Medieskatten
Fra : Henrik

Dato : 07-12-09 22:01

Når nu den forkætrede medieskat træder i kraft fra nytår, er det så Kr
3000,- man skal betale i skat eller er det skat af ovennævnte beløb?

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 06.12.2009)

Fra : Hauge

Dato : 07-12-09 22:05

Henrik skrev:
> Når nu den forkætrede medieskat træder i kraft fra nytår, er det så Kr
> 3000,- man skal betale i skat eller er det skat af ovennævnte beløb?

Skat *af*.

Mvh Hauge

Fra : Frank Damgaard

Dato : 07-12-09 22:10

Henrik wrote:
> Når nu den forkætrede medieskat træder i kraft fra nytår, er det så Kr
> 3000,- man skal betale i skat eller er det skat af ovennævnte beløb?

Beløbet lægges oveni din skattepligtige indkomst dvs. før AM bidrag og skat
lidt i stil med ejendomsværdiskatten.

i praksis betyder det at man så skal betale ca. 1200-1500 kr.,
afhængig af trækprocent , mellemskat....

Du skal se det som at du får en ekstra indkomst på 3000 kr
ligegyldigt om du får noget multimedia fra arbejdsgiver til
en værdi af 100kr eller 20000 kr.

så derfor en fed fidus hvis arbejdsgiver vil give meget multimedie-fryns :)

Ikke så godt hvis det blot det er skortensfejeren mobil så han kan aftale
tid med kunderne, før eller efter arbejdstid, han er måske ikke
så glad for de +3000kr for den mulighed.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-12-09 18:53

Frank Damgaard skrev:

> Beløbet lægges oveni din skattepligtige indkomst dvs. før AM bidrag og skat
> lidt i stil med ejendomsværdiskatten.
>
> i praksis betyder det at man så skal betale ca. 1200-1500 kr.,
> afhængig af trækprocent , mellemskat....

Hvis vi skal have teorien med, så ryger multimedieskatten i puljen
"Personlig indkomst" og ikke direkte i den skattepligtige indkomst.

Den skattepligtige indkomst beregnes som den personlige indkomst +
positiv nettokapitalindkomst - ligningsmæssige fradrag.

I skatteberegningen holdes ejendomsværdiskatten og aktieindkomst ude.

Når an beregner slutskat hos personer beregnes dele af skatten med
grundlag i den personlige indkomst og dele med grundlag i den
skattepligtige indkomst.

Af samme grund tæller indkomst/fradrag højere i skatteberegningen, når
det ligger i den personlige indkomst, hvorimod eksempelvis
ligningsmæssige fradrag ikke tæller nær så meget, da de kun tæller for
skat beregnet på grundlag af den skattepligtige indkomst (dvs.
kommuneskat og kirkeskat), mens statsskatten beregnes ud fra den
personlige indkomst med tilretninger.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 08-12-09 22:34

Frank Damgaard skriver:

> Beløbet lægges oveni din skattepligtige indkomst dvs. før AM bidrag og skat
> lidt i stil med ejendomsværdiskatten.

Jeg har forgæves kigget på SKAT's hjemme side for at se hvorledes det
stiller sig hvis man f.eks. i april måned tilbagelevere den
arbejdsgiverbetalte mobiltelefon. Bliver man så beskattet for resten af
året, eller ophører beskatning med udgangen af april måned ?

/Henrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-09 23:54

Henrik Hansen skrev den 08-12-2009 22:34:

> [...]
> arbejdsgiverbetalte mobiltelefon. Bliver man så beskattet for resten af
> året, eller ophører beskatning med udgangen af april måned ?

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1842209&vId=0

fx du får udleveret udstyret med februar. Så tælles februar med.
Du afleverer medio april. så tælles april med.
Du har altså have multimedier i februar - marts - april.

Alt er naturligvis stadig min private skribleri.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 08-12-09 00:27

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Mvh
>
> Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra

Der er jo for så vidt intet nyt under solen med medieskat.

Vi har alle (mange i hvert fald) med fri tlf. betalt (frivilliigt under
tvang) skat af kr. 3000.- lagt oven i vores A-indkomst, så vi er fri for alt
den kontrol om privat versus forretningstelefoni.

At det nu så også kaldes medieskat legaliserer jo kun, at det nu så også
gælder PC'er og mobiltlf. Konteringen i et momsregistereret firmaregnskabet
er den samme.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-12-09 23:01

On 7 Dec., 22:09, Frank Damgaard <frank_n...@milpent.dk> wrote:

> Ikke så godt hvis det blot det er skortensfejeren mobil  så han kan aftale
> tid med kunderne, før eller efter arbejdstid, han er måske ikke
> så glad for de +3000kr for den mulighed.

Eller så mange andre servicefag..... Prøv lige at tænkt hvem det
rammer, her er det forskellene viser sig hvem der sidder på magten...
Det handler om at hente pengene hjem, og det rammer øjensynligt
tydeligt de mindre tjensomme borgere der har et service-arbejde...
Inkl. mig selv da bestemt ikke er interreseret i at betale for en
netbook til at udfylde arbejdsrelateret arbejde i firmadytten, og
telefon og pc der ikke må bruges privat.

Jeg kan godt forstå dem der er flere der gerne vil betale, som har
fået fyldt hele hytten om med lækre ting fra arbejdspladsen.. Men det
rammer helt forkert.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-12-09 18:44

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
>
> Jeg kan godt forstå dem der er flere der gerne vil betale, som har
> fået fyldt hele hytten om med lækre ting fra arbejdspladsen.. Men det

Man skal huske på, at man får skattelettelser for mange x det, som man
bliver beskattet af multimedieskatten.

Det er lidt unfair at sige ja tak til "pakken" og så plukke et enkelt
element ud, der isoleret set giver højere skat.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 08-12-09 19:25

Michael Sørensen skriver:

> Man skal huske på, at man får skattelettelser for mange x det, som man
> bliver beskattet af multimedieskatten.

Hvor stor er skattelettelsen for en direktør eller chef ??

Hvor stor er skattelettelsen for en håndværker ??

Faktum er de begge får forhøjet deres indkomst med 3000,- kr. - så prøv
at gætte hvem der får mest ud af dette arrangement ?

/Henrik

Fra : J

Dato : 08-12-09 20:07

"Henrik Hansen" <henrhans@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Faktum er de begge får forhøjet deres indkomst med 3000,- kr. - så prøv
> at gætte hvem der får mest ud af dette arrangement ?

Den der betaler mest i skat.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-12-09 21:05

Henrik Hansen skrev:
> [...]
>
> Faktum er de begge får forhøjet deres indkomst med 3000,- kr. - så prøv
> at gætte hvem der får mest ud af dette arrangement ?

Er det ikke en anden diskussion?

Jeg synes stadig, at det er unfair at plukke et enkelt individuelt
element ud af forårspakken og så er modstander af den, når hele den
samlede pakke - uanset om man er håndværker eller direktør, giver plus.

De 3.000 i multimedieskat kan blive lagt på i begge tilfælde. Alt andet
lige vil det betyde mere for direktøren, der har en højere indkomst og
dermed kan være i topskat, mens håndværkeren kan være så uheldig/heldig
afhængig om man fokuserer på indkomsten eller skatten ikke at være i
topskat.

Man kan altid diskutere, om det er fair, at lettelsen netto set rammer
direktøren mere end håndværkeren. Den ene fløj vil argumentere med, at
direktøren i forvejen betaler den højeste skat og derfor bør skånes
mest, mens den andne fløj argumenterer med, at direktøren har midlerne
til at bære den tunge byrde at betale mest i skat og det skal han blive
ved med. Men det er en helt andne diskussion.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-09 23:47

Michael Sørensen skrev den 08-12-2009 21:05:

> [...]
> element ud af forårspakken og så er modstander af den, når hele den
> samlede pakke - uanset om man er håndværker eller direktør, giver plus.

Fuldstændig rigtig!

For husk lige på, at grænsen for at betale topskat også er flyttet et
ekstra nyk op ad end det ellers ville.

samt mellemskatten helt er væk.

> [...]
> dermed kan være i topskat, mens håndværkeren kan være så uheldig/heldig
> afhængig om man fokuserer på indkomsten eller skatten ikke at være i

Og selv hvis det er multimedieskatten som udløser topskatte-betaling, så
vil selve topskatten fylde ufattelig lidt i den totale skattebetaling.

en anden skæg detalje med forårspakken som man faktisk slet ikke hører
om er: udvandingen af rentefradraget.
Og det er helt vildt hvor mange penge folk kommer hvor lidt de rent
faktisk får trukket fra når "skatteværdien" udhules......så er de
latterlige 100-120-150 kroner pr. mdr for multimediebeskatning
småpeanuts i forhold til. Bare vent til når udvandingen starter. Det
skal nok blive sjovt.
Eller hvad med de øgede energiafgifter. Det er slet ikke gået op for
nogen i endnu, at strøm, varme og vand kommer til at koste ekstraknaster
fremover.

Og det er naturligvis min helt igennem private holdning.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-12-09 03:38

Karsten skrev

> Der er jo for så vidt intet nyt under solen med medieskat.

Det nye er at man ikke længere trække resten af husstandens (mobil)
telefoni fra

- Peter

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-12-09 18:37

Peter Lykkegaard skrev:
> Karsten skrev

> Det nye er at man ikke længere trække resten af husstandens (mobil)
> telefoni fra

Ligesom man heller ikke længere kan trække egne afholdte udgifter fra.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-12-09 22:52

Fra : N/A

Dato : 08-12-09 18:37

Fra : N/A

Dato : 08-12-09 18:44

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-12-09 14:41

Henrik Hansen skrev

> Jeg har forgæves kigget på SKAT's hjemme side for at se hvorledes
> det stiller sig hvis man f.eks. i april måned tilbagelevere den
> arbejdsgiverbetalte mobiltelefon.

Skriv til dem?

> Bliver man så beskattet for resten af
> året, eller ophører beskatning med udgangen af april måned ?

Som jeg forstår det så bliver de 3000 lagt oven i indkomsten uanset

- Peter

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-12-09 22:51

Peter Lykkegaard skrev:
> Henrik Hansen skrev
>
> Skriv til dem?

> Som jeg forstår det så bliver de 3000 lagt oven i indkomsten uanset

Jeg citerer "RevisorPosten" som er uddelt på vores revisionskontor.

"...Har medarbejderen kun privat rådighed over goder en del af året,
eksempelvis fordi han tiltræder et job midt i året, nedsættes det
skattepligtige beløb svarende til det antal hele måneder, hvori ingen af
goderne har være ttil rådighed..."

Jeg har ikke lige ledt efter dokumentation, men blot taget RevisorPosten
for fakta.

Fra : Snuden

Dato : 10-12-09 19:07

On Tue, 08 Dec 2009 22:51:05 +0100, Michael Sørensen
<spam@ellers.tak.invalid> wrote:

> [...]
>goderne har være ttil rådighed..."
>
>Jeg har ikke lige ledt efter dokumentation, men blot taget RevisorPosten

Det kan du også roligt gøre. I det nævnte eksempel beskattes der for
januar - april, mens maj - december vil være uden beskatning

Det betyder dog ikke, at man kan frasige og tilsige medieskatten i et
væk, fx. tilvælge i januar, fravælge i februar, tilvælge igen i marts
for så at fravælge i april - osv resten af året. Rent skattemæssigt
betyder det ikke noget, men arbejdsgiver vil nok blive pænt træt af
det ret hurtigt.
--
Snuden