eller der er et knæk på gasslangen så den ikke får gas nok. Dette har jeg
oplevet på min egen krop
eller din regulator ikke lukker gas nok igennem. en kammarats cv havde dette
problem.
Og så er der jo også de årsager som Carsten er kommet med.

Og så lige en sidste ting, det er samme truma ovne der sider i de
forskellige mærke, og jeg vil tro at det er en Trumatic S 3002 der sidder i
jeres, det er en 3400W varmeovn, hvis det er en 5002 så er den på 5500W.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Jens

Dato : 11-01-10 12:58

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> wrote in message

> [...]
> Hilsen Jørgen
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
> Garmin SP 2820, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg

Tak for svarene

Jeg bruger almindelige BP-jernflasker og jeg tror ikke der er noget i vejen
med regulatoren - mit komfur virker godt nok, men jeg har en anden regulator
fra en varmeovn - og kan sagtens prøve at udskifte den.

Selve føleren sidder fint i en lille holder under skjoldet - selvom der er
tæppe på gulvet er der masser af luft omkring den - så vidt jeg kan dømme.

Jeg har selv mest mistanke til rugulatoren i selve ovnen for der er ingen
forskel på flammens størrelse når jeg skruer op og ned for temperaturen.
"lyset" i skueglasset ser ens ud altid. En reparatør forslog at jeg tog en
gummihammer og slog nogle slag i gulvet lige ud for regulatoren på ovnen for
om muligt at slå den "løs". Når jeg gør det blusser flamen op lige i det jeg
slår, men falder så tilbage igen. Alt tyder på at den kun kører på lille
blus.

Jeg vil køre den til mager - så må han fikse den.

Mvh
Jens

Fra : T. Hartung

Dato : 17-01-10 20:52

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger almindelige BP-jernflasker og jeg tror ikke der er noget i
> vejen med regulatoren - mit komfur virker godt nok,

Du er sikker på det er Propan gas du har i flasken? Hvis det er Butan så
virker det ikke fra ca. 0 gr og nedad.

Jeg køre selv med 10 kg kompositflasker og der er ingen problemer selv
under -10 gr. På et tidspunkt indeholdte de 10% Butan (Prima) og når jeg
nåede ned til denne "bundrest" så opførte varmeovnen sig præcist på samme
måde som du beskriver. Nu indeholder flaskerne kun Propangas.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Jens

Dato : 18-01-10 23:21

"T. Hartung" <T.Hartung@NOmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nåede ned til denne "bundrest" så opførte varmeovnen sig præcist på samme
> måde som du beskriver. Nu indeholder flaskerne kun Propangas.

Jeg er sikker på at jeg har købt gas-flasken på en almindelig Q8
tankstation - andet ved jeg ikke.!

/Jens

Fra : Tommy Hansen

Dato : 11-01-10 17:55

Hej Jens
> [...]
>
> I min LMC brænder ovnen for så vidt fint, men det er som om den kun
> brænder på "lavt blus". Uanset om jeg sætter den på 4 - 6 eller 8 bliver

Prøv at skrue den op på Maks. og hiv så lidt op i regulatorknappen og se om
den ikke går op på fuldt blus.

Jeg havde problemet på min tidligere Knaus. Når man tænder trykkes den
fjederpåvirkede regulatorknap ned samtidigt med at piezotænder eller den
elektriske tændning aktiveres. Det er ikke altid at fjederpåvirkningen er
stærk nok til at løfte stang og regulatorknap og den skal derfor nogle gange
hjælpes ved at trække op i den. Hvis det er det der er galt vil du kunne
høre og se forskel når der hives opad i knappen.

Held og lykke.

Mvh. Tommy
www.dtcamping.dk