Bille August
Fra : Per Vadmand

Dato : 13-12-09 10:45

Gensaa med stor Fornøjelse "Tro, Haab og Kærlighed" og fik bekræftet min
Opfattelse af, at Bille August skulde være blevet hjemme i Danmark og lavet
gode, danske Film i Stedet for at tage til Hollywood og lave daarlige
amerikanske.

Per V

--
Min nye roman "Mit liv som fugl - eller - Mikael Helmers besynderlige rejser
i tid og rum" er ude den 12.november på forlaget Attika.

Fra : Kim2000

Dato : 13-12-09 11:00

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Opfattelse af, at Bille August skulde være blevet hjemme i Danmark og
> lavet gode, danske Film i Stedet for at tage til Hollywood og lave

Det er en fin film, jeg synes den virkede lidt mærket af tidens tand, men
det er da bare sur røv at Ulrikke Juul Bondo ikke forblev i faget.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-12-09 14:46

Per Vadmand skrev:

> [...]
> være blevet hjemme i Danmark og lavet gode, danske Film i
> Stedet for at tage til Hollywood og lave daarlige

Enig. Og så nød jeg et par sjove detaljer, som mindede
om tilsvarende i debutfilmen "Honning Måne". Det var fx
manden i Daells Varehus, som stod og fumlede med en
mannequindukke og blev ved med at tabe dukkens
hoved på gulvet. I "Honning Måne" var en af de tilsvarende
detaljer, den utroligt fummelfingrede amatørfotograf med
noget håbløst fotoudstyr, som skulle forevige brudeparret
og -følget udenfor kirken.

--
Herluf :·)

Luk sladderprogrammet Aftenshowet nu!

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-12-09 15:02

Per Vadmand skrev bl.a.:

> Bille August skulde være blevet hjemme i
> Danmark og lavet gode, danske Film i Stedet for at tage til Hollywood
> og lave daarlige amerikanske.

Hvad med hans film om Mandela? Er den også dårlig?

--
Jørgen Grandt
- som glæder sig til Clintens Mandela-film

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 13-12-09 15:23

Per Vadmand wrote:
> [...]
> min Opfattelse af, at Bille August skulde være blevet hjemme i
> Danmark og lavet gode, danske Film i Stedet for at tage til Hollywood

helt enig ... zappa er også formidabel - men jeg er nu der ud over også en
af de få der godt kan lide smilla

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-12-09 21:55

Bo M. Mogensen wrote:

> helt enig ... zappa er også formidabel - men jeg er nu der ud over
> også en af de få der godt kan lide smilla

Flere af hans amerikanske film er rimelig underholdning, men hans danske
film var i særklasse.

Per V

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 13-12-09 23:41

Per Vadmand skrev:

> Flere af hans amerikanske film er rimelig underholdning, men hans danske
> film var i særklasse.

Nu skriver du amerikanske, og der er da også nogle af hans film, der er helt
eller delvist amerikansk produceret, men andre er blandede produktioner uden
amerikansk deltagelse. Smilla bør nok kaldes en dansk og tysk film først og
fremmest, og skuespillerne var især britiske. Og så er der jo ikke mindst tre
svensksprogede film.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-12-09 09:35

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> dansk og tysk film først og fremmest, og skuespillerne var især
> britiske. Og så er der jo ikke mindst tre svensksprogede film.

Det synes jeg, er en formalitet. Ligesom Triers "Breaking the Waves" kalder
jeg for nemheds skyld Augusts ikke-danske film amerikanske - og det går lige
så meget på stilen som på penge og skuespillere.

Per V