SummaSummarum 3.6 frigivet
Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-12-09 17:55

SummaSummarum 3.6 er netop blevet lagt klar til download, så helt død er
programmet åbenbart ikke, selv om den nye ejer Visma har holdt total
radio-tavshed til kunderne siden overtagelsen i september.

Er der nogen, der ved om man kan vende tilbage til 3.5.2 igen, hvis man
fortyder opdateringen til 3.6?
Jeg er ikke særlig interesseret i at binde mig alt for meget til Visma.
Deres nye "Visma Infoline" i SummaSummarum er jeg f.eks. ikke særlig vil med
(uden at vide ret meget om hvad det er).

I deres nyhedsmail omtaler Visma ændringer i momsloven pr. 1. januar 2010.
Det er totalt gået min næse forbi, og heller ikke omtalt i det nyhedsbrev
jeg løbende får fra min revisor. Er der nogen, der ved hvad det drejer sig
om?

<SNIP>
Nye momsregler fra 1. januar 2010
Folketinget har i begyndelsen af december vedtaget ændringer i momsloven,
som har betydning for alle virksomheder der handler på tværs af
landegrænser. SummaSummarum er klar til at håndtere disse ændringer.

</NIP>

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-09 11:51

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> [...]
> som har betydning for alle virksomheder der handler på tværs af
> landegrænser. SummaSummarum er klar til at håndtere disse ændringer.

De nye EU-moms regler gælder ikke for virksomheder, der kun køber/sælger
varer. Det kan være derfor, du ikke har hørt noget fra din revisor, hvis du
hører under denne kategori?

Mens de nye EU-moms regler ikke vedrører virksomheder, der kun køber/sælger
varer, så hører virksomheder, der køber/sælger ydelser derimod under
regelændringen.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-12-09 12:38

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> De nye EU-moms regler gælder ikke for virksomheder, der kun køber/sælger
> varer. Det kan være derfor, du ikke har hørt noget fra din revisor, hvis
> du hører under denne kategori?

Ok, og tak for info
Til udlandet køber/sælger jeg kun varer. Jeg undre mig dog stadig over at
ændringen ikke har været nævnt i revisorens nyhedsbrev, som udsendes til
alle deres kunder. De plejer ellers altid at være på forkant når der sker
ændringer.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-09 13:23

> [...]
> alle deres kunder. De plejer ellers altid at være på forkant når der sker

Hej Allan.

Det kan du have ret i. Vi har hos os valgt på vores nyhedsbrev til kunder
meget kort at informere om ovenstående ændring for virksomheder, der sælger
/ køber YDELSER med EU eller 3. land. Men mere har vi heller ikke gjort ud
af det.

Men det er stadig en ændring og der er kunder, der er berørt.

God jul.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-12-09 22:41

> [...]
> alle deres kunder. De plejer ellers altid at være på forkant når der sker

Måske fordi de ikke følger med? Skift revisor.

Mvh Maria

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-12-09 13:51

> Måske fordi de ikke følger med? Skift revisor.

Du er dæleme hurtig på aftrækkeren, "skift revisor" pga. småting

Jeg benytter et større revisorfirma og er særdeles godt tilfreds. De følger
netop altid med og informerer når der sker ændringer i lovgivningen. De har
sikkert skønnet at denne ændring er så lille og berører så få at det ikke er
nødvendigt at informere til alle kunder. Så vidt jeg kan se er den eneste
ændring at kontoplanen skal udvides med 2 ekstra moms-konti, og vel og
mærket kun hvis man sælger/køber ydelser til/fra andre EU-lande.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-12-09 19:57

> Du er dæleme hurtig på aftrækkeren, "skift revisor" pga. småting

Det er jo ikke småting, hvis du ikke afregner moms korrekt, og revisor ved
årets afslutning kan konstatere regnskabemæssigt "uoverensstemmelser i
momsafregningen". Prøv du at forklare dine kunder at det er fordi revisor
mente at det var en "lille ændring".

>De har sikkert skønnet at denne ændring er så lille og berører så få at det
>ikke er nødvendigt at informere til alle kunder.

Muligvis, men de burde i hvert fald informere de kunder, der er ramt af
ændringen - og de kan ikke vide hvilke.

Mvh Maria

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-12-09 21:35

> Muligvis, men de burde i hvert fald informere de kunder, der er ramt af
> ændringen - og de kan ikke vide hvilke.

Så kender de dæleme ikke deres kunder særlig godt, og SÅ var det måske en
ide at kikke sig om efter en anden revisor.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-12-09 13:05

"Michael Sørensen" <.> wrote in message

> Mens de nye EU-moms regler ikke vedrører virksomheder, der kun
> køber/sælger varer, så hører virksomheder, der køber/sælger ydelser
> derimod under regelændringen.

Har du et link?

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-09 13:31

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Michael Sørensen" <.> wrote in message

> Har du et link?

Hej Uffe.

Sidder med nyhedsbrevet til vores kunder i papirudgave, men er ikke på
kontoret resten af 2009, så prøvede at google i stedet for og fandt bl.a.

http://www.profacto.dk/documents/00107.pdf

http://www.revigruppen.dk/SN/2120

http://beierholm.dk/skat-moms-og-afgifter/skatteoverblikket-ultimo-2009/virksomheder-og-moms.html

http://www.gits.dk/default.asp?V_ITEM_ID=386

Håber det kan bruges.

Med venlig hilsne
Michael Sørensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-12-09 16:59

> Håber det kan bruges.

Ja, der er bestemt relevante ændringer = mere administrativt besvær for mig.

Fra : carjuth

Dato : 25-12-09 23:22

Hvilke andre fornyelser og ændringer er lavet i den nye version ?

Der står intet på deres hjemmeside!!!!!!!!!

Hilsen
Carsten
carjuth

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-09 11:26

> Hvilke andre fornyelser og ændringer er lavet i den nye version ?
> Der står intet på deres hjemmeside!!!!!!!!!

http://www.summasummarum.dk/frame_download.htm klik på "versionsoversigt"
under 3.6

/karsten

Fra : carjuth