Truecrypt eller EncFC til Linux?
Fra : Martin Larsen

Dato : 29-12-09 22:08

Hej

Jeg har altid brugt Truecrypt med stor tilfredshed i Windows og har også
overvejet det til Linux.

Men nu er jeg blevet opmærksom på EncFS som er mere "native" Linux så at
sige.

Er der nogen af jer som har erfaringen med disse to krypteringssystemer
og derfor kan give et råd med på vejen?

Hilsen
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-12-09 23:11

> Er der nogen af jer som har erfaringen med disse to krypteringssystemer
> og derfor kan give et råd med på vejen?

Truecrypt kender jeg ikke.

Men jeg bruger selv EncFS med stor tilfredshed.

Det er rigtig nemt, at bruge og du kan selv vælge hvor kraftig en
sikkerhed du stiler efter under opsætningen.

Jeg har ikke den store erfaring med EncFS andet end det indtil videre
bare virker

Det siges at være uknækkeligt, men om den rette person ville have held
ved jeg ikke.

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Soren AD

Dato : 31-12-09 08:36

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> writes:

> [...]
>
> Er der nogen af jer som har erfaringen med disse to
> krypteringssystemer og derfor kan give et råd med på vejen?

De virker forskelligt :)

EncFS er et "overlay" på det normale filsystem. Dvs. den kan bruge alt
tilgængeligt diskplads. Du kan også gå ind i den krypterede del og se
de krypterede filer/filnavne.

Truecrypt benytter en container, som kun ses som en enkelt fil fra
filsystemet.

Mvh,
Soren