Er der nogen, der ved hvad der egentlig sk~
Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-12-09 15:07

Er der nogen, der ved hvad der egentlig sker med SummaSummarum?

Nu er det over 3 mdr. siden vi ad omveje fandt ud af at SummaSummarum var
solgt til Visma.
Som kunde har jeg stadig ikke hørt et ord om dette salget, hverken fra
Stoneware eller Visma. Ingen nyhedsbreve, end ikke en et eneste ord om
salget på www.summarum.dk (som ikke bliver opdateret).
En lidt underlig måde at behandle sine mangeårige loyale kunder på.

Det bekymre mig at der slet ikke er kommet nye opdateringer af SummaSummarum
siden juni. Så lang tid plejer der ikke at gå mellem der frigives
opdateringer med små forbedringer og rettelser af små-fejl.

Nu nærmer årsafslutningen sig og jeg går med overvejelserne om jeg skal
starte et ny regnskabsår i SummaSummarum. Jeg vil helst ikke skifte, men
tidspunktet er rigtigt, hvis SummaSummarum alligevej er død.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-09 16:03

> [...]
> starte et ny regnskabsår i SummaSummarum. Jeg vil helst ikke skifte, men
> tidspunktet er rigtigt, hvis SummaSummarum alligevej er død.

Som certificeret forhandler ved jeg faktisk lige så meget som dig.
Jeg ved der kommer en version 3.6 - den kommer "om nogle uger", det fik vi
at vide på et møde i starten af november.
Nu kender jeg i midlertidigt it-branchen godt nok til at vi at "nogle uger"
virkelig er NOGLE uger.
På mødet fik vi ikke meget andet at vide end at Visma Spcs har mange "fine
programmer" som er en succes i Sverige og ja øh.... det var vist det.
Så kan man så udlede det man har lyst til.
Min personlige mening er vist rimeligt kendt.

Jeg er stadig forhandler af SummaSummarum og har tænkt mig at blive ved med
dette et stykke tid endnu.

Min firma skrotter dog - pudsigt nok - SummaSummarum og skifter til Aesiras,
som jeg tror har en noget bedre fremtid end SummaSummarum.

Let face it - Steen har gjort den bedste handel af alle involverede i denne
lille sag.

/karsten - AlsIT

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-12-09 12:55

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> wrote in message

> Let face it - Steen har gjort den bedste handel af alle involverede i
> denne lille sag.

Du ved måske hvad han har solgt det for?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-12-09 14:46

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> wrote in message

> Du ved måske hvad han har solgt det for?

Man må i hvertfald håbe Steen har fået en god pris, for det må gøre utrolig
ondt at se ens "livsværk" blive behandlet på den måde efterfølgende.
Den måde Visma behandler de gamle SummaSummarum på står i skærende kontrast
til den måde Steen har drevet sin virksomhed på. Ender det med at jeg skal
ud og købe nyt regnskabsprogram, ved jeg i hvertfald hvilket program det
IKKE skal være.

Fra : an

Dato : 09-12-09 17:24

Fra Vismas hjemmeside:

Citat:
”Vi fik en forespørgsel fra ejeren, om vi var interesserede i at købe
virksomheden og vurderede, at den passede godt ind i vores
forretningskoncept,” siger Rolf Dahlberg, adm. direktør for Visma Spcs i
Sverige og ansvarlig for mikromarkederne i Vismakoncernen.

”Overtagelsen giver mange fordele både for forhandlerne og de tusindvis
af brugere af SummaSummarum,” siger Steen Hjelmstrand, som er
grundlægger af Stone's Software.

”Visma går ind i projektet med stort engagement og med helt andre
resourcer, end mit firma har haft,” pointerer Steen Hjelmstrand.
/Citat

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-12-09 09:30

"an" <na@na.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ”Visma går ind i projektet med stort engagement og med helt andre
> resourcer, end mit firma har haft,” pointerer Steen Hjelmstrand.

Ja, den pressemeddelse har jeg også set, men bemærk at den er over 3 mdr.
gammel.
Siden er der intet sket, overhovedet ingen kontakt eller information til
brugerne af SummaSummarum, ingen information på www.summarum.dk og ingen nye
opdateringer til programmet siden salget.

Derfor er jeg interesseret i at vide om det er Visma´s hensigt at udfase
SummaSummarum og blot lade programmet dø for at sælge sine egne programmer.
Det kunne være Visma´s hensigt med købet, men så undre jeg mig over at de
slet ikke informere SummaSummarum-brugerne overhovedet.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-12-09 20:01

> [...]
> Det kunne være Visma´s hensigt med købet, men så undre jeg mig over at de
> slet ikke informere SummaSummarum-brugerne overhovedet.

Rygterne i markedet siger at man lader (nok efterhånden i datid)
SummaSummarum dø en stille død, og får kunderne over på Visma.

Næste gang man som kunde skal vælge program, er det nok en god idé at vælge
noget, man er sikker på bliver.

Mvh Maria

Fra : Michael Sørensen

Dato : 11-12-09 20:28

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> SummaSummarum dø en stille død, og får kunderne over på Visma.
>
> Næste gang man som kunde skal vælge program, er det nok en god idé at

Du mener ligesom Damgaards C5?

Programmet eksisterer på et plan dog stadigvæk i dag, men det er vel
reelt kun fordi Microsoft har valgt at videreudvikle programmet.

Var C5 solgt til Visma i stedet for Summa, så havde situationen været en
anden.

Så hvilke programmer er man sikker på bliver, når man ikke engang var
sikker på, at C5 forblev?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-12-09 16:50

> Så hvilke programmer er man sikker på bliver, når man ikke engang var
> sikker på, at C5 forblev?

C5 eksisterer skam i bedste velgående - inkl. doskernen

Min kommentar var egentlig udledt af at det jo efterhånden er 4-5 år siden
at SummaSummarum begyndte at være en død sild.
Der findes i dag mange nye regnskabsprogrammer på markedet, og mange af dem
er gode programmer, der dog alle lider af den svaghed at de er udviklet af
en-to mand, der ikke giver deres viden videre, og hvor koden er lukket land.
Desuden er der få brugere på - og dermed er de ikke økonomisk rentable over
tid.

En løsning som kunde kunne jo være at finde de 3-4-5 programmer med flest
brugere, og så vælge det program, der passer bedst til ens virksomhed.

Mvh Maria

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-09 20:06

> Min kommentar var egentlig udledt af at det jo efterhånden er 4-5 år siden
> at SummaSummarum begyndte at være en død sild.

Jeg er bestemt *ikke* enig i at SummaSummarum har været en død sild, hverken
nu eller de sidste 4-5 år. Steen har/havde derimod fundet en niche med et
simpelt og billigt bogføringsprogram.

Det er godt og billigt program, hvor man får er komplet program uden at
efterfølgende at skulle tilkøbe alle mulige underlige moduler og uden
besynderlige månedlige betalinger. Og det er tilmed let at gå til, selv for
den ikke bogføringskyndige. Vel har det ikke en masse fancy features, og kan
heller ikke kører som flerbrugerløsning over netværk, men det har heller
aldrig været den målgruppe man har sigtet mod.
Jeg har selv brugt SummaSummarum i mange år og har altid været rigtig glad
for programmet. Det kan det jeg har brug for og er så let at bruge at jeg
selv kan klarer den daglige bogføring. Der står stadig en C5 Light på
hylden, som jeg må sande var en fejlinvestering, idet der skulle tilkøbes
flere ekstra moduler for at det opfyldte mine behov, desuden skulle man ud
at købe konsulenttimer blot for at rette faktura-layoutet, lige som det ikke
var særlig intuitivt at bruge for en nybegynder som mig.
Jeg har faktisk svært på at få øje på et andet program, der er velegnet for
den nystartede iværksætter, som ikke har så mange penge og kun lidt erfaring
med bogføring.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-12-09 23:28

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> SummaSummarum dø en stille død, og får kunderne over på Visma.
>
> Næste gang man som kunde skal vælge program, er det nok en god idé at

Dvs. open source, så har man fuld kontrol over sit system.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-12-09 08:30

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Næste gang man som kunde skal vælge program, er det nok en god idé at
vælge
> noget, man er sikker på bliver.

Den slags findes ikke. Heller ikke open source. Den dag der ikke er nogen
som gider viderudvikle det og der kun er ganske få brugere tilbage, så kan
det være en dyr ting for en enkelt bruger at få lavet rettelser eller andet.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-12-09 09:27

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> det være en dyr ting for en enkelt bruger at få lavet rettelser eller andet.

Det er kun delvist korrekt. Med Open Source kan du altid betale
nogen for at få lavet de rettelser du måtte ønske. Eller fordi det
er open source, så kan du tydeligt se hvilket dataformat data gemmes
i, og dermed er det meget let at trække data ud og flytte det over i
et andet system.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-12-09 09:47

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message

> Det er kun delvist korrekt. Med Open Source kan du altid betale
> nogen for at få lavet de rettelser du måtte ønske.

Men det er kun relevant for større organisationer. Der er ikke nødvendigvis
råd til at bruge 10.000-vis af kroner på at få lavet rettelser, hvis man er
et mindre firma / privatperson. Måske er der slet ingen tilbage som kender
systemet, og så skal man ikke blot betale for at få lavet rettelser, men
også for at nogen skal sætte sig ind i systemet.

> Eller fordi det
> er open source, så kan du tydeligt se hvilket dataformat data gemmes
> i, og dermed er det meget let at trække data ud og flytte det over i
> et andet system.

Det kan også sagtens være tilfældet med closed-source. Altså at selve
dataformatet er "åbent". Det vil man typisk enkelt kunne checke før man
overhovedet begynder at anvende softwaren.

At noget er open-source, er desværre ingen garanti for at tilretninger /
løbende vedligehold er garanteret ud i al fremtid, hvis det også skal være
økonomisk realistisk for mindre brugere.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-09 11:00

> At noget er open-source, er desværre ingen garanti for at tilretninger /
> løbende vedligehold er garanteret ud i al fremtid, hvis det også skal være
> økonomisk realistisk for mindre brugere.

I har begge ret. I f.eks. Aesiras kan du altid kigge / ændre i databasen.
Aesiras er bygget på MS SQL bruger denne både til database og udførelser af
kommandoer. Man kan sagtens tilføje felter til sit regnskab og/eller ændre i
beregninger/kommandoer.

mvh
Karsten

--
Aesiras : Start for 297,-
www.alsit.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-12-09 13:17

Karsten Madsen wrote:

> [...]
> kommandoer. Man kan sagtens tilføje felter til sit regnskab og/eller ændre i

Det er ikke altid at det er nok at kunne kikke og ændre i databasen.
Man skal også kunne fortolke de data man ser.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-09 14:14

> Det er ikke altid at det er nok at kunne kikke og ændre i databasen.
> Man skal også kunne fortolke de data man ser.

Det er jo så det der gør det at jeg kan leve af det, blandt andre ting.

mvh
Karsten

--
Aesiras : Start for 297,-
www.alsit.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-12-09 13:16

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> systemet, og så skal man ikke blot betale for at få lavet rettelser, men
> også for at nogen skal sætte sig ind i systemet.

Det er korrekt. Men med open source har de da i det mindste meget
lettere den teoretiske mulighed at betale sig fra det, eller at gå
sammen med andre og i fællesskab betale for den nødvendige udvikling.

> Det kan også sagtens være tilfældet med closed-source. Altså at selve
> dataformatet er "åbent". Det vil man typisk enkelt kunne checke før man
> overhovedet begynder at anvende softwaren.

Det er desværre de færreste som tænker på det.

> At noget er open-source, er desværre ingen garanti for at tilretninger /
> løbende vedligehold er garanteret ud i al fremtid, hvis det også skal være
> økonomisk realistisk for mindre brugere.

Nej, men open source er en garanti for at det er meget lettere at få
lavet ændringer end ved at købe C5 sourcen fra Microsoft.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-12-09 16:45

> Nej, men open source er en garanti for at det er meget lettere at få
> lavet ændringer end ved at købe C5 sourcen fra Microsoft.

C5 er open Source. Open Source er ikke det samme som gratis.

Mvh Maria

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-12-09 17:01

Maria Frederiksen wrote:

> C5 er open Source. Open Source er ikke det samme som gratis.

Fint, jeg vidste ikke at C5 stadig existerede. SÃ¥ tager vi bare
Keybalance eller Albatros, eller et af de gamle systemer som ikke
existerer længere. Held og lykke med at skaffe source koden til dem.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 13-12-09 23:07

Maria Frederiksen wrote:

> C5 er open Source. Open Source er ikke det samme som gratis.
>
> Mvh Maria

Jeg tvivler at den MS dynamics CustomerSource er OpenSource som man finder
specificeret på http://opensource.org/docs/osd

men hvis nogen kan finde en opensource version af C5 så send lige linket ;)

PS.
source code = kildetekst
har man som kunde også adgang til kildetekst af et program, så har man
mulighed for egne tilpasninger og eventuelt fortsat vedligehold hos anden
hvis firmaet der har rettighederne til programmet lukker.
Men detaljerne afhænger af den konkrete aftale, og ofte dækker det
ikke videregivelse/videresalg.

http://opensource.org har en definition for hvad der skal være opfyldt
for at programmet/kildeteksten er "OpenSource", og det er ikke det samme som
at have "købt" sig adgang til kildetekst under nærmere specificerede
restriktioner.

Eksempler på opensource regnskabprogrammer , som endda er GPL :

http://saldi.dk/support
http://klid.dk/sw/sql-ledger/

Disse kræver en del teknisk viden for at installere, tilpasse og bruge,
så i disse tilfælde kan man sige at opensource koster, hvis man altså ikke selv kan
gøre dette, men skal hyre et firma til det, eller egne programmører mv.
.... men kildeteksen kan man hente og frit kopiere/give videre.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-12-09 10:15

Frank Damgaard wrote:

[kliiiiiiiip]

> [...]
> gøre dette, men skal hyre et firma til det, eller egne programmører mv.
> .... men kildeteksen kan man hente og frit kopiere/give videre.

Du behøver ikke selv installere saldi. Du kan købe en hostet saldi
løsning, det gør jeg selv for mit eget firma, og for 2 foreninger.

JonB