Kommentar system - problem med udtræk fra ~
Fra : haris

Dato : 05-12-09 19:27

Hej html'er.

Jeg er i gang med at lave et "kommentar system" til mine nyheder.
Her er tabellerne til databasen:

#Nyheder
CREATE TABLE `nyheder` (
`id` int(11) NOT NULL auto_increment,
`overskrift` varchar(255) NOT NULL,
`nyhed` longtext NOT NULL,
`kommentarer` int(1) NOT NULL default '0',
`forfatter` varchar(255) NOT NULL,
`dato` date NOT NULL,
`ip` varchar(255) NOT NULL,
PRIMARY KEY (`id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=0 ;

#Kommentarer
CREATE TABLE `nyheds_kommentarer` (
`id` int(11) NOT NULL auto_increment,
`nyheds_id` int(11) NOT NULL default '0',
`navn` varchar(255) NOT NULL,
`kommentar` varchar(255) NOT NULL,
`dato` date NOT NULL,
`ip` varchar(255) NOT NULL,
PRIMARY KEY (`id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=0 ;

Når jeg har valgt en nyhed - med id, kan jeg sagtens få det vist
frem og alt det der. Fx: index.php?site=nyheder&id=9.
- Det, jeg gerne vil lave, er, at inde på nyheds siden - hvor
alle nyhederne
er, vil jeg gerne have, at man kan se, hvor mange kommentarer der
er til hver nyhed.

Fx:
Nyhed 1.
   Headline
tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst
tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst

      (9) kommentarer.
Nyhed 2.
   Headline
tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst
tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst

      (4) kommentarer.

Hvordan kan jeg få kaldt de kommentarer frem, der er til den
pågælende nyhed, uden at være under det pågældende id - hvis i
forstår. Altså når man er inde på index.php?site=nyheder.

Forstår i hvad jeg mener?

//Haris

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : haris

Dato : 06-12-09 16:11

Ingen der har noget svar?
- Hvis det er fordi, det ikke er forståeligt nok, skal jeg nok
uddybe mig lidt mere.

Fra : Leif Neland

Dato : 06-12-09 21:22

haris skrev:
> Ingen der har noget svar?
> - Hvis det er fordi, det ikke er forståeligt nok, skal jeg nok
> uddybe mig lidt mere.

Måske er der ingen, der kan se hvad der skulle være af problemer i det?

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : haris

Dato : 06-12-09 22:58

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Måske er der ingen, der kan se hvad der skulle være af problemer i dets?

Mit problem er, at jeg ikke kan få kaldt antallet af de kommentarer, der
er for hver nyhed, frem uden at være inde på en valgt nyhed.

Altså:
index.php?site=nyheder&id=7
- Det viser min nyhed med id 7. Da id'et er valgt, er det nemt nok at
trække kommentarene ud.

Hvis jeg er inde på:
index.php?site=nyheder (hvor alle nyhederne vises), kan jeg ikke få vist
kommentarene frem til nyheden, da der ikke er valgt et id.

Forstår du nu?

Fra : Leif Neland

Dato : 06-12-09 23:27

haris skrev:

> [...]
> index.php?site=nyheder (hvor alle nyhederne vises), kan jeg ikke få vist
> kommentarene frem til nyheden, da der ikke er valgt et id.

SELECT nyheder.id,overskrift,nyheder.dato,count(*) AS antal
FROM nyheder LEFT JOIN nyheds_kommentarer
ON nyheder.id=nyheds_kommentarer
GROUP BY nyheder.id,overskrift
Seneste først:
ORDER BY nyheder.dato DESC
Mest kommentereder:
ORDER BY count(*) DESC

Leif
--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : haris

Dato : 07-12-09 16:07

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> SELECT nyheder.id,overskrift,nyheder.dato,count(*) AS antal
> FROM nyheder LEFT JOIN nyheds_kommentarer
> ON nyheder.id=nyheds_kommentarer

Jeg har prøvet at sætte dette ind:

$n_rez = mysql_query( "SELECT id,overskrift,nyhed,dato,count(*) AS antal FROM
nyheder LEFT JOIN ON id=nyheds_kommentarer GROUP BY id");
while ($n_arr = mysql_fetch_array($n_rez)) {

Ender ud med dette:

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result
resource in /host/w/e/b/website2/Praxic/orden/test2.php on line 6

Efter at have set lidt forskellige steder, burde dit eksempel virke, men jeg
må have lavet en fejl.

Fra : Martin

Dato : 07-12-09 17:00

On 07-12-2009 16:07, haris wrote:

> Jeg har prøvet at sætte dette ind:
>
> $n_rez = mysql_query( "SELECT id,overskrift,nyhed,dato,count(*) AS antal FROM
> nyheder LEFT JOIN ON id=nyheds_kommentarer GROUP BY id");

Brug ALTID

$n_rez = mysql_query(.....) OR DIE (mysql_error());

Så får man en dejlig fejl hvis der skulle være fejl i din query, som der
er i din...

Fejl i querien

Fra : Leif Neland

Dato : 07-12-09 19:29

haris skrev:

> [...]
> resource in /host/w/e/b/website2/Praxic/orden/test2.php on line 6
>
> Efter at have set lidt forskellige steder, burde dit eksempel virke, men jeg

Ja. Der er en kolonne, der hedder id i begge tabeller, så derfor skal de
kvalificeres. Det er derfor jeg skriver
SELECT nyheder.id,
og
ON nyheder.id=nyheds_kommentarer.nyhedsid

Hvorfor klippe-klistrede du ikke bare?

Leif
--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : haris

Dato : 07-12-09 22:45

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Hvorfor klippe-klistrede du ikke bare?

Det gjorder jeg også i starten, men det gav også fejl. Derefter prøvede jeg at
rette id'erne, som de var i tabellerne. Jeg misforstår, hvilke id'er du har gang
i.
Hvis vi lige gennemgår dem:
> SELECT nyheder.id, ....
Jeg gik ud fra, at nyheder.id var det id, der er for hver nyhed, så jeg ændrede
det til id, som det hedder i tabellen.

> LEFT JOIN ON nyheder.id=nyheds_kommentarer
Med nyheder.id har jeg prøvet at lave det om til nyheds_id, som er en af mine
id'er i kommentar tabellen, men jeg har også prøvet med id. De to id'er burde have
det samme tal.

> GROUP BY nyheder.id,overskrift
Der gik jeg ud fra, at det var fra nyheds_tabellen, så jeg lavede det om til id,
overskrift.

Nu ser den således ud:
$n_rez = mysql_query( "SELECT id,overskrift,nyhed,dato,count(*) AS antal FROM
nyheder LEFT JOIN nyheds_kommentarer ON nyheds_id=nyheds_kommentarer GROUP BY
id,overskrift") OR DIE (mysql_error());

Fejlmeddelsen:
Column 'id' in field list is ambiguous

Fra : Gert Krabsen

Dato : 07-12-09 22:57

haris skrev:

> [...]
> id'er i kommentar tabellen, men jeg har også prøvet med id. De to id'er burde have

Du er ikke særlig konsekvent i din felt-navngivning. Det interessante er
ikke, om de har samme tal, men hvad feltnavnene er.

Det kan godt være de er ens men husk, at edb er dum som en dør! Alt skal
pindes ud. Den 'går aldrig ud fra' noget.

> [...]

> nyheder LEFT JOIN nyheds_kommentarer ON nyheds_id=nyheds_kommentarer GROUP BY

Klart - når du har et felt 'id' i begge tabeller i sql'en - hvordan skal
den så vide, hvilken den skal vise?

Og husk, at det som regel ikke er tilladt at summere på *

Så noget i retning af (med forbehold for, at vi ikke kender meget til
din datastruktur (gør du selv det?

SELECT
nyheder.id, nyheder.overskrift, nyheder.nyhed, nyheder.dato,
count(nyheds_kommentarer.id) AS antal
FROM nyheder
LEFT JOIN nyheds_kommentarer
ON nyheder.nyheds_id=nyheds_kommentarer.nyheds_id
GROUP BY nyheder.id, nyheder.overskrift, nyheder.nyhed, nyheder.dato"

Fra : haris

Dato : 07-12-09 23:12

Gert Krabsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Klart - når du har et felt 'id' i begge tabeller i sql'en - hvordan skal
> den så vide, hvilken den skal vise?
Så jeg skal ikke have id i hver tabel?

> Så noget i retning af (med forbehold for, at vi ikke kender meget til
> din datastruktur (gør du selv det?
Forstår da dit spørgsmål, og dog. Jeg forstår min datastruktur. Jeg er en nybegynder,
har ikke arbejdet med så mange forskellige ting, så jeg er stadig under udvikling. Jeg
har dog fået en stor hjælp fra en erfaren programmør.

> [...]
> ON nyheder.nyheds_id=nyheds_kommentarer.nyheds_id
> GROUP BY nyheder.id, nyheder.overskrift, nyheder.nyhed, nyheder.dato"

Tak for det hurtige svar og opdelingen af de forskellige id'er. Det forstås bedre nu.
> count(nyheds_kommentarer.id) AS antal
Jeg har ikke noget nyheds_kommentarer_id i min nyhedstabel. Jeg så lige, at der var en
række med "kommentarer" i nyhedstabellen - det er en fejl. Den har ikke nogen funktion,
men det skal der måske være?

- Tak for det hurtige svar.

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-12-09 04:44

haris wrote:

> Jeg så lige,
> at der var en række med "kommentarer" i nyhedstabellen - det er en fejl.
> Den har ikke nogen funktion, men det skal der måske være?

Jeg har undret mig fra starten over hvorfor du ikke brugte det felt.
Den bedste metode er at opdatere antal kommentarer (i feltet) under hver
nyhed, nå der kommer nye kommentarer.

På den måde undgår du join og count, der er rimeligt performancekrævende i
forholdt til informationen.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 08-12-09 13:58

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nyhed, nå der kommer nye kommentarer.
>
> På den måde undgår du join og count, der er rimeligt performancekrævende i

Det er vel der, hvor man må opveje performance imod en pæn normalisering af
databasen.
Hvis kommentar-tabellen er indexeret på nyheds_id. burde det ikke være
tungt.

Det kan hurtigt blive lidt langhåret at skulle holde styr på antallet ved
hver opdatering, hvis der kan tænkes at komme opdateringer fra flere brugere
på een gang.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 08-12-09 14:03

"haris" <haris_skrijelj12@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg at
> rette id'erne, som de var i tabellerne. Jeg misforstår, hvilke id'er du

NEJ NEJ NEJ

Du mangler vist lige at forstå hvad punktum betyder.
nyheder.id = nyheds_kommentarer.nyheds_id

Tabellen nyheder,felt id skal være lig tabellen nyheds_kommentarer, feltet
nyheds_id

tabel.felt

Kan endda være

database.tabel.felt

Leif

Fra : haris

Dato : 08-12-09 15:43

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Kan endda være
> database.tabel.felt

Det fandt jeg hurtigt ud af. Jeg troede, at det med tabel.felt var noget du
gjorde for, at jeg nemmere kunne forstå det. :)
Men der tog jeg fejl - fik lige lært noget nyt.

Har fået det til at virke nu - efter jeg brugte det med tabel.felt.
Her er det:

"SELECT nyheder.id, overskrift, nyhed, nyheder.dato, count(*) AS antal FROM
nyheder LEFT JOIN nyheds_kommentarer ON
nyheder.id=nyheds_kommentarer.nyheds_id GROUP BY nyheder.id, overskrift"

Mange tak for hjælpen Leif.