Overførsel af digitale billeder i Ubu
Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-09 20:34

Hej gruppe

Min mor har så meget bøvl med sin bærbare PC, at jeg kraftigt overvejer
at installere Linux på den frem for at reinstallere Windows. Jeg har
selv kørt med en Ubuntu-variant (Mint) en måneds tid og er nærmest
blevet "konvertit". Jeg er meget begejstret for Linux.

Min mor er bare almindelig bruger uden de store behov, og langt de
fleste af hendes programmer fås enten direkte i en linuxudgave, eller
som en lige så god substitut.

Det eneste jeg spekulerer på måske vil volde problemer, er overførsel af
fotos fra hendes Nikon Coolpix kamera, hvor softwaren kun er til Windows.

Findes der nogle programmer som kan klare denne opgave på en
brugervenlig og "unørdet" måde? Dvs. ikke noget med kommandolinjer etc.

Hilsen
Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-09 20:41

Martin Larsen skrev:

> Det eneste jeg spekulerer på måske vil volde problemer, er overførsel af
> fotos fra hendes Nikon Coolpix kamera, hvor softwaren kun er til Windows.

Hvis den identificerer sig via usb som et kamera, er der F-spot i Ubuntu
der kan spise billederne.

Prøv at låne kameraet og sæt det til og se hvad der sker. HUsk også at
Ubuntucd'en fungerer som en Live-cd så du kan køre det på din mors
hardware og se hvordan det kører.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-09 20:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Prøv at låne kameraet og sæt det til og se hvad der sker. HUsk også at
> Ubuntucd'en fungerer som en Live-cd så du kan køre det på din mors
> hardware og se hvordan det kører.

Det er en god ide at låne kameraet, så kan det jo komme an på en prøve.
Og ja, Ubuntu kører fint fra en live-cd, det er rigtigt smart!

Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-12-09 20:52

On Thu, 03 Dec 2009 20:33:44 +0100
Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> Det eneste jeg spekulerer på måske vil volde problemer, er overførsel af fotos fra hendes Nikon Coolpix kamera, hvor softwaren kun er til Windows.

Det ser meget ud til at afhænge af den specifikke model, så du bliver
nødt til at give modelnummeret også. Umiddelbart bør digikam være et
godt bud på grafisk avanceret brug -> http://www.digikam.org
For mindre ambitiøst brug er der gthumb ->
http://gthumb.sourceforge.net
Et endnu mere simpelt bud er gtkam -> http://www.gphoto.org/proj/gtkam/
En lille artikel:
http://www.brighthub.com/computing/linux/articles/20882.aspx

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-09 20:59

Michael Rasmussen wrote:

> Det ser meget ud til at afhænge af den specifikke model, så du bliver
> nødt til at give modelnummeret også.

Det skal jeg lige undersøge først, jeg fik ikke noteret mig modellen da
jeg var dernede i dag.

> En lille artikel:
> http://www.brighthub.com/computing/linux/articles/20882.aspx

Tak for linkene!

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-12-09 21:01

> [...]

> fotos fra hendes Nikon Coolpix kamera, hvor softwaren kun er til Windows.

Mange kameraer fungerer faktisk som en alm. USB-disk, og kræver slet
ingen særlig software for at overføre billederne. Har du checket, om
det er tilfældet for din mors?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-09 21:06

Asbjorn Hojmark wrote:

> Mange kameraer fungerer faktisk som en alm. USB-disk, og kræver slet
> ingen særlig software for at overføre billederne. Har du checket, om
> det er tilfældet for din mors?

Nej, ikke endnu. Det var først i dag jeg fik ideen til at installere
Linux på den, og det er først her til aften jeg kom til at tænke på det
med kameraet.

Jeg vil dog sige, at selv om hun er rimelig kvik til computer, så vil
hun nok foretrække et dedikeret program til overførslen som selv putter
billederne ned i den rigtige mappe (efter dato fx) og ikke overfører
billeder som allerede er overført tidligere (hvis hun ikke har husket at
slette dem på kameraet).

Hun er trods alt 70 år

Martin

Fra : Peter Frenning [OZ1P~

Dato : 05-12-09 10:09

Martin Larsen skrev:

> [...]
> billederne ned i den rigtige mappe (efter dato fx) og ikke overfører
> billeder som allerede er overført tidligere (hvis hun ikke har husket at

Jeg kører Ubuntu (9.04) og overfører billeder fra mit Nikon Coolpix P80
til Digikam (F-Spot fungerer også) - helt uproblematisk!

--
Vy 73 de OZ1PIF/5Q2M, Peter

**********************************
** Armageddon was yesterday. **