Kulde for forskellige racer
Fra : Lars Graversen

Dato : 05-01-10 17:01

Hej. I dette kolde vejr har jeg sådan tænkt på hvornår vores hund TUT,
(Cocker Spaniel9 skal have et dækken på for at holde varmen, hvis vi er ude
i længere tid.
Mange små og især korthårede racer begynder tidligt at få dækken på, men man
ser aldrig større racer med et dækken.
Er det overhovedet nødvendig eller kan det blive så koldt at det måske er en
god ide.

Lars/TUT

Fra : jopa

Dato : 05-01-10 17:28

Lars Graversen skrev:

> Er det overhovedet nødvendig eller kan det blive så koldt at det måske
> er en god ide.

Kommer an på racen og pelsen.
Min er meget ude og sover også gerne ude i det vejr vi har pt.

Det er en schæfer

--
Mvh. John Paulsen

www.johns-web.dk
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 05-01-10 20:25

jopa, skrev:

> Det er en schæfer

Siden hvornår :-?

/Jens

Fra : Kim2000

Dato : 05-01-10 17:33

"Lars Graversen" <larsgrav@post1.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> man ser aldrig større racer med et dækken.
> Er det overhovedet nødvendig eller kan det blive så koldt at det måske er

Uden at vide det, så er mit bud at en minihund har "tøj" på fordi mennesket
hygger sig med det.

Fra : Nana

Dato : 05-01-10 20:16

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Uden at vide det, så er mit bud at en minihund har "tøj" på fordi
> mennesket hygger sig med det.

Ikke kun. Jeg har 3 chihuahuas, som så aldrig får tøj på, men de fryser nok
til at de kunne få det. De nægter bare at gå ud når det er så koldt at de
kunne blive tvunget i tøj. en hund mellem 2 og 3 kg køles immervæk RET
hurtigt ned.

Fra : jopa

Dato : 05-01-10 20:20

Nana skrev:

> [...]
> til at de kunne få det. De nægter bare at gå ud når det er så koldt at de
> kunne blive tvunget i tøj. en hund mellem 2 og 3 kg køles immervæk RET

En rigtig hund kan sagtens sove i snevejr og 20 gr frost.
chihuahuas er jo en tæppetisser og ikke en hund nærmere en kat.
Du kan jo have dem i lommen når de skal luftes

--
Mvh. John Paulsen

www.johns-web.dk
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 05-01-10 20:29

jopa, skrev:
> chihuahuas er jo en tæppetisser og ikke en hund nærmere en kat.
> Du kan jo have dem i lommen når de skal luftes

Tommelfingerregel blandt hundeejere er at hunde
under 40kg ikke er rigtige hunde

/Jens (hvis tæve ligger lige på vippen med 39.5kg, Tyson flot på 48.5kg)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-01-10 21:49

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> writes:

> /Jens (hvis tæve ligger lige på vippen med 39.5kg, Tyson flot på 48.5kg)

Småkravl! En rigtig hund kan man klappe uden at skulle bøje sig ned!

Mvh Trine

--
Besøg Butik Triane, hvor du finder et stort udvalg i havenisser,
skulpturer, Gjøltrolde, lys, Willow Tree, kurve og meget andet!

Fra : Pwh

Dato : 05-01-10 21:57

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> Småkravl! En rigtig hund kan man klappe uden at skulle bøje sig ned!

Kan jeg da også med mine, fed er ikke det samme som høj

Helt rigtige hunde kan man så også tage på skødet,
kniver dog lidt med Tyson, men Angel elsker det stadig

/Jens (som hverken er høj eller fed)

Fra : Nana

Dato : 12-01-10 16:32

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> chihuahuas er jo en tæppetisser og ikke en hund nærmere en kat.
> Du kan jo have dem i lommen når de skal luftes

Om det er en tæppetisser eller ej, det er vist både for plat og kedeligt at
diskutere. Men jeg kan oplyse at chihuahuaen ER en rigtige hund, med alt
hvad det indebærer. Den er bare lille.
Den er ikke lavet til kulde, ej heller er den lavet til jagt. Forskellige
hunde til forskellige formål og miljø. Det gør ikke hunden til et andet dyr
at den ikke matcher de krav du har til en hund.

Fra : Pwh

Dato : 12-01-10 21:29

Nana, skrev:
> [...]
> Den er ikke lavet til kulde, ej heller er den lavet til jagt.
> Forskellige hunde til forskellige formål og miljø.

Bare et dumt spørgsmål herfra, hvad er arbejdsopgaven for en chihuahua,
er det en rottefænger, eller er den kun avlet til selvskabshund.

Så forøvrigt en tankevækkende film den anden dag (kan ikke huske titlen)
Gik ud på at ridse op hvad der ville ske hvis mennesket *puf* pludselig
ikke var der mere, faktisk ret godt lavet og ret tankevækkende.
Nå men filmens gæt lige omkring vores tamhunde var at det vi
pupulært benævner som "tæppetissere" ret hurtigt ville ende som
foder for de større og stærkere hunde, nok ret logisk konkluision.
Ingen fejl på at have "tæppetissere" i mine øjne,
men tror jeg deler mening med John når jeg selv foretrækker et
stærkt dyr der kan klarer sig uden for megen pylleri og overfrakker

/Jens

Fra : Nana

Dato : 13-01-10 01:14

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Bare et dumt spørgsmål herfra, hvad er arbejdsopgaven for en chihuahua,
> er det en rottefænger, eller er den kun avlet til selvskabshund.

Den har haft flere funktioner. Bla. som advarselshund, altså den der gøer
for at vække alle andre i tilfælde af fare, rotte/kaninhund som blev smidt
ned i huller for at jage dem ud, og selvfølgelig selskabshund. Den er især
blevet brugt i religiøse sammenhænge, altså som symbol og tempelhund. Der er
også indikatorer for at den er blevet spist af mennesker. Faktisk er racen
meget ældre end enormt mange andre, og er altså ikke bare en stor hund der
gennem perverst avlsarbejde er blevet lille. Den VAR lille, og blev både
avlet mindre og større.

> [...]
> pupulært benævner som "tæppetissere" ret hurtigt ville ende som
> foder for de større og stærkere hunde, nok ret logisk konkluision.

Det kommer nok an på hvor i verden man befinder sig. Den er jo ikke som
sådan dårligere til at klare sig i en (varm) natur, end andre hunde er. Men
du har nok ret i at dens størrelse ville gøre den til et foderobjekt. Tror
egentlig ikke at ret mange hunde ville klare sig skidegodt, hvis man smed
dem ind i en flok ægte vildhunde. Heller ikke selvom de var større end dem.
Man må nok sande at tamhunden som vi kender den er RET langt fra at være
naturlig.

> Ingen fejl på at have "tæppetissere" i mine øjne,
> men tror jeg deler mening med John når jeg selv foretrækker et
> stærkt dyr der kan klarer sig uden for megen pylleri og overfrakker

Tjah... Pylleri... jeg tænker lidt at chihuahuaen er skidegodt egnet til der
hvor den kommer fra, hvor der jo er varmt. Sådan et sted ville f.eks. være
udpræget ufedt for en langhåret hund med meget underuld, som måske endda
ville krepere i varmen. Mine elsker varme... Ikke engang katten kan
konkurrere med deres solbadning. De kan simpelthen ligge i høj middagssol på
en HED sommerdag, på steghede havefliser og bage i flere timer. Hunde med
lang pels og underuld lider ofte i varmen, det gør mine ikke.
Jeg vil dog lige indskyde at jeg på ingen måde pylrer om mine hunde. De
bliver behandlet nøjagtigt som en stor hund ville blive det, og gør alt
nøjagtigt som større hunde. Bare i mindre målestok.
Jeg tror min kommentar virkede emsig, fordi jeg er ret træt af at få at vide
at de ikke er rigtige hunde, fordi de er små. Selvfølgelig er de det. En
lille pik er sgu også stadig en pik, altså... At jeg respekterer at de
fryser i kulde, svarer til at bade newfoundlænderen med haveslangen i
højsommeren. Respekt for hunden og den måde den er skruet sammen på.
Jeg har indtryk af at misforståelsem omkring små hunde er opstået på
baggrund af mormor-hunde, der ikke længere kan gå selv, fordi de altid er
blevet båret, og paris hilton-wannebes der behandler hunden som en dukke.
Det handler altså om opdragelse, og den måde ejeren lader hundens natur
komme til udtryk. Det handler ikke om at små hunde har "mindre" anlæg for at
være hunde, mindre instinkt eller andet bla bla.

Fra : Pwh

Dato : 13-01-10 09:55

Nana, skrev:

> [...]
> ikke selvom de var større end dem. Man må nok sande at tamhunden som
> vi kender den er RET langt fra at være naturlig.

Nu lagde filmen ikke op til at tamhunden røg ind i en vildhundeflok,
men at tamhunden udviklede sig til vildhund, og der vil jeg tro at
småhunde ret hurtigt ender på menuen

> [...]
> ville f.eks. være udpræget ufedt for en langhåret hund med meget
> underuld, som måske endda ville krepere i varmen.

Det føler jeg mig ikke sikker på at du har ret i, mindes at have læst
at den race som klarar sig bedst som tjenestehund for militæret
ved operationer i Afrika er Schæferen, husk på at pelsen jo også
isolerer mod varmen.

> [...]
> steghede havefliser og bage i flere timer. Hunde med lang pels og
> underuld lider ofte i varmen, det gør mine ikke.

Tja, der kan jeg se med mine egne at Tyson som er semilanghåret med
meget underuld elsker at solbade, hvor Angel som er kortpelset uden
ret meget underuld foretrækker skyggen om sommeren.
Kan self værer det bare er Tyson der er tosset i hovedet

> ... At jeg
> respekterer at de fryser i kulde, svarer til at bade newfoundlænderen
> med haveslangen i højsommeren. Respekt for hunden og den måde den er
> skruet sammen på.

Der foretrækker jeg så at have en race der passer til vores klima

> Det handler ikke om at små
> hunde har "mindre" anlæg for at være hunde, mindre instinkt eller
> andet bla bla.

Stadig kan jeg se at mange med småhunde stresser mere når de møder
større hunde som feks. mine, de ved jo at det ikke ville tage et splitsekund
for mine at aflive deres, hvis de skulle have den slags tilbøjligheder.
Der foretrækker jeg altså igen at have hunde i "hundestørrelse" som selv kan
klarer sig og sætte sig i respekt, det ville stresse mig at have en fysisk svag hund.

Lidt provokerende vil jeg da også sige at "tæppetissere" er ret nyttesløse.
Mine har da som arbejdsopgave at passe på huset når jeg ikke er hjemme,
og passe på mig når vi er ude i geografien, det klarer de til UG
Skal det bare værer en lille kæledyr udfylder min kat glimrende den opgave

/Jens

Fra : N/A

Dato : 17-01-10 13:38

Fra : N/A

Dato : 17-01-10 13:38

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-01-10 11:09

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hunde til forskellige formål og miljø. Det gør ikke hunden til et andet
> dyr at den ikke matcher de krav du har til en hund.

Jeg har vist skrevet det før, men det ser ud til, sommetider at blive
glemt...

1 hund = 1 hund.... Hunden ved ikke den er lille....

Men det sker sommetider, at den opdager det )))

Min mor, som nu er borte, okay, det er hunden også....
Havde en Chihuahua, og jeg, en Sct. Bernhard....
Det så så sjovt ud, vi havde kæmpekræet med op til mor,
og hendes Chihuahua, kunne da lugte, at der var en fremmed hund...
Men hvor pokker var det formastelige kræ, der havde vovet sig ind
på hans enemærker.... Han skulle findes, så han kunne blive flået i
stumper og stykker.... Kvik var vældigt modig, og opfordrede i høje
toner, den formastelige, til at give sig til kende, og modtage sin straf...

Lige indtil det gik op for ham, at han altså stod neden under ham...

Af en eller anden mystisk årsag, svigtede modet pludseligt, og han
kunne hurtigt finde hen under mors stol, og sige så lidt som overhovedet
muligt ))..... Det skal nu siges, at de ret hurtigt, blev gode venner.

M.V.H....Benny..

Fra : N/A

Dato : 17-01-10 13:38

Fra : N/A

Dato : 17-01-10 13:38

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-01-10 10:11

On 05/01/2010 17:32, Kim2000 wrote:
> Uden at vide det, så er mit bud at en minihund har "tøj" på fordi
> mennesket hygger sig med det.

Der tager du så fejl.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-01-10 17:41

"Lars Graversen" <larsgrav@post1.tele.dk> writes:

> Er det overhovedet nødvendig eller kan det blive så koldt at det måske
> er en god ide.

Det kan vel godt blive så koldt at det er nødvendigt. Men hvornår det
er er naturligvis individuelt. Jeg aner ikke hvordan man ser det på en
hund.

Vores ville ligge udenfor døgnet rundt hvis hun kunne få lov, men nu
er hun også en newfoundlænder.

Mvh Trine

Fra : Ralph

Dato : 05-01-10 17:42

"Lars Graversen" <larsgrav@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej. I dette kolde vejr har jeg sådan tænkt på hvornår vores hund TUT,

Det kommer an på om hunden er ude eller inde til dagligt - jeg har to
hunde(Riesenschauzer og Schæfer) på en minkfarm, den ene fik jeg som 9 ugers
for en månedstid siden - den er også født på en minkfarm, men alligevel
stillede jeg en varmeblæser på 2 KW op der hvor jeg syntes den skulle sove
og døren var kun åbnet 30 cm så de kunne komme ud og ind , masser af halm i
begge kurve, den ene kurv så stor at begge hunde kan ligge der, men de sover
ikke i "hulen" de foretrækker en halmballe eller 10 tomme papirssække i en
stor hal på 25x110 meter, sammen med et par tusind mink. Det havde føget
lidt med sne her til morgen og den "lille" var halvt dækket af en lille
snedrive da jeg skulle se til dem.

Mine "private" hunde (Riesenschnauzer og lab/cocker) brugte 2 timer på at
spise frokost(ca. ½kg tørfoder) der var kastet ud på 30-40 cm's sne på
terrassen idag. Derefter gik vi en tur, og da vi kom hjem brugte de liiiige
en halv time ekstra på terrassen, og en halv time på at drille far der
skovlede sne i indkørslen.

--
Ralph

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-01-10 17:52

> [...]
> terrassen idag. Derefter gik vi en tur, og da vi kom hjem brugte de
> liiiige en halv time ekstra på terrassen, og en halv time på at drille far

Dygtige hunde

--
Uffe Bærentsen

Fra : Sybil

Dato : 05-01-10 18:57

"Lars Graversen" <larsgrav@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> man ser aldrig større racer med et dækken.
> Er det overhovedet nødvendig eller kan det blive så koldt at det måske er

Hej

Vi har en lille blanding på 5,5 kg (½ dansk-svenskgårdhund, ½ gadekryds).
Da han var lille spurgte vi dyrlægen om han skulle have dækken på når det
blev rigtig koldt. Dyrlægen sagde at han havde en fin underuld, så når han
selv kan løbe frit rundt og bevæge sig når han ønsker, så er det ikke
nødvendigt, men hvis han skal noget hvor han skal sidde stille længe, så kan
det godt blive nødvendigt. Vi laver så ikke noget hvor han skal sidde stille
ude i længere tid, så han har ikke nogen jakke.
Chihuahua'er har vist nok ikke så meget underuld og fryser derfor hurtigere.

Mvh
Majken

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-01-10 19:00

"Sybil" <Butbut@invalid.dk> writes:

> Chihuahua'er har vist nok ikke så meget underuld og fryser derfor hurtigere.

Det kan altså heller ikke være sjovt at være en peruviansk hårløs i
Danmark i øjeblikket. :)

Mvh Trine

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-01-10 19:14

On Tue, 05 Jan 2010 18:59:33 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Det kan altså heller ikke være sjovt at være en peruviansk hårløs i
>Danmark i øjeblikket. :)

Jeg skal så hilse fra vore pelskræ og sige, de ikke kan få nok af
haven pt )

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-01-10 19:46

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg skal så hilse fra vore pelskræ og sige, de ikke kan få nok af
> haven pt )

Hvad så når de skal ind igen?
Sidder hele havens snedække så ikke i pelsen?

Det er sjovt at se vores 4 kg's model møffe rundt i sne
(hun nyder det i bidder)

--
Uffe Bærentsen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-01-10 19:53

On Tue, 5 Jan 2010 19:46:24 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Hvad så når de skal ind igen?
>Sidder hele havens snedække så ikke i pelsen?
>
>Det er sjovt at se vores 4 kg's model møffe rundt i sne

De har sq da også ædt al sneen - og den smule der kommer ind er såmænd
ikke værre end hvis vi har støvlerne på når vi kommer ind Men
blade!!! De er mobile bladsamlere ))

Fra : Niels

Dato : 05-01-10 20:21

Lars Graversen wrote:
> [...]
> man ser aldrig større racer med et dækken.
> Er det overhovedet nødvendig eller kan det blive så koldt at det måske

Vi har en Dansk svensk gårdhund, som elsker en god gåtur i skoven, og
tager 5 kilometer uanset de temperaturer vi har haft den sidste måned.
Sneen er bare herlig at springe rundt i, og snuse rundt nede i efter mus.
Og han har absolut ikke lyst at komme ind i bilen for at komme hjem. men
samme tur i regnvejr, kan man se at han fryser og gerne vil ind i bilen.

Mvh. Niels

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-01-10 10:14

On 05/01/2010 20:21, Niels wrote:
> [...]
> Og han har absolut ikke lyst at komme ind i bilen for at komme hjem. men
> samme tur i regnvejr, kan man se at han fryser og gerne vil ind i bilen.

Våd pels isolerer vel også ret dårligt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-01-10 10:10

On 05/01/2010 17:00, Lars Graversen wrote:
> [...]
> man ser aldrig større racer med et dækken.
> Er det overhovedet nødvendig eller kan det blive så koldt at det måske

Som du selv er inde på, er det ikke kun pelsens længde, men også hundens
størrelse det kommer an på.

En lille hund har simpelthen et mindre favorabelt forhold mellem
krops-rumfang og krops-overflade, og den mister derfor kropsvarme
hurtigere - via overfladen - i forhold til det tempo kropsvarmen skabes
i - via rumfanget, specifikt musklerne og vel også forskellig aktivitet
i de indre organer.

En lang tynd hund vil også have behov for noget dækken tidligere end en
hud med samme vægt men en mere kompakt kropsbygning. (Find selv på to
racer der illustrerer ekstremerne her; jeg er ikke stærk i
hunderacekundskab.)

Forskellige hunderacer er tilpasset forskellige breddegrader; jeg har
for nylig holdt jul og 2. juledag med en meget lille hund, vistnok en
chihuahua, og den ligner i udpræget grad noget der er tilpasset et sted
som Mexico (hvor jeg forestiller mig at den kommer fra), med en meget
lille krop og en meget kort pels.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim Christensen

Dato : 07-01-10 05:44

On 5 Jan., 20:16, "Nana" <n...@phobiasild.dk> wrote:

> [...]
> til at de kunne få det. De nægter bare at gå ud når det er så koldt at de
> kunne blive tvunget i tøj. en hund mellem 2 og 3 kg køles immervæk RET

For at prøve at besvare dette seriøst, så har en lille hund (eller et
hvilket som helst lille dyr) mere overfladeareal set i forhold til
rumfang/kropsvægt, det er "rumfanget" der omdanner energien, og
overfladen der afgiver varme til omgivelserne.
Ud over overfladearalet spiller pels og fedtlag ind. Selv om en
labrador har kort pels kan den klare kulden nogenlunde godt fordi den
har et fedtlag, hvorimod spinkle mynder hurtigt går kolde fordi de
ikke har denne isolation.
Jeg har tre spinkle mynder som godt nok holder af at lege i sneen, men
det kan ikke være lange ture på flere timer som jeg kunne med mine
jagthunde. Det er klogt nok at tage myndernes kuldefølsomhed
alvorligt, fordi f.eks en lungebetændelse kan være livstruende.
Her er lidt billeder, ikke af lungebetændelse med hunde i sne.
http://kim-christensen.dk/HUNDE/sneee.htm

Hilsen Kim

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-01-10 20:24

Kim Christensen formulerede torsdag:

> Her er lidt billeder, ikke af lungebetændelse med hunde i sne.
> http://kim-christensen.dk/HUNDE/sneee.htm

Vi supplerer lige:

http://www.gratisupload.dk/download/38483/

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : battlefields

Dato : 08-01-10 14:59

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
..
[...]

(klip)¨

Hej
Det er så ikke helt rigtigt at det bare er p.gr.a. et bedre fedtlag at
labradors kan klare kulde, faktisk er de bygget til at arbejde i meget koldt
vand (Labrador) og har derfor en særlig pels med megen underuld, jeg har
sakset følgende fra standarden:
"Pels: Karakteristisk for racen. Kort og tæt uden bølger eller gehæng
(faner). Den føles

temmelig hård. Underpelsen er isolerende og vejrbeskyttende."

Hilsen Vibeke, og de 3 labradors, der alligevel nyder at ligge herinde i
varmen

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 18:06

"Lars Graversen" <larsgrav@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er det overhovedet nødvendig eller kan det blive så koldt at det måske er
> en god ide.

Har ikke lige tygget mig igennem alle indlæggene endnu, men tror ikke, at en
Cocker Spaniel vil fryse og have behov for et dækken.

Vi har jo 4 vovser og det er kun vores Dansk svenske gårdhund, der bruger
dækken ind imellem. Hun har ingen underuld og fryser altså nemt i dårligt
vejr- især i regnvejr.

Fra : shoteye

Dato : 13-01-10 10:09

On 13 Jan., 01:13, "Nana" <n...@phobiasild.dk> wrote:
> Der er
> ogs� indikatorer for at den er blevet spist af mennesker.
Det tror jeg den er bedst til.

Jeg har smagt hund og kan da håbe at det også en dag bliver muligt for
os Danskere at kunne nyde denne herlige spise
Nu skal man sgu rejse langt med mindre man lige kender nogen der kan
skaffe en hund

Fra : Pwh

Dato : 13-01-10 19:22

shoteye, skrev:

> Jeg har smagt hund og kan da håbe at det også en dag bliver muligt for
> os Danskere at kunne nyde denne herlige spise

Du kan sgu da bare købe dig en hund og æde den,
hvem skulle blande sig i det hvis du holder din kæft med det

/Jens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-01-10 21:44

> Du kan sgu da bare købe dig en hund og æde den,
> hvem skulle blande sig i det hvis du holder din kæft med det

Et lille spørgsmål:

Er det i DK forbudt at spise hunde?

Det jeg mener er om det juridisk er forbudt.
Spørgsmålet går _kun_ på det juridiske.

PS.
Spørgsmålet er stillet både i dk.fritid.hund og i dk. videnskab.jura.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 17-01-10 16:57

Uffe Bærentsen wrote:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
>
> Et lille spørgsmål:
>
> Er det i DK forbudt at spise hunde?
>
> Det jeg mener er om det juridisk er forbudt.
> Spørgsmålet går _kun_ på det juridiske.

i givet fald skal hunden aflives, og er regler for aflivning og slagtning.

for vildt er der lidt andre regler, men hunde kommer
næppe under "vildt".

se i ovenstående kap. 4 §13 stk 2.

Spørgsmålet er så om der er regler for hvilke dyr man
må eller ikke må spise, syntes ikke jeg kan finde noget
om dette. Måske fødevareministeriet kan hjælpe med dette....

> PS.
> Spørgsmålet er stillet både i dk.fritid.hund og i dk. videnskab.jura.

--
Outlook Express og Vista Mail brugere: Anvend OE Quotefix
så disse programmer kan citere korrekt:

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-01-10 08:26

On 17/01/2010 16:57, Frank Damgaard wrote:
[...]
> Spørgsmålet er så om der er regler for hvilke dyr man
> må eller ikke må spise, syntes ikke jeg kan finde noget
> om dette. Måske fødevareministeriet kan hjælpe med dette....

Mit gæt er at man må spise *alle* dyr, uanset intelligensniveau,
undtagen mennesker, måske medmindre dyret står på en liste over truede
arter.

Eller sagt på en anden måde, mit gæt er at lovgivningen på ingen måde er
forberedt til de ting der vil ske i de kommende århundreder.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Pwh

Dato : 18-01-10 19:44

Uffe Bærentsen, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Et lille spørgsmål:
>
> Er det i DK forbudt at spise hunde?
>
> Det jeg mener er om det juridisk er forbudt.
> Spørgsmålet går _kun_ på det juridiske.

Aner det ikke.
Men regnede lige løsligt på det med min egen Tyson,
åd jeg ham ville jeg have givet +1500kr/kg for kødet

/Jens (som self så også kunne få en overfrakke af pelsen)

Fra : Nana

Dato : 18-01-10 23:30

> Aner det ikke.
> Men regnede lige løsligt på det med min egen Tyson,
> åd jeg ham ville jeg have givet +1500kr/kg for kødet
>
> /Jens (som self så også kunne få en overfrakke af pelsen)

Jah, og du kan lave dig et par herre seje handsker af hans fede poter?
Hmm.... Kiloprisen på en af mine ville vel være... Bum bum... Gad vide hvor
meget reelt kød der er på en chihuahua? 500gr hakket måske? Giver en
kilopris på 10.000+.
Kamphunde kan man sommetider få semigratis, så det er nok den vej man skal
gå. Man kan evt. fodre sine andre kamphunde med delikatessen.

Fra : Pwh

Dato : 19-01-10 06:12

Nana, skrev:

> [...]
> bum... Gad vide hvor meget reelt kød der er på en chihuahua? 500gr
> hakket måske? Giver en kilopris på 10.000+.

Billig skodhund jeg så har

> Kamphunde kan man sommetider få semigratis, så det er nok den vej man
> skal gå. Man kan evt. fodre sine andre kamphunde med delikatessen.

Man kan nok finde noget til 2-300kr i DBA

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-01-10 07:13

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Spørgsmålet går _kun_ på det juridiske.
>

> PS.
> Spørgsmålet er stillet både i dk.fritid.hund og i dk. videnskab.jura.

Mig bekendt, er der intet jura der forbyder det.....

Og egentligt vel heller ikke mere uetisk, end at ca 15.000 sunde og raske
hunde aflives hvert år i DK. Udelukkende på grund af forkerte ejere.

M.V.H....Benny..

Fra : Nana

Dato : 13-01-10 22:19

"shoteye" <paulsenjohn@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

os Danskere at kunne nyde denne herlige spise
Nu skal man sgu rejse langt med mindre man lige kender nogen der kan

---

Du kan da bare købe en på et internat, eller spørge om nogen skal have
aflivet deres kamphund, og så æde den. Du kan sikkert få en til 500kr og så
lidt til en jæger der skal aflive den. Sådan.

Fra : shoteye

Dato : 13-01-10 11:32

On 13 Jan., 19:21, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> Du kan sgu da bare k be dig en hund og de den,
> hvem skulle blande sig i det hvis du holder din k ft med det

Milo kunne holde en måneds tid

Mvh John

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-01-10 14:52

Uffe Bærentsen skrev

> Er det i DK forbudt at spise hunde?

Nej det er ikke forbudt
Det er dog ikke nemt at få fat i kødet på legal vis

- Peter

Fra : JBH

Dato : 16-01-10 23:06

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Uffe Bærentsen skrev

>Nej det er ikke forbudt
>Det er dog ikke nemt at få fat i kødet på legal vis

Det skal da i så fald være uden pels, da der siden 2003 har været forbud mod
at indføre, producere og forhandle hunde og kattepels :-/

mvh
JBH

Fra : Hauge

Dato : 16-01-10 23:11

JBH skrev:
> Det skal da i så fald være uden pels, da der siden 2003 har været forbud mod
> at indføre, producere og forhandle hunde og kattepels :-/

Der er typisk heller ikke pels på oksekød, så den del er sikkert ikke
noget problem, hvis man kan få fat i kødet.

/Hauge

Fra : jopa

Dato : 17-01-10 13:38

Peter Lykkegaard skrev:

> Det er dog ikke nemt at få fat i kødet på legal vis

Heldigvis da

Men da jeg var knægt var det almindeligt at spise hestekød så hvorfor
ikke hund.

--
Mvh. John Paulsen

www.johns-web.dk
www.jp-web.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-01-10 13:48

jopa wrote:

> Men da jeg var knægt var det almindeligt at spise hestekød så hvorfor
> ikke hund.

Hestebøffer smager ganske udmærket.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Leif Neland

Dato : 17-01-10 14:50

Erik Olsen skrev:

> Hestebøffer smager ganske udmærket.

Og jo mere hestekød vi selv spiser i Danmark, jo færre bliver kørt sydpå
under horrible forhold.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : jopa

Dato : 17-01-10 14:54

Leif Neland skrev:

> Og jo mere hestekød vi selv spiser i Danmark, jo færre bliver kørt sydpå
> under horrible forhold.

Der er nok ikke afsætningsmuligheder nok til at det er rentabelt.
Jeg elsker også en hestebøf blander dig okse i da det ellers bliver for
sødt for min smag.

Min svoger har 2 frysere fyldt med hakket hest så når jeg kommer på de
kanter får jeg gerne til lidt bøf

--
Mvh. John Paulsen

www.johns-web.dk
www.jp-web.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 17-01-10 15:47

jopa skrev:

> [...]
> sødt for min smag.
>
> Min svoger har 2 frysere fyldt med hakket hest så når jeg kommer på de

Man skal bare bestille hestekødet i forvejen hos slagteren.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : N/A

Dato : 17-01-10 13:38

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-01-10 04:01

Peter Knutsen skrev

> Mit gæt er at man må spise *alle* dyr, uanset intelligensniveau,
> undtagen mennesker, måske medmindre dyret står på en liste over truede
> arter.

Der er regler for kommerciel anvendelse af kød
For private gælder det hvilke dyr der må jages/fanges/skydes samt
hvilket kød der må/kan importeres

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-01-10 00:47

Benny Mortensen skrev

> Og egentligt vel heller ikke mere uetisk, end at ca 15.000 sunde og raske
> hunde aflives hvert år i DK.  Udelukkende på grund af forkerte ejere.

Statistik er nu en sjov størrelse ...
Jeg kan ikke se hvorfor man skal holde liv i utilpassede hunde/dyr for
enhver pris?

Jeg kender til en del hunde bare her i kvarteret der burde været
aflivet for længe siden både for deres egen skyld samt for
omgivelsernes skyld - sikkert pga forkerte ejere - imo gør man alle en
bjørnetjeneste ved at lukke øjnene for kendsgerningerne

- Peter

Fra : Pwh

Dato : 19-01-10 20:19

Peter Lykkegaard, skrev:
> [...]
> omgivelsernes skyld - sikkert pga forkerte ejere - imo gør man alle en
> bjørnetjeneste ved at lukke øjnene for kendsgerningerne

Enig.

Problemet som jeg oplever det er bare at folk med asociale hunde
mener det er os andre og vores hunde der har/er problemet.
Skal såmænd ikke gå længere end gruppen her.
De gange jeg har skrevet om at mine fredelige (men trådløse)
hunde er blevet chikaneret af asociale hunde har jeg som regel
fået skudt i skoene af en eller anden at det er mig der er galt på den.

Selverkendelse er en svær størrelse, og at se fejl hos sig selv eller
sin hund er defor ikke let

/Jens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-01-10 15:51

> [...]
> man ser aldrig større racer med et dækken.
> Er det overhovedet nødvendig eller kan det blive så koldt at det måske er

Jeg kan se at jeg har lavet en fejl da jeg stille sidespørgsmål både her og
i juragruppen.

Please, enten start en anden tråd eller undlad at poste mere i denne tråd,
da alle follow-ups ender i begge grupper

Beklager hi-jacking af tråden.

--
Uffe Bærentsen