tandsten
Fra : MariaH

Dato : 17-12-09 07:08

Jeg kan se min hund er begyndt at få lidt tandsten, hvordan får jeg det
bedst væk?
Det er vel ikke nødvendigt at gå til dyrlæge med det?

Jeg har en Micromed tandbørste, men synes desværre ikke den er god nok, den
tager ikke nok

--
Maria

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-12-09 07:25

MariaH wrote:
> [...]
> Det er vel ikke nødvendigt at gå til dyrlæge med det?
>
> Jeg har en Micromed tandbørste, men synes desværre ikke den er god

Giver den en kost der modvirker tandsten.

--
- Frank

Fra : MariaH

Dato : 17-12-09 07:29

> Giver den en kost der modvirker tandsten.

Hvad kan det være? - MEn er det ikke for sent når han har fået noget?
Han får vet pro senior.

--
Maria

Fra : Pwh

Dato : 17-12-09 09:27

MariaH, skrev:
> [...]
> Det er vel ikke nødvendigt at gå til dyrlæge med det?
>
> Jeg har en Micromed tandbørste, men synes desværre ikke den er god

Kødben er det bedste til at forebygge tandsten.
Din dyrelæge kan fortælle dig om din hund evnt skal have fjernet
tandsten oppe hos ham hvis det er blevet for grelt.

/Jens

Fra : MariaH

Dato : 17-12-09 10:18

> Kødben er det bedste til at forebygge tandsten.
> Din dyrelæge kan fortælle dig om din hund evnt skal have fjernet
> tandsten oppe hos ham hvis det er blevet for grelt.

Det er meget få kødben min hund vil spise.
han gider feks ikke de der tyggeben mere. De kan ligge en hel mdr. før han
spiser bare lidt af den.

--
Maria

Fra : hanzen

Dato : 17-12-09 12:09

"MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er meget få kødben min hund vil spise.
> han gider feks ikke de der tyggeben mere. De kan ligge en hel mdr. før han
> spiser bare lidt af den.

Vi har nogle hule kalkben som vi putter lidt rugbrød med leverpostej, et
rest kødsovs, eller andet (rå fars er nam nam)
Herefter i fryseren.
Jeg gad nok se den hund der kan modstå sådan en lækkerbid. Vores står og
savler foran fryseren når han synes han har fortjent et ben.
--

hilzen
hanzen

Fra : Pwh

Dato : 17-12-09 12:47

hanzen, skrev:

> [...]
> Jeg gad nok se den hund der kan modstå sådan en lækkerbid. Vores står
> og savler foran fryseren når han synes han har fortjent et ben.

Det gør jeg med tømte marvben.
Det virker nu mest som beskætigelse da de kun sutter indholdet ud
og ikke gider gnave i selve knoglen, så går fidusen lidt af.

/Jens

Fra : hanzen

Dato : 17-12-09 15:36

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør jeg med tømte marvben.
> Det virker nu mest som beskætigelse da de kun sutter indholdet ud
> og ikke gider gnave i selve knoglen, så går fidusen lidt af.
>
> /Jens

Vores gnaver lystigt i knoglen. Vi tager den fra ham når vi synes vi har
hørt på det længe nok.
--

hilzen
hanzen

Fra : Pwh

Dato : 17-12-09 16:18

hanzen, skrev:

> Vores gnaver lystigt i knoglen. Vi tager den fra ham når vi synes vi
> har hørt på det længe nok.

Helt optimalt, men sådan er hunde jo så forskellige
I aften skal mine have grisepoter, der bliver der intet levnet.
Så fidusen er at finde kødben som hunden gider gnave i
og ikke bare sutte rent for kød.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 17-12-09 12:44

MariaH, skrev:

> Det er meget få kødben min hund vil spise.

Et spørgsmål om at værer sulten nok
En ugentlig bendag hvor du kun fodrer med rigtige kødben vil
værer en god løsning, han skal evnt lige vænnes til det først.

> han gider feks ikke de der tyggeben mere. De kan ligge en hel mdr.
> før han spiser bare lidt af den.

Det er også noget skrammel der ikke er værd at spilde penge på.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-12-09 11:11

"MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> writes:

> Jeg kan se min hund er begyndt at få lidt tandsten, hvordan får jeg det
> bedst væk?

Jeg har fået en tandrensedims af dem tandlægerne bruger og fjerner
Siris tandsten med den. Men det er nok ikke alle hunde der vil finde
sig i den behandling.

> Det er vel ikke nødvendigt at gå til dyrlæge med det?

Hvis der kommer nok fjerner dyrlægen det under bedøvelse. Og det er
altså nødvendigt hvis der er meget af det.

Mvh Trine

--
Så er vi klar med juletræer, pyntegrønt, havenisser, skulpturer,
Gjøltrolde, lys, gaveideer, Willow Tree, kurve og meget andet!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-12-09 13:27

> [...]
> Det er vel ikke nødvendigt at gå til dyrlæge med det?
>
> Jeg har en Micromed tandbørste, men synes desværre ikke den er god nok,

Et stykke gazebind, og lidt tandpasta, og hvem ved, måske også en,
til at holde hovedet ( Hundens altså ) ))

Så brug dette som man ellers ville bruge tandtråd, bortset fra, at du går
rundt om tanden.

M.V.H....Benny..

Fra : Sybil

Dato : 17-12-09 21:04

"MariaH" <m_h_k79@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Det er vel ikke nødvendigt at gå til dyrlæge med det?
>
> Jeg har en Micromed tandbørste, men synes desværre ikke den er god nok,

Hej
Vi bruger ben og Hills Oralpiller. Hvis din hund ikke gider at spise ben, så
kan Hills Oralpiller være gode. Det er normal hundefoder der er store og
tandrensene, så du kan erstate noget af hundens foder med det, eller kun
give oralpiller.

Mvh
Majken

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-12-09 22:17

In news:4b29ca92$0$36578$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
MariaH <m_h_k79@hotmail.com> typed:
> [...]
> Det er vel ikke nødvendigt at gå til dyrlæge med det?
>
> Jeg har en Micromed tandbørste, men synes desværre ikke den er god

Hvis det kun er en smule tandsten din hund har, er det muligt at du kan få
det væk med dette middel.:

http://www.mypets.dk/product.asp?product=514

Ellers vil en grundrensning med ultralyd under fuld bedøvelse hos dyrlægen
gøre underværker. Tænderne bliver bare så flotte, og så kan man jo derefter
benytte ovenstående middel forebyggende.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : MariaH

Dato : 18-12-09 08:13

> Ellers vil en grundrensning med ultralyd under fuld bedøvelse hos dyrlægen
> gøre underværker. Tænderne bliver bare så flotte, og så kan man jo
> derefter benytte ovenstående middel forebyggende.

Hej Tove

Ved du hvad sådan noget koster?

mvh
Maria

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-12-09 16:03

> Ved du hvad sådan noget koster?

Hunden bliver jo bedøvet, så det koster desværre - sidst jeg fik det gjort
(på hunden), kostede det et par tusinde.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-12-09 13:46

In news:4b2b2b65$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
MariaH <m_h_k79@hotmail.com> typed:

> Hej Tove
>
> Ved du hvad sådan noget koster?
>
> mvh
> Maria

Hej igen Maria.

Jeg har kun haft katte til tandrensning i årenes løb, og selvfølgelig er det
ikke billigt, men det er absolut pengene værd. Hvis tandstenene bevirker tab
af tænder eller tandkødsbetændelse kan det jo i sidste ende blive rigtig
dyrt, og smertefuldt for hunden.

Jeg fandt lige denne side med priser, den kan måske bruges.:

http://www.taenk.dk/index.php?sid=&cid=7197&paid=1&prid=200709

P.S. Bemærk at de opgivne priser er fra 2007, så det er nok dyrere nu.

Fra : Pwh

Dato : 20-12-09 19:22

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> tandstenene bevirker tab af tænder eller tandkødsbetændelse kan det
> jo i sidste ende blive rigtig dyrt, og smertefuldt for hunden.

Ja det kan godt gå hen og blive dyrt og fodrer med tørkost

/Jens

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-12-09 11:59

> Jeg fandt lige denne side med priser, den kan måske bruges.:
>
> http://www.taenk.dk/index.php?sid=&cid=7197&paid=1&prid=200709
>
> P.S. Bemærk at de opgivne priser er fra 2007, så det er nok dyrere nu.

Hej Tove,

Det var da nogle billige dyrlæger du der fandt - jeg ved godt at min ikke
hører til de billigste

- Nu skulle jeg lige kigge tilbage i gamle papirer - det var vores forrige
hund som blev tandrenset..
Det var 1500 jeg betalte (i 2001) - men prisen indkluderede også en
blodprøveudtagning til de emsige svenskere - så de priser du har fundet,
passer sikkert helt fint.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : qfha

Dato : 26-12-09 02:51

On 17 Dec., 07:07, "MariaH" <m_h_...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Det er vel ikke nødvendigt at gå til dyrlæge med det?
>
> Jeg har en Micromed tandbørste, men synes desværre ikke den er god nok, den

Hej maria
I en velassorteret dyrehandel kan du købe en "tandrenser", samme
værktøj, som tandlægen bruger til at fjerne tandsten på mennesker. Man
kan få en som er spids og en som er flad.. Jeg synes den spidse er
bedst. Det kræver en smule tilvending både hos menneske og hund, men
har man først fået taget på det, er det meget nemt at fjerne tandsten
på hunden. Det er selvfølgelig altid en god ide at forebygge, men det
holder ikke altid over tid, samtidig er det meget forskelligt, hvor
meget tandsten hunden danner. Ligesom hos mennesker.
Mvh
qfha