Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Danske Bank og halvsenil far ?
Fra : Lars Landmand

Dato : 26-12-09 00:42

Min far er blevet 87 år. Har et færdigt betalt hus og ca. 2 millioner i
obligationer og på bankbog ( hvordan de er fordelt aner jeg ikke ) Aner
intet til hvilke transaktioner min far har lavet siden efterår 2004 ,hvor
min mor døde og fik indblik i hans økonomi . Siden da har jeg ikke blandet
mig i det.

Men det er begyndte at svigte lidt i den øverste hos min far, hér inden for
det sidste. Især juleaften virkede han ret bimmelim ; havde været i banken
og hæve en pæn sjat penge , som han sad og delte ud til højre og venstre.
Der fløj nogle tusser hen over bordet og nogle af gæsterne virkede, for at
sige det mildt, ret overrasket at de pludselig blev begavet med 1000 kr
eller mere

Jeg har egentlig ikke meget lyst til at blande mig i min fars økonomi men
kan man via (Danske Bank som er hans hovedebank) blive orienteret lidt om
hvordan det går med hans pengesager ?

Skal min far evt give samtykke til dette eller kan det gøres i alt
diskretion ?

Fra : Elmand

Dato : 26-12-09 12:06

"Lars Landmand" <pyramiden@cairo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det går med hans pengesager ?
>
> Skal min far evt give samtykke til dette eller kan det gøres i alt diskretion

Du kan overhoved ikke få indblik i din fars pengesager med mindre han selv
giver lov.- Han skal erklæres utilregnelig, før du evnt kan blive han værge.
D.v.s der skal både læge og myndigheder indblandes.

Med venlig hilsen

Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : alexbo

Dato : 26-12-09 12:56

"Lars Landmand" skrev

> Skal min far evt give samtykke til dette eller kan det gøres i alt
> diskretion ?

Der skal samtykke til, men det behøver ikke være en større sag, en
netbankaftale vil være det nemmeste, en snak med din far om hvor nemt sådant
noget er, en enkelt underskrift hjemme hos ham selv, ikke noget med at møde
op i banken, og så giv dig selv adgang, du kan oven i købet få sendt en SMS
hvis der foretages hævning over et vist beløb.

Det er en vanskelig sag, nærmest på linie med at fortælle sin far at han
ikke bør køre bil, nu har han kørt fra før man selv blev født, og det har
han tænkt sig at blive ved med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Landmand

Dato : 26-12-09 17:01

Mange tak for svar Elmand og alexbo :

Det er hermed udsat på ubestemt tid, da jeg ved at min far ikke vil gå med
til at jeg har indsigt i hans pengesager : han ville blive meget vred hvis
jeg antyde at han måske har mistet dømmekraften ( bare en lille smule )

Men hvis jeg finder ud af hans står nede i Ballerup Centret og deler penge
ud så.....alligevel.

Fra : kjaer

Dato : 26-12-09 21:51

Lars Landmand wrote:
> [...]
> bare en lille smule )
> Men hvis jeg finder ud af hans står nede i Ballerup Centret og deler

Det behøver ikke at være tegn på at han er senil. Måske kun at han er helt
klar over at 87 år er en høj alder og hvad det betyder.
Jeg tror ikke at han begynder deler ud til fremmede. Min mor gjorde noget
lignende da hun var lidt over 80 år.

Fra : kjaer

Dato : 26-12-09 22:02

kjaer wrote:

> [...]
> Jeg tror ikke at han begynder deler ud til fremmede. Min mor gjorde
> noget lignende da hun var lidt over 80 år.

Jeg tror jeg vil gøre sådan når jeg bliver 87 år. Hvorfor ikke selv dele
lidt ud end at lade en advokat gøre det senere.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-09 11:16

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> wrote in message

> Jeg tror jeg vil gøre sådan når jeg bliver 87 år. Hvorfor ikke selv dele
> lidt ud end at lade en advokat gøre det senere.

når advokaten gør det kommer der vel noget afgift/arve skat på?

Kasper

Fra : Lars Landmand

Dato : 26-12-09 22:15

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> klar over at 87 år er en høj alder og hvad det betyder.
> Jeg tror ikke at han begynder deler ud til fremmede. Min mor gjorde noget

Nu var det sådan 'at der var nogle gæster med som min far aldrig havde
truffet før, blandt andet een af mine kollegaer, han blev noget forbavset da
min far stak ham 1000 kroner.

Bagefter spurgte han mig om han skulle betale dem tilbage, fordi han syntes
godtnok det var lidt mystisk, men det var jo gave, så slevfølgelig skulle
han beholde dem

Min nevø fik 200 kroner. Han syntes absolut ikke det var morsomt. En dreng
på 15 år.

Fra : kjaer

Dato : 29-12-09 19:34

Lars Landmand wrote:
> [...]
> slevfølgelig skulle han beholde dem
>
> Min nevø fik 200 kroner. Han syntes absolut ikke det var morsomt. En

Men en gammel mand må bruge sine penge lige som han har lyst til. Hvis du
skal have indflydelse, så skal alle i famielien vel det samme?