Må vi ikke passe vores barnebarn?
Fra : Carsten1955@gmail.co~

Dato : 08-01-10 09:51

Hej.
Vores datter har problemer med at passe sine to mindre børn alene.
Den ene er 3 år. Den anden 6 mdr.
Pigen på 6 mdr har vi bedsteforældre tilbudt at passe døgnet rundt,
indtil der kommer mere ro på det hele. Vores datter er alene og barnet
er født ca 6 uger for tidligt.
Idag havde vores datter besøg af sundhedsplejerske til normal
rutineundersøgelse. Hun fortalte at det vi gjorde, passede barnebarnet
hjemme hos os, ikke var lovligt!
Havde vi ingen anelse om det var forkert.
Nu vil hun, sundhedsplejersken, rette henvendelse til kommunen for at
få barnet fjernet fra sin mor. Men ikke sikkert vi får barnet
overdraget til fortsat pleje. Vi har haft hende jævnligt i ca 3 mdr og
mere eller mindre permanent de sidste 3 uger.
Hvad er op og ned på dette? Vi, vores datter, os og barnet risikerer
jo der kommer en ny part ind i sagen. Ikke sikker på det er godt for
nogen af parterne.
Gode råd modtages med glæde.

mvh
Carsten

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-01-10 18:26

"Carsten1955@gmail.com" <carsten1955@gmail.com> writes:

> Gode råd modtages med glæde.

Mit bedste råd er at kontakte en af de foreninger der findes, der kan
hjælpe og rådgive jer.

Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre:
http://www.aktivebedsteforaeldre.dk/

Børns Vilkårs ForældreTelefon (for alle der er tætte på børn):
http://www.bornenettet.dk/BornsVilkar/OmBornsVilkar/BornsVilkarsArbejde/Raadgivning/Foraeldre.aspx

Advokatvagten (kan give en juridisk vurdering af om sundhedsplejersken
har ret og ved sikkert hvor I kan henvende jer):
http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

Jeg håber det bedste for jeres lille barnebarn.

Mvh Trine

--
Besøg Butik Triane, hvor du finder et stort udvalg i havenisser,
skulpturer, Gjøltrolde, lys, Willow Tree, kurve og meget andet!

Fra : Patruljen

Dato : 12-01-10 03:52

On 8 Jan., 17:51, "Carsten1...@gmail.com" <carsten1...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> hjemme hos os, ikke var lovligt!
> Havde vi ingen anelse om det var forkert.

Det er det jo heller ikke. Hun må have haft andet i tankerne -
Hvilke paragraffer henviste sundhedsplejersken til ?

Nu skriver du selv; " indtil der kommer mere ro over tingene ". Det
er en meget bred formulering, som kan betyde snart sagt - hvad som
helst.

> [...]
> overdraget til fortsat pleje. Vi har haft hende jævnligt i ca 3 mdr og
> mere eller mindre permanent de sidste 3 uger.

Der er intet i forvaltningsloven eller andet som fortæller, at det er
ulovligt for bedsteforældre, at passe deres børnebørn i 3 uger. Jeg
kan kun forestille mig, at hun har indsigelser iøvrigt mod moderens
omsorg ? Men du er meget fåmælt og du leverer ikke baggrundsviden nok
- til at der kan gives gode råd.

> Vi, vores datter, os og barnet risikerer
> jo der kommer en ny part ind i sagen. Ikke sikker på det er godt for
> nogen af parterne.
> Gode råd modtages med glæde.

Den nye part, du refererer til må velsagtens være social &
sundhedsforvaltningen ?