Hvad laver du ?
Fra : Leo Jensen

Dato : 06-01-10 11:09

Hej

Med afsæt i folketællingstråden, som sikkert vil inspirere nogle til
at fortælle hvad de arbejder med er her en ny tråd med det formål at
vi kan præsentere vores baggrund og erfaring inden for CAD/CAM

Jeg lægger ud.

Maskiningeniør, har brugt CAD siden jeg fik mit første job i 1989, men
nåede kun at røre ganske kortvarigt ved AutoCAD ver. ca 4 på teknikum..

CAD-historik:

HP ME10 (2D-CAD med isometri) på UNIX 1989-1995
Pathtrace CAM på PC 1990-1995
SolidWorks fra ca 1993-2007, administrator hele vejen. Startede dog op
i et firma, hvor jeg var eneste tekniker, så er det det jo nemt at få
den kasket..
AutoCAD 10 (perifært) 1995-2001
Catia IV (i forbindelse med migrering af data) 2001-2006
ProEngineer og Windchill (perifært) 2004-2006
MasterCAM 2007-2008
Inventor 2008 -->

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-01-10 09:08

On 6 Jan., 19:08, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
> [...]
> AutoCAD 10 (perifært) 1995-2001
> Catia IV (i forbindelse med migrering af data) 2001-2006
> ProEngineer og Windchill (perifært) 2004-2006

Og hvad har jeg så brugt disse CAD-systemer til:

HP-Me10: Konstruktion og dokumentation af gokartdele ved Dino Racing i
Middelfart 1989-1995. Jeg tegnede MASSER af isometriske tegninger af
stort set alle varenumre til reservedelskatalog samt selvfølgelig alle
produktionstegninger, da jeg var eneste tekniker i biksen...
I Pathtrace (CAM) lavede jeg så bearbejdning af støbeværktøjer til
gokartdele som bremsekalibre og nav til bremse, kædehjul, hjul samt
støbeværktøjer til motordele til 2-taktsmotorer (krumtaphus, dæksler,
topstykke, cylinder inkl kernekasser til kanaler) osv. Der blev også
lavet bearbejdede emner, dvs fræsning af detaljer i selve produktionen
og ikke 'bare' støbeværktøjer. Der var også et par plastværktøjer til
benzintank og afdækninger. Og et optræksværktøj til en koblingsskål.
Og karburatorer lavede jeg sq også...
Man bliver helt nostalgisk...

1995: Skift til Brenderup Trailers. De indførte SolidWorks da jeg
startede, så der gik lidt tid med at få det op at køre og få folk lært
op efter de første grundlæggende kursus hos Solid Design House.
De havde tegnet i AutoCAD med NetiNorm før SolidWorks, så det slap jeg
ikke helt få at bøvle med.
Her var opgaverne konstruktion, systematisering og i det hele taget at
få lavet nogle simple, stærke produkter, som kunne samles let og af så
få dele som muligt. Modultankegang. Masser af pladeudfoldning, men det
er jo noget af det SolidWorks er skrap til

2001: Skift til Electrolux Laundry Systems, som laver industrielle
tørretumblere. De dropper Catia IV og indfører SolidWorks, da jeg
bliver ansat, så jeg tager lige endnu et forløb med implementering.
Igen masser af konstruktion af pladedele. Electrolux bestemmer sig så
for at rykke produktionen til Sverige og Thailand. Den svenske
søsterfabrik, som laver vaskemaskiner bruger (blandt meget andet)
ProE, så det bliver besluttet at bruge PTC's Windchill som PDM-system,
så jeg har en periode med med export af store mængder af data til
Windchill-serveren, og ProE nåede jeg da også at rode lidt med.

2008: Danfoss i Kolding, hvor jeg arbejder med udvikling. Jeg
konstruerer overvejende prototyper og forsøgsemner i Inventor, som for
mig virker som en wannebe-SolidWorks. Der er da smarte detaljer i
Inventor, men de er simpelthen ikke på omgangshøjde med SW...

MVH Leo

Fra : Lars S

Dato : 14-01-10 18:29

In article <0d1bd681-3f16-4dd1-b855-bbaa0bc00bd0@a15g2000yqm.googlegroups.com>, leo.5500
@gmail.com says...
> 2008: Danfoss i Kolding, hvor jeg arbejder med udvikling. Jeg
> konstruerer overvejende prototyper og forsøgsemner i Inventor, som for
> mig virker som en wannebe-SolidWorks.

Autodesk har aldrig prøvet at få Inventor til at ligne SW's klodsede brugerflade
Kunne ikke dy mig

Lars Sandberg
www.CADCon.dk

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 09-01-10 21:20

http://dk.linkedin.com/in/edwinelowsson

--
Edwin

Som altid er på jagt efter opgaver/freelance job inden for Autocad,
Inventor, Mastercam, Alphacam, CNC programmering ect.

Fra : GK

Dato : 10-01-10 22:52

hej

så må jeg da også lige give besyv med selv om det ikke er på det høje nivu

jeg er udært metalstøber og der var det mest en skovl og noget sand vi
brugte ,, hehe

der efter i voksen lære som formværktøjsmager med manuel maskinpark det er
sådan man lære det at lave værktøjer og tænke kreaivt og komme over gæret
hvor det er lavest ,,,der skulle tit laves nogle storm P opstillinger for at
få lavet elektroder og formehulrum . det er der faktisk ikke så mange der
kan nu om dage hvor CNC og Cad har fået overtaget ..jeg har været ved at
rykke håret at mig selv når en nyulært ikke kunne slibe et bor i hånden
...Det tager jeg som en selvfølgelighed at en hver værktøjsmager kan.. men
det er jo nok ikke sådan mere at fårerne bliver skilt fra bukkene på
fileskole som da jeg gik der..

Min første erfaring med cnc var en revolver standser hvor programmer skulle
skrives på computer Der var ikke noget cam prg til at lave koder for en .
Men det kom der da vi fik en finpower og et system JETCAM som var ganske
godt at arbejde med og så kom AutoCad også ind i billedet .. Det var godt
til at tegne emner i og lave DXF filer til jetcam

Næste skridt var cnc drejebænk med en FABT Fanuc styring faktisk ganske nemt
at arbejde med .Men man skulle kunne programere manuelt for at få det til at
køre ordenligt ..

Da ham der stod for fræse afd fik nyt job skulle jeg overtage det job . jeg
skulle gå sammen med ham i 14 dage hvor han skulle lære mig 3 forskællige
styringer og Edgecam at kende .. det blev vel til 14 timer i alt da han var
tilidsmand og skulle alt muligt andet samtidig ..så jeg måtte lære det på
den hårde måde .. Det var nu ikke så ringe for så fik man alt det med som
står i manulaerne som de fleste ikke får lært .og det har hjulpet mig mange
gange når der var en eller anden alarm eller maskinen ikke ville køre .Jeg
fik da lært både Egdecam og fræsemaskinerne

Master Cam lærte jeg da jeg fik et andet job hvor det var Master cam der
blev brugt

det er godt nok kogt meget ned men i store træk er det mit møde med cad cam
... og cnc maskiner og alle de problemer der kan opstå .når konstruktørene
aldrig har haft en skruetrækker i hånden .. den får jeg nok på puklen for ..
men sådan er det nu en gang .. de kan jo af gode grunde ikke vide hvordan
man skal tegne for at det er til at have med at gøre i cam systemet .. og
specielt når det er surface og 3D

jeg syntes at mange virksomheder begår den fejl at man har en tegnestue
langt væk fra værkstedet hvor efter man skal rende frem og tilbage og
forklare gade op og gade ned hvorfor at det manden har lavet ikke rigtig kan
bruges og hvordan vi der skal lave tingene gerne vil have lag og kunture
skal ligge ,, og at tolerancer er noget der kun skal være hvor det er
allerhøjest nødvendigt og påkrævet ..

det kan vel også give en debat ..mellem høj og lav og det kan man også lære
noget af at se tingene fra den andens side
mvh gk

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-01-10 10:56

On 14 Jan., 18:29, Lars S <c...@cadcon.dk> wrote:
> In article <0d1bd681-3f16-4dd1-b855-bbaa0bc00...@a15g2000yqm.googlegroups..com>, leo.5500
> @gmail.com says...

> Autodesk har aldrig prøvet at få Inventor til at ligne SW's klodsede brugerflade
> Kunne ikke dy mig
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Lars Sandbergwww.CADCon.dk

Det er jo nok i sidste ende et spørgsmål om hvad man har vænnet sig
til. Inventor kan da sagtens bruges, der er bare rigtig meget jeg vil
kunne lave smartere i SW, men sådan skal det jo også være efter 15 års
erfaring.
Inventornørder sidder sikkert med den modsatte oplevelse, det vil jeg
da håbe for dem...

Leo