Sne for koldt på porterne?
Fra : MariaH

Dato : 19-12-09 09:08

Da hunden (gravhund på 8 år) blev luftet her til morgen gik vi en tur som vi
plejer, men da vi når hjem igen skal han lige snuse lidt inden vi går ind.
Pludselig begyndte kroppen at sitre og han lagde sig ned på siden og rystede
videre.
Han blev båret ind i gangen og tørret godt med håndklædet og så var han
frisk igen.

Nogen som har oplevet dette?

Det er første gang det sker.

--
Maria

Fra : Sybil

Dato : 19-12-09 09:18

"MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> rystede videre.
> Han blev båret ind i gangen og tørret godt med håndklædet og så var han

Det kan også være at han har fået salt i poterne, det reagerer vores ene
hund på.

Mvh
Majken

Fra : Nana

Dato : 19-12-09 14:15

"MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rystede videre.
> Han blev båret ind i gangen og tørret godt med håndklædet og så var han

Jah, har oplevet for kolde hundepoter flere gange. Første gang med lille
fesne Pnåf, der pludselig SKREG hjerteskærende midt på en tur og nægtede at
stå på poterne. Ren panik. Jeg tog hende op for at tjekke om hun havde fået
noget spidst op i poten og gnubbede lidt rundt med dem, og så var alt all
good. De skulle bare lige varmes lidt. Kan se det på hende, når hun på
en kold tur begynder at løfte poterne skiftevis hvis vi står stille lidt.
Oplever det også med Peanut, fordi han har lang pels mellem tæerne. Her
forleden var vi ude i haven og lege og han eeeelsker sne og graver lystigt i
det. Da vi så kom ind gik han fuldstændig spastisk og kunne slet ikke styre
poterne. Op på armen med hunden og tjekke hvad problemet var. Han havde
simpelthen is omkring neglene i et fint tykt glat lag, og presset sne mellem
poterne. Kunne sgu ikke engang tørre det af, men måtte have ham i lunkent
vand i håndvasken, så det kunne tø. Og nej... Kan ikke klippe det pels af.
Han har negleklipningstraume fra før jeg fik ham, og jeg er netop
begyndt at kunne klippe dem efter meget træning. Ingen grund til at presse
situationen.
Baby oplever det ikke, fordi hun er sofakartoffel og NÆGTER at gå tur når
det er minusgrader, og vil kun ud i haven indtil hun fryser lidt.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-12-09 14:33

> [...]
> rystede videre.
> Han blev båret ind i gangen og tørret godt med håndklædet og så var han

Hej Maria

Det er måske ikke fordi det er for koldt....

Det kan være fordi sneen klumper sig sammen mellem trædepuderne.

Det kan jo nemt blive en smertefuld omgang for hunden....
Dette er specielt et problem, for hunde med mange hår mellem
trædepuderne.

M.V.H....Benny..

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-12-09 08:54

On 19/12/2009 14:33, Benny Mortensen wrote:
> Det er måske ikke fordi det er for koldt....
[...]

Husk dog på at sne og is og vand, iblandet salt, kan blive væsentlit
koldere end 0 grader celsius. Kan det være ekstremt koldt vand, dyrene
har fået på poterne?

Jeg har aldrig været med til fysikforsøg i skolen, hvor man stikker
fingre eller hænder ned i saltvand under 0 grader, men jeg kan godt
forestille mig at det er virkelig ubehageligt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org