SLI og CF
Fra : Ukendt

Dato : 25-12-09 17:24

Mit bundkort (Asus P5K iP35/ICH9 ) har 2x PCIe 16x sokkler (1 stk. 16x og 1
stk. 4x). Kan man køre SLI eller CrossFire med sådan 2 sokler, eller skal
det være 16x begge to?

Der står i manualen:

Expansion slots:
2x PCI Express x16 slots (blue @ x16 mode, black @ x4 or x1 mode)
1 x PCI Express x1 slot
3 PCI slots

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 26-12-09 02:58

On 25-12-2009 17:23, Morten N. wrote:
> [...]
> stk. 4x). Kan man køre SLI eller CrossFire med sådan 2 sokler, eller skal

For at køre SLI kræves det at bundkortet har 2 stk X16 slots OG at det er SLI
Certificeret.

Du kan derfor ikke køre SLI med dit nuværende bundkort.

For at køre CrossfireX kræves det at bundkortet har mindst 1 stk X16 slot og
1stk X4 slot.

Det har dit bundkort .. MEN .. ydelsen i Crossfire vil være stærkt reduceret i
forhold til et bundkort der har 2 stk X16 slots.

For mere information, læs :
http://www.legionhardware.com/document.php?id=761&p=0

Husk at at for både CrossfireX og SLI gælder det at begge kort skal være samme
serie og model. De kan dog godt være produceret af forskellige fabrikanter,
men ved forskel i (GPU/RAM) hastigheden vil de køre med den laveste
fællesnævner som hastighed.

Med mindre du lige har 2 ATI baserede kort liggende der måske er kompatible
liggende , så drop idéen.
Det vil bedre kunne betale sig for dig at købe et enkelt hurtigere/dyrere kort
end to lidt mindre hurtigere og billigere kort, da du bliver nødt til også at
skifte bundkort for at kunne udnytte det fuldt.

Desuden skal du også sørge for at have en strømforsyning der kan trække to kort.

Mvh
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-09 09:33

Christian 'CeeJay' Jensen wrote:
> [...]
> det fuldt.
>
> Desuden skal du også sørge for at have en strømforsyning der kan

Okay, mange tak for oplysningerne. Jeg dropper idéen med 2 grafikkort igen
(bl.a. også pga. min 385W PSU).
Det havde ellers været rimeligt billigt med 2 stk. ATI Radeon HD 4870 til
ialt 1675 kr. (hastighed er på niveau med et GF 295 GTX til 3300 kr.). Begge
med en gennemsnitlig score på 2300-2400 hos Toms HW.

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 26-12-09 11:15

> [...]
> ialt 1675 kr. (hastighed er på niveau med et GF 295 GTX til 3300 kr.). Begge
> med en gennemsnitlig score på 2300-2400 hos Toms HW.

Ja det havde været ret hurtigt.
Til den pris bør du nok kigge på et Radeon HD 5850 , som din strømforsyning
burde kunne trække med lidt held .. Hvad har du nu ?

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-09 16:58

> Ja det havde været ret hurtigt.
> Til den pris bør du nok kigge på et Radeon HD 5850 , som din
> strømforsyning burde kunne trække med lidt held .. Hvad har du nu ?

Men er 5xxx-serien ikke nærmest umulig at få fat i pt.?
Jeg har et HD 3850 256 Mb som til sammenligning scorer 425.
Jeg vil gerne kunne bruge FlightSim lidt bedre. Og ville gerne kunne nøjes
med at bruge 800-1000 kr. på nyt grafikkort.

Fra : Bjarne K.

Dato : 26-12-09 19:59

"Morten N." <xxxxxxxxxxx> wrote in message
> [...]
> Jeg vil gerne kunne bruge FlightSim lidt bedre. Og ville gerne kunne nøjes
> med at bruge 800-1000 kr. på nyt grafikkort.

HD5770 burde kunne køre med din PSU.

Desuden får du mulighed for at høre med 2 (3) skærme i Flightsim.
(3 hvis du har _en_ skærm med displayport indgang eller en aktiv display
port > dvi adapter)

5770 næsten lige så hurtig som en 4870 og den bruger mindre strøm.

Den er på lager og kan fåes for omkring en tudse.

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-09 22:42

Bjarne K. wrote:
> [...]
>
> 5770 næsten lige så hurtig som en 4870 og den bruger mindre strøm.
>
> Den er på lager og kan fåes for omkring en tudse.

Fint! Men nu ser jeg pludselig at et GF GTX 260 /216sps 896Mb koster det
samme og er lidt hurtigere end et HD 5770. Men jeg ved ikke med
strømforbruget på et GTX 260?

Et HD 4870 /1Gb fås til samme pris som et HD 5770.

Jeg har ikke andre strømkrævende ting i min pc (1 HDD og 1 DVD-drev, 3 GHz
DC cpu, 2 Gb ram).
PSU'en er en HEC 385W (+12V=18A). Jeg har dog overvejet at udskifte den til
en LC Power 550W.

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 27-12-09 10:50

> Fint! Men nu ser jeg pludselig at et GF GTX 260 /216sps 896Mb koster det
> samme og er lidt hurtigere end et HD 5770. Men jeg ved ikke med
> strømforbruget på et GTX 260?

HD 4870 bruger mest af de tre.
GTX260 bruger næstmest men alligevel næsten lige så meget som et 4870.
HD 5770 bruger mindst.

I følge Nvidia skal man mindst have en 500W strømforsyning til et GTX260.

Jeg fandt denne sammenligning af strømforbrug :
http://www.techspot.com/review/209-ati-radeon-hd-5770/page11.html

Et 5770 bruger mindre end et 3850 så det vil virke.

HD 4870 og GTX 260 bruger omtrent 24W mere.
Jeg tror det er på vippen af hvad din PSU måske kan trække .. måske vil det
virke i længden, måske ikke.

Jeg ville nu også anbefale et HD 5770 hvis det skal være i den prisklasse.
Det skulle være forholdvis overclockningsvenligt så man kan få det op på HD
4890 hastigheder.

Mvh
Christian