Findes der en nem måde at teste om et kort~
Fra : Paul-J

Dato : 10-01-10 15:00

Jeg er newbie her.
Stiller ikke de store krav. Det er efterhånden meget lidt tid jeg har til computerspil.

Lige nu bruger jeg et Palit Geforce GT220 (447kr hos Getmore)
Jeg synes det er et godt kort. Støjfri. Begrænset strømforbrug.

Men min søn siger at det ikke er noget værd.

Hvordan kan jeg lettest lukke munden på ham?
Findes der ikke et testprogram for begyndere???
Eller en kort testvideo man kan downloade ???
Jeg fatter ikke en pind af de benchmarks man kan læse i computerblade.

Fra : Bjarne K.

Dato : 10-01-10 16:18

"Paul-J" <getpaul@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg synes det er et godt kort. Støjfri. Begrænset strømforbrug.
>
> Men min søn siger at det ikke er noget værd.

Til hvad ?

Hvis du ikke bruger det tïl computer spil, så fortsæt du bare med at bruge
det omtalte kort.

Selv om du får lyst til at spille lidt, så kan den også klare det . Har selv
et kort der er langsommere (8600GT), og det kan stadig godt bruges til de
nyere spil. Er igang med Crysis Warhead, og det kører fint, (i lav
oplpøsning selvfølgelig)

Hvis man selv vil teste sit grafikkorts formåen, kommer man nok ikke uden om
3dmark programmerne. Jeg ved ikke hvilken version der er den nyeste, men på
Toms Hardware bruger de bl.a. stadig 3dmark06 (find det via google)

Selvom du ikke er meget for benchmarks, så er der lige et link her

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-cards-charts-2009-high-quality/3DMark06-v1.1.0-3DMark-Score,1632.html

Bjarne K.

Fra : jk

Dato : 11-01-10 09:39

On Sun, 10 Jan 2010 14:59:55 +0100, "Paul-J" <getpaul@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>Eller en kort testvideo man kan downloade ???
>Jeg fatter ikke en pind af de benchmarks man kan læse i computerblade.

GT220 er ikke noget decideret spillerkort. Til gengæld bruger det ikke
så meget strøm: 10-15 watt i 2D og 30-50 watt i 3D spil.
http://www.pcgameshardware.com/aid,697132/Geforce-GT-220-reviewed-Nvidias-DX101-graphics-card/Reviews/

Man skal ikke lede længe efter et grafikkort med 3X bedre benchmarks i
spil. Men hvis det bruger 10 gange mere strøm, så blegner jo alle
miljøbevidste mennesker. Bare sig det til idioten, der lever i en
anden verden.
http://www.videocardbenchmark.net/video_lookup.php?cpu=GeForce+GT+220

Det er ligetil at google efter benchmarks. Computerbladene finder det
der.

mvh

John

Fra : TBC

Dato : 11-01-10 13:23

"Paul-J" <getpaul@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg fatter ikke en pind af de benchmarks man kan læse i computerblade.

For at oversimplificere det: Hvis det f.eks havde været en kran, så var
benchmarkene et udtryk for hvor mange kræfter kranen havde til at løfte. I
forbindelse med grafikkort er det et også et udtryk for hvor meget
grafikkortet kan yde. ....Der er så stor forskel på hvor meget spillene
"vejer", og hvor meget man vælger at "laste" dem (ved at indstille
opløsinger og detaljegrad osv). Men tanken om at jo højere benchmark, og
mere kan grafikkortet yde.

Man skal derfor bare finde et sted hvor kortene er testet med samme program,
så kan man se hvor meget de kan yde i forhold til hinanden (f.eks det link
Bjarne K har givet her i tråden)

Hvis du alligevel ikke har tid til computerspil, så er det kort du har bare
totalt overkill. Og spiller du lidt kan du også sagtens bruge det til mangt
og meget.

Det hele afhænger af hvor entuisiastisk man er. F.eks har jeg selv et
Geforce GTX 295, men har ikke selv spillet Crysis endnu da jeg vil vente med
det ind til jeg kan spille det med maksimale settings og stabile 60 Hz.

I stedet for spiller jeg f.eks for tiden Modern Warefare med maksimale
settings da det sagtens kan lade sig gøre.

Men hvis man ikke er principfast fanatiker mht maksimale setting, så kan man
med et grafikkort som dit sagtens spille begge spil med lavere settings.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 12-01-10 13:34

> [...]
>
> Men min søn siger at det ikke er noget værd.
>
> Hvordan kan jeg lettest lukke munden på ham?

Ikke noget værd i forhold til hvad ..?

Fortæl du ham bare, at kortet er perfekt til dit behov - lim evt. en
ædelsten på kortet, så vil det være noget værd

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?